Radu Jude, în competiția pentru trofeul Phoenixul de Aur la Festivalul „Motive Evreiești” de la Varșovia

Publicat: 23 05. 2018, 19:57
Actualizat: 26 03. 2019, 06:00

Cele două producții românești selectate în programul festivalului din Polonia surprind istorii din anii ’30 – ’40, inspirate de literatură, dar și de evenimente reale.

Filmul regizat de Radu Jude „Inimi cicatrizate” este o interpretare personală a textelor lui Max Blecher, după cum arată cineastul, dar legătura cu biografia scriitorului este perceptibilă în povestea internării lui Emanuel, tânărul de 20 de ani, într-un sanatoriu de pe malul mării, în 1937, după ce este diagnosticat cu tuberculoză osoasă.

Documentarul „Nussbaum 95736”, al regizorului clujean László Csibi, este povestea unuia dintre ultimii martori clujeni ai Holocaustului, László Nussbaum. După Dictatul de la Viena, tânărul se mută cu familia de la Turda la Cluj, iar experiențele prezentate în film recreează atmosfera de atunci. Familia a petrecut câteva săptămâni în ghetou, apoi a fost trimisă la Auschwitz-Birkenau. Acolo, László Nussbaum era un număr: 95736.

Cea de-a XIV-a ediție a Festivalului Internațional de Film „Motive Evreiești” are loc în perioada 23 – 27 mai, la Varșovia. Manifestarea din Polonia este unul dintre cele mai mari evenimente de gen din Europa, concentrat pe tematica evreiască în cinematografia contemporană. Scopul festivalului este prezentarea celor mai interesante aspecte din cultura, istoria și tradițiile evreiești, totodată promovarea ideilor de toleranță și multiculturalitate, se arată într-un comunicat al Institutului Cultural Român (ICR) de la Varșovia.

„Festivalul a devenit deja o tradiție a lunii mai la Varșovia. Prin zecile de filme de ficțiune și documentare, de lung și scurt metraj, prin întâlnirile cu creatorii lor, prin ateliere și evenimente conexe, festivalul dorește să apropie spectatorii de fascinanta cultură contemporană evreiască, să păstreze și protejeze, totodată, memoria trecutului comun al polonezilor și evreilor, prin intermediul limbajului artei cinematografice”, explică reprezentanții ICR.