Oamenii reușesc să ia decizii mai bune pe întuneric – studiu

Publicat: 25 02. 2014, 14:41
Actualizat: 02 02. 2019, 19:06

Oamenii de știință canadieni spun că stingerea luminilor reduce intensitatea emoțională, permițând oamenilor să își păstreze luciditatea atunci când trebuie să ia decizii dificile.

Potrivit cercetătorilor de la University of Toronto Scarborough din Canada, atât emoțiile pozitive, cât și cele negative sunt resimțite mult mai intens pe lumină.

Alison Jing Xu, profesor de management la această universitate, și Aparna Labroo, profesor la Northwestern University, au realizat o serie de studii pentru a examina neobișnuitul paradox al luminii și al emoțiilor umane.

În schimb, alte studii precedente au arătat că oamenii pot fi mai optimiști în privința cotațiilor de la bursă în zilele însorite, în timp ce zilele noroase pot declanșa tulburări de dispoziție sezoniere. „Am descoperit că în zilele însorite persoanele predispuse la depresie pot să devină chiar și mai deprimate”.

Pentru a investiga acest fenomen, cei doi cercetători au cerut participanților să acorde note pentru o varietate largă de teme, precum iuțeala sosului pentru aripioare de pui, agresivitatea unor personaje fictive, gradul de atractivitate al unor persoane și gustul a două băuturi fără alcool, servite în condiții diferite de luminozitate.

Autorii studiului au aflat astfel că emoțiile sunt mai intense pe lumină puternică – sosul are un gust mai iute, personajele sunt percepute ca fiind mai agresive, iar oamenii par mai atrăgători.

Participanții au băut mai mult suc în zilele însorite și mai puțin în cele noroase, potrivit acestui studiu ce a fost publicat în Journal of Consumer Psychology.

Profesorul Xu crede că efectul pe care lumina strălucitoare îl are asupra sistemului de emoții uman ar putea fi rezultatul faptului că aceasta este percepută ca o sursă de căldură, iar perceperea căldurii poate să declanșeze o serie de emoții.

„Lumina strălucitoare intensifică reacțiile emoționale inițiale pe care oamenii le au față de diverși stimuli, inclusiv față de produse și de persoane”, a precizat aceeași cercetătoare.

Cele mai multe dintre deciziile mărunte din viața de zi cu zi sunt luate pe lumină, însă cercetătorii canadieni au descoperit că reducerea intensității luminoase îi ajută pe oameni să ia decizii mai raționale și să încheie mult mai ușor sesiunile de negocieri.

„Vânzătorii ar putea să ajusteze nivelul de luminozitate în magazinele cu amănuntul, în funcție de natura produselor puse în vânzare. Dacă vinzi produse expresive din punct de vedere emoțional, precum flori sau inele de logodnă, atunci ar avea sens ca magazinul să fie cât mai luminat”, spune Alison Jing Xu.

Ea crede că acest efect își atinge potențialul maxim în zilele însorite, în jurul prânzului, când lumina soarelui este abundentă, dar și în regiunile geografice care au parte de mai multe zile însorite decât zile noroase.