STUDIU. Care este secretul unei cărți de succes

Publicat: 10 01. 2014, 16:22
Actualizat: 14 08. 2014, 00:17

Cercetătorii de la Stony Brook University din New York au pus la punct un algoritm special care poate „prezice”, cu o acuratețe de până la 84%, dacă o carte va avea sau nu succes pe piață.

Tehnica intitulată „stilometrie statistică”, care examinează matematic utilizarea anumitor cuvinte precum și a gramaticii, s-a dovedit a fi foarte eficientă în determinarea nivelului de popularitate pe care volumul îl va cunoaște în rândul cititorilor, relatează The Telegraph.

Pentru a ajunge la aceste concluzii, specialiștii au analizat cu ajutorul algoritmului amintit 800 de cărți publicate de-a lungul timpului, verificând totodată și vânzările pe care acestea le-au înregistrat. Astfel au constatat că volumele care conțin numeroase conjuncții – precum „și” sau „dar” -, dar și multe substantive și adjective au cele mai multe șanse să devină bestsellere.

Pe de altă parte, lucrările care includeau un număr mai mare de verbe și adverbe sau care conțineau cuvinte ce descriau în mod explicit emoții au înregistrat un succes nesemnificativ, mai precizează sursa citată.

„Prezicerea succesului operelor literare este o dilemă importantă pentru editori și pentru scriitori deopotrivă”, a explicat prof. Yejin Choi. „Din câte știm noi, cercetarea noastră este prima care oferă dovezi cantitative în ceea ce privește legătura dintre stilul scrisului și succesul operelor literare. Multe alte studii anterioare au încercat să ofere o