Ce anunț a făcut CNA cu privire la posturile de televiziune Discovery, Diva și Eurosport

Publicat: 27 03. 2015, 07:46

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat, joi, situația mai multor televiziuni care nu sunt licențiate în România, dar care emit pe piața românească a audiovizualului.

În acest sens, în ședința CNA din 12 februarie, Consiliul a decis să solicite date de la Kantar Media Audiences, furnizorul unic pentru Serviciul Național de Măsurare a Audiențelor TV (SNMATV) din România, date privind inserțiile de publicitate difuzate în anul 2014 de televiziunile AXN, Diva, National Geographic Channel, Universal Channel, Discovery Channel, Eurosport, TV Paprika, Film Cafe, TCM, Paramount Channel, TLC, The Fishing and Hunting Channel, Sport 1, Megamax și VH1.

Potrivit articolului 35, alineatul 1 din Legea audiovizualului, „Proporția de spoturi publicitare televizate și spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăși 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice, durata acestora nu poate depăși 8 minute din timpul oricărei ore date”.

În ședința de joi, Consiliul a decis ca în cazul a șase dintre aceste televiziuni – Discovery Channel, Diva, Eurosport, National Geographic Channel, Universal Channel și Paramount Channel – să sesizeze autoritățile de reglementare în audiovizual din țările în care aceste posturi sunt licențiate.

CNA a decis să facă aceste sesizări doar în cazul televiziunilor străine care au avut depășiri mai mari de două minute, în anul 2014, ale duratei de publicitate prevăzute în legislația românească.

Potrivit documentelor CNA, Discovery Channel a depășit în anul 2014 cu o oră și 8 minute durata de publicitate prevăzută în legislația românească, Diva – cu două minute și 39 de secunde, Eurosport – cu 19 minute și 5 secunde, National Geographic Channel – cu 38 de minute și 18 secunde, Paramount Channel – cu două minute și 26 de secunde, Universal Channel – cu cinci minute și 30 de secunde.

Pe de altă parte, în cazul televiziunilor AXN, AXN White, AXN Black și Film Cafe, CNA a constatat încălcări mai mici de două minute ale duratei de publicitate prevăzută în legislația audiovizualului din România, fapt pentru care Consiliul a decis să nu sesizeze autoritățile de reglementare din țările în care aceste posturi sunt licențiate.

În cazul, Eurosport 2, TCM și TV Paprika, CNA nu a constatat încălcări ale legislației românești privind durata de difuzare a publicității.

CNA nu poate să sancționeze televiziunile care nu sunt licențiate în România. Însă, în cazul în care sesizează încălcări ale legislației românești, CNA poate să anunțe autoritățile de reglementare din țările în care aceste televiziuni străine sunt licențiate.

Decizia de a analiza dacă aceste televiziuni străine respectă legislația audiovizualului din România în privința duratei de difuzare a publicității a fost luată, pe 12 februarie, la propunerea membrului CNA Valentin Jucan. Acesta a făcut această propunere după ce reprezentanții unor televiziuni din România (Național TV și România TV) au sugerat membrilor Consiliului că ar trebui să fie monitorizate și televiziunile nelicențiate în România, pentru a se vedea dacă acestea depășesc sau nu cele 12 minute de publicitate pe oră permise de legislația audiovizualului. Aceștia au spus că există televiziuni străine difuzate în România care prezintă mai mult de 12 minute de publicitate pe oră, fapt care ar reprezenta o concurență neloială pentru televiziunile românești.

În ultima vreme, CNA a luat sancțiuni dure în cazul unor televiziuni românești care au depășit durata legală de publicitate. Astfel, pe 19 martie, CNA a amendat cu 200.000 de lei – amenda maximă posibilă – Prima TV și cu câte 100.000 de lei televiziunile Antena 1 și Kanal D, pentru depășirea minutelor legale de publicitate, în perioada februarie – decembrie 2014.

Totodată, în ședința de joi, CNA a amendat Sport Klub 1, cu 45.000 de lei, și Sport Klub Prime, cu 15.000 de lei, pentru depășirea minutelor legale de publicitate.