De câte vizualizări are nevoie un creator de conținut pe Youtube pentru a câștiga salariul minim în România

Publicat: 30 01. 2017, 07:40
Actualizat: 30 01. 2017, 08:59

Jurnaliștii americani au prezentat cazul vloggeriței Olga Kay, care deținea la acea vreme cinci canale de YouTube ce adunau în jur de un milion de abonați. Tânăra de 31 de ani câștiga între 100.000 și 130.000 de dolari anual, dar mare parte din bani erau reinvestiți în aparatură sau recuzite. Pentru a avea tot timpul conținut relevant pe cele cinci canale, Olga Kay trebuia să urce în jur de 20 de clipuri pe săptămână – iar asta îi ocupa aproape tot timpul, ea ocupându-se și de montaj și prezentare.

În ceea ce privește veniturile generate din reclame pe YouTube, aproximativ jumătate din acestea ajung la creatorii de conținut, cealaltă jumătate fiind investită de YouTube în mentenanța și dezvoltarea platformei, scrie Business Magazin.

Pe scurt, sistemul de monetizare al YouTube se bazează pe conceptul de împărțire a veniturilor din reclamă cu creatorii de conținut (sistem numit

Deși sistemul e la fel pentru toți, asemănările dintre youtuberii români și cei străini se opresc aici.

Un calcul realizat pe baza informațiilor obținute de la cei cu care am discutat arată că pentru a obține echivalentul unui salariu minim pe economie (1450 lei), un creator de conținut trebuie să genereze, lunar, peste 2,5 milioane de afișări. Mai simplu spus, dacă toată populația Capitalei s-ar uita lună de lună la clipurile sale, un youtuber ar reuși să câștige în jur de 350 de dolari.

Cum reușesc atunci creatorii de la noi să trăiască de pe urma canalelor de YouTube? „Trebuie să îți creezi propriile tale contracte cu diferiți terți. Nu poți să trăiești din YouTube”, explică  Ionuț  Bodonea și Andrei Lăcătuș, oamenii din spatele serialului online „10 lucruri”.

Începutul antreprenoriatului pe YouTube datează din mai 2007, atunci când Google, după ce a achiziționat platforma pentru 1,65 miliarde dolari, a introdus serviciul Partner Program. Acesta a schimbat complet fața YouTube, oferind utilizatorilor posibilitatea de a fi plătiți pentru clipurile care devin virale; tot în 2007, compania a atașat pentru prima oară publicitate clipurilor. Cinci ani mai târziu, înțelegând potențialul platformei, cei de la Google au pus la dispoziție creatorilor de conținut original burse în valoare de 100 de milioane de dolari prin programul YouTube Original Channel Initiative.