FACEBOOK a testat un SERVICIU CU PLATĂ. Experimentul derulat de rețeaua de socializare și prețul cerut utilizatorilor

Publicat: 18 05. 2012, 14:33
Actualizat: 18 05. 2012, 14:33

Facebook a testat în premieră un serviciu cu plată pentru utilizatori, care pentru o taxă de doi dolari pe mesaj se puteau asigura că postările lor sunt scoase în evidență pe fluxurile prietenilor.

Facebook a atras joi 16 miliarde de dolari prin cea mai mare ofertă publică inițială derulată vreodată în industria IT, în urma căreia compania este evaluată la 104 miliarde de dolari, însă speculațiile privind perspectivele de creștere ale companiei și epuizarea surselor de venit nu încetează.

Cel mai recent experiment al rețelei de socializare pentru dezvoltarea de noi surse de venit a avut loc în Noua Zeelandă. Facebook a testat acolo un serviciu denumit „Highlight”, prin care utilizatorii pot plăti o taxă de doi dolari neo-zeelandezi (1,53 dolari SUA) pentru o postare pentru a se asigura că mesajul lor va fi scos în evidență pe fluxurile prietenilor, potrivit Wall Street Journal (WSJ).

Facebook atrage cea mai mare parte din venituri prin publicitatea online, în special servicii personalizate care afișează pe paginile vizitate de fiecare utilizator spoturi „la țintă”, în funcție de interesele acestuia, deduse de companie prin algoritme care iau în calcul orașul sau țara de domiciliu, unde călătorește, ce site-uri vizitează, cu cine este prieten, statutul social, vârstă, sex și alte date relevante.

Unii analiști pun însă sub semnul întrebării perspectivele de creștere a veniturilor rețelei de socializare, aducând în discuție atât popularitatea tot mai mare a smartphone-urilor, ale căror ecrane relativ mici împiedică afișarea de spoturi sau bannere, precum și eficacitatea publicității prin Facebook.

Constructorul auto american General Motors (GM) a anunțat marți că renunță la Facebook ca platformă de advertising, motivând decizia printr-o strategie de „rotație” a mediilor de transmitere folosite de companie. Surse din industrie au declarat însă atunci în presa internațională că decizia GM a fost motivată de ineficiența reclamelor transmise prin rețeaua de socializare.

Miercuri, nume mari din industria advertisingului mondial au declarat pentru Reuters că este prea devreme pentru a ști dacă Facebook va „decola” ca platformă de publicitate.

„Există mult potențial dar nu este un slam dunk. Demonstrarea impactului avut de brandingul pe Facebook are nevoie de mult timp”, a afirmat Martin Sorrell, directorul general al WPP, cea mai mare agenție de advertising din lume.

Fondatorul și directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg, a evitat strategii de creștere a veniturilor care ar compromite „experiența utilizatorului”.

Atât compania, cât și fondatorul ei, au afirmat în repetate rânduri, cu fermitate, că accesul utilizatorilor la rețeaua de socializare este și va fi întotdeauna gratis, promisiune care se regăsește de altfel și pe pagina de start a site-ului Facebook.

Din februarie, când a depus actele pentru oferta publică inițială, Facebook a luat în calcul mai multe idei de creștere a veniturilor, precum un magazin de aplicații cu plată, reclame pe telefoane mobile sau cupoane de reduceri, potrivit WSJ.

Utilizatorii din Noua Zeelandă vizați de testul de săptămâna trecută au fost surprinși de apariția opțiunii de a plăti 2 dolari pe fiecare postare și nu s-au arătat entuziasmați de idee.

Contactat de WSJ, purtătorul de cuvânt al Facebook a declarat că rețeaua testează constant noi servicii și funcții.

„Acest test are rolul de a sonda interesul pentru această metodă de a transmite informația către prieteni”, a spus el, refuzând să discute despre succesul experimentului.

Unii analiști cred că Facebook se pregătește să adopte o strategie de tip „freemium”, o combinație între „free” (gratis) și premium, prin care utilizatorii ar avea acces gratuit la serviciile de bază, dar ar plăti un abonament sau taxe specifice pentru anumite funcții.