Cât costă avionul lui Nicolae Ceaușescu: „Super one-eleven” este scos la licitație în luna mai – FOTO

Publicat: 12 05. 2021, 15:59
Actualizat: 12 05. 2021, 16:02

Avionul prezidențial folosit de Nicolae Ceaușescu, pe vremea când conduce Statul Român, este scos la licitație în luna mai, prețul pornind de la 25.000 de euro.

Aeoronava a fost construită în anul 1982, când a fost prezentat public modelul ROMBAC 1-11, primul și singurul model de avion de pasageri cu propulsie reactivă construit în România sub licență. În același an a avut loc și primul zbor de pe Aeroportul Băneasa iar la doar un an după a fost inaugurat și un zbor pe ruta București-Timișoara.

Modelul avionului aparține companiei britanice British Aircraft Corporation (BAC) iar prin asimilarea lui România a devenit primul stat comunist din lume, cu excepția Uniunii Sovietice, care producea un avion de pasageri cu reacție. În fapt, motoarele erau fabricate la uzinele Aerofina și Turbomecanica, însă sub licență Rolls Royce.

În perioada 1986 – 1989 a fost folosit de liderul comunist Nicolae Ceaușescu.

Avionul folosit de Nicolae Ceaușescu scos la licitație cu prețul de pornire de 25.000 de euro

Avionul va fi scos la licitație pe data de 27, prețul de pornire fiind 25.000 de euro, iar pe aceeași dată și la același preț va fi scos la licitație și avionul folosit de Ion Iliescu în timpul primului mandat de președinte.

„ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.

Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.

Acest Rombac, YR-BRE, a fost avion prezidențial între 1986 și 1989”, se arată pe site-ul casei de licitații Artmark. 

Aeronava folosită de Ion Iliescu, denumită „Negrești”, este ultimul Rombac 1-11 construit în România și a efectuat primul zbor în anul 1989.

Cele două aeronave fac parte din patrimoniul cultural național mobil, la categoria tezaur. Acestea pot fi văzute pe site-ul casei de licitații Artmark sau în catalogul online, începând de miercuri. Licitația are loc începând de pe 27 mai.