Pe 27 martie trecem la ora de vară. Cum ne influențează ritmul biologic pierderea unei ore de somn

Redactor:
Gândul
Pe 27 martie trecem la ora de vară. Cum ne influențează ritmul biologic pierderea unei ore de somn
Duminică, 27 martie, România trece la ora de vară. Pentru cei mai mulți dintre noi, transformarea orei 3:00 în ora 4:00 va însemna mai puțin somn, dar pentru cei care suferă de anumite probleme de sănătate, efectele schimbării ritmului biologic ar putea fi mai serioase.

Duminică, 27 martie, România trece la ora de vară. Pentru ceimai mulți dintre noi, transformarea orei 3:00 în ora 4:00 vaînsemna mai puțin somn, dar pentru cei care suferă de anumiteprobleme de sănătate, efectele schimbării ritmului biologic arputea fi mai serioase, scrie revista Time.

  • „Cei mai mulți dintre noi își vor ajusta ceasul biologic destulde rapid. După câteva zile se vor obișnui cu noul program”, spuneXiaoyong Yang, un profesor asistent la Universitatea Yale. „Totuși,pentru anumite grupuri de oameni, cei care suferă dedepresie sau de probleme cardiace, unele cercetărisugerează că (n.r. ei) dezvoltă un risc mai mare desinucidere, respectiv, atacuri de cord„, spune Yang. Unstudiu australian din 2008 a descoperit că riscul bărbaților de ase sinucide la câteva săptămâni după trecerea la ora de vară estemai mare decât în restul anului. O altă cercetare realizată în2008, în Suedia, a relevat că numărul atacurilor de cord acrescut cu 6 sau chiar 10 procente în primele trei zile lucrătoaredupă schimbarea orei.
  • Contactată de gândul, Doina Dimulescu,doctor cardiolog, crede că este dificil de comentat dacă schimbareaorei este un factor de risc pentru atacurile de cord. În 2010,România se afla pe primul loc în Uniunea Europeanăla mortalitatea prin atac de cord, cu peste60.000 de victime anual. „Sunt nenumărați alțifactori de risc”, spune Doina Dimulescu, precizând că este dificilsă stabilești, fără să iei în calcul nicio altă cauză, cuminfluențează schimbarea orei variația incidențelor cardiace.

Profesorul Yang crede că schimbările ritmului biologic potdeclanșa, la nivel celular, modificări inflamatorii sau metabolicedăunătoare, care sunt resimțite mai ușor de persoanele care suferădeja de anumite afecțiuni.

Ora de vara va duce lacreșterea nivelul de stres cu 5%

În septembie, anul trecut, o echipă de cercetători de laUniversitatea din Sydney a descoperit o legătură între lipsa desomn și sănătatea mentală. Pentru fiecare oră de somn pe care opierzi, nivelul de stres psihologic crește cu cinci procente, adescoperit cercetarea realizată pe 3.000 de voluntari.

Lena Rusti, psihoterapeut, crede că efectele trecerii la ora devară sunt greu de măsurat și generalizat. „Depinde de la o persoanăla alta, depinde de pragurile de rezistență la schimbareale persoanei și depinde, de asemenea, deprogramul de lucru. Mai afectate vor fi persoanelecare lucrează de dimineață, decât cele care își pot ajutaprogramul”, explică, pentru gândul, Lena Rusti. Ea amai precizat că ajustarea organismului la noul program se producefoarte repede și este mai facilă decât în cazul în care schimbămfusul orar. Cea mai dificilă este „schimbarea de anotimp care esteun factor stresor mai mare ca nevoie de adaptare a organismuluidecât pierderea unei ore”, a mai spus Rusti.

Ritmul biologicinfluențează alimentația și memoria

Lipsa de somn și perturbarea ritmului biologic intern au maifost corelate cu o alimentație nesănătoasă și cuprobleme de memorie și învățare. Astfel, cei caredorm mai puțin de opt ore pe noapte consumă cu 2% mai multe caloriiși cu 3% mai mulți carbohidrați, ceea ce poate duce, în unelecazuri, la obezitate și probleme de inimă, a descoperit un studiupublicat în Jurnalul Sleep. Șerban Damian, medic nutriționist,precizează pentru gândul că trecereala ora de vară nu va duce la dereglări de alimentație, deoareceorganismul nostru se acomodează foarte repede la acesteschimbări. Șerban Damian spune că doar schimbările de fusorar pot avea efecte la care organismul să se adapteze mailent.

De asemenea, schimbări ale ritmului circadian (ritmul biologicintern) pot influența, pe termen lung, capacitatea creierului de amemora și reține informații. Conform unui studiu din noiembrie,2010, persoanele care sunt private de somn au probleme de învățareși la o lună după ce încep să doarmă corect. (AlexandraPele)

Inchide