• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Peripeții cu Rabla: șoferii dorm în mașini, angajații REMAT se apără cu jandarmi și spray-uri lacrimogene

Peripeții cu Rabla: șoferii dorm în mașini, angajații REMAT se apără cu jandarmi și spray-uri lacrimogene
Programul Rabla 2010 are un succes incredibil. În numai două săptămâni, șoferii au dus la casat peste 20.000 de mașini, adică aproape două treimi din numărul total al mașinilor casate pe întreg anul trecut

Programul Rabla 2010 are un succes incredibil. În numai douăsăptămâni, șoferii au dus la casat peste 20.000 de mașini, adicăaproape două treimi din numărul total al mașinilor casate pe întreganul trecut, a declarat joi Gheorghe Popescu, președinteleAdministrației Fondului pentru Mediu (AFM). În plus, au fostdistribuite 40.000 de tichete valorice, reprezentând prima decasare de 3.800 de lei. „Au fost 2.000 de mașini predate zilniccolectorilor, ceea ce a fost îmbucurător și surprinzător pentrunoi, mai ales că în 2009 programul nu a fost realizat până lasfârșitul anului. Dar la această oră lucrurile se dezvoltă și mergfoarte bine, într-un ritm rapid”, a adăugat șeful AFM.

Față de anul trecut, programul Rabla din acest an va permite catichetele obținute prin casarea unei mașini vechi să fietranzacționate. La fel, de data aceasta se vor mai putea folosicumulat maximum trei tichete pentru cumpărarea unui autoturism nou.Până acum au fost făcute 456 achiziții de mașini care au implicatfolosirea unui voucher. Acestea sunt valabile până în noiembrie2010. Întrebat dacă programul Rabla poate fi consideratnesatisfăcător fiindcă unii șoferi preferă să-și vândă tichetele înloc să cumpere cu ele mașini noi, președintele AFM a răspuns: „Esteo chestiune de cerere și ofertă. Pe noi nu ne interesează ce seîntâmplă cu aceste vouchere. Scopul nostru principal nu este acelade a cumpăra mașini noi. Pe noi ne interesează să scăpăm demașinile care poluează”.

Boc și Borbely aduc bani suplimentari pentru toaterablele din țară

Cu totul, anul acesta pot fi casate 60.000 de mașini vechi,bugetul alocat pentru beneficiari (persoane fizice și juridice)fiind de 228 milioane lei. Tot joi, Laszlo Borbely, ministrulMediului, a declarat că, dacă este nevoie, suma aceasta poate fisuplimentată, așadar există banii necesari pentru a asiguravouchere „pentru toate rablele din țară”. Ministrul a vorbit despreRabla ca despre un mare succes, cu efecte „incredibile”. Marți, șipremierul Emil Boc declara același lucru, anume că este posibil cabugetul să fie suplimentat, pentru a se casa și mai multemașini.

Brașov: „A fost ca la nebuni, au stat oamenii la coadăchiar și patru zile și patru nopți”

Încă din prima zi, la fiecare din cele trei puncte de colectare- Brașov, Făgăraș și Rupea – s-au format cozi de sute de rable,astfel că proprietarii s-au apucat de făcut liste, nu cumva s-o iaînainte vreunul care nu-și făcuse „stagiul” de așteptare.

„La început a fost ca la nebuni, au stat oamenii la coadă chiarși patru zile și patru nopți până le-a venit rândul, unii au dormitîn mașină și a doua zi îi luau la înjurături pe ăia de plecau acasăseara și veneau înapoi dimineața. Da’ după aia s-a rezolvat, listaa preluat-o unu’ de la firma de pază (Gombos Security, n.n.), careo verifică în fiecare zi și nu mai sunt probleme, în momentu’ ăsta,de exemplu, sunt înscrise 283 de mașini”, povestește un pensionar,oprindu-se pentru o clipă din lustruitul unei Dacii. „O cheamăMargareta, acu’ două săptămâni a împlinit 31 de ani, e fabricată în’79, mai are încă pe ea aproape toate piesele franțuzeștioriginale, motoru’ merge brici și nici cu tăblăria nu stă rău, căn-a stat afară, numa’ în garaj. Aș mai fi ținut-o măcar un an, doi,da’ am nevoie de bani, că mi s-a îmbolnăvit nevasta, așa că am zissă o dau la Remat și să vând bonu’, am auzit că poți lua și 15-16milioane pe el,dacă ai noroc”, mai spune, mângâindu-și cu nostalgie”bijuteria”.

Navetist angajat să aducă tichetele de laBucurești

Și angajaților Remat, programul Rabla 2010 le-a adus numaidureri de cap. „Am putea prelua zilnic mult mai multe mașini, darde la Fondul de Mediu primim numai 100 de vouchere pe zi, cică nule permite legea să ne dea mai multe o dată. Așa că avem un om careface zilnic naveta la București după ele, chestie care ne costătransport, diurnă, cazare, pe puțin 250 de lei pe zi, banicheltuiți aiurea. Iar dacă mai punem la socoteală și restulcheltuielilor, profitul din «Rabla» bate spre zero, mai ales că șiprețurile firmelor de prelucrare la care ne vindem «produsele»,adică rablele presate în baloți, sunt mai mici anul ăsta decât anultrecut, încă nu ni le-au comunicat, da’ se aude de o scădere de15-20 la sută”, ne-a spus, la rândul său, Bogdan Spirea, șefulserviciului Comercial al Remat Brașov.

Timișoara: Colectorii de rable și-au luat spray-uri deautoapărare

Cel mai apropiat centru de colectare la care au accestimișorenii este Müller Guttenbrunn Recycling SRL, care, deși eașezat în marginea orașului, aparține de satul Chișoda, din comunaGiroc.

Din prima zi a programului, încă de la 3 dimineața, circa 130 deautoturisme sunt așezate, invariabil, la coadă. GuttenbrunnRecycling nu a primit inițial decât 100 de vouchere, pe care le-aepuizat din prima zi, 22 februarie. Singura soluție a fost casocietatea să delege un angajat permanent la București, din 23februarie, delegat care a reușit să obțină, cu țârâita, încă 300 detichete, ultimele 100 dintre acestea neajungând încă la Chișoda .”Situația este dezastruoasă. Oamenii care stau la coadă sunt extremde nervoși și, la un moment dat, au devenit violenți. Am fostnevoiți să ne baricadăm în sediu și am cerut sprijinul jandarmilor,apoi al poliției. Ca să protejez personalul, am cumpărat, pefactură, 20 de spray-uri pentru autoapărare”, spune directorulgeneral Răzvan Dumitru.

Bișnițarii de vouchere fac 2-3 miliarde de lei vechi pesăptămână

„Când am întrebat de ce nu ni se distribuie mai multe voucheredeodată – pentru că oricum se epuizează – ni s-a răspuns: «Ca sămai veniți pe la noi!». Delegatul nostru, care e de două săptămânila București, ne-a spus că a văzut intrând la sediul autoritățiinaționale descurcăreți cu saci de pește și cu viței. S-ar părea căăsta e motivul pentru care nu descentralizează, nu trimitvoucherele să fie distribuite în teritoriu”, spune directorul.

Pentru ca haosul să fie complet, ieri, 4 martie, s-au maiintrodus patru condiții birocratice pentru obținerea unei tranșe de100 de vouchere, pe lângă cele trei deja existente. Directorulgeneral Dumitru crede că actualul sistem e conceput parcă pentrua-i îmbogăți pe bișnițari. „Din 100 de cupoane pe care le eliberămîn zilele în care avem de unde, circa 40 ajung la bișnițari, careîi așteptă pe proprietarii voucherelor la poartă și le oferă 10-15milioane de lei vechi pe bucată. Există bișnițari în Timișoara careau făcut până acum două-trei miliarde de lei vechi într-osăptămână. Nu pot decât să spun că legea e făcută pentrubișnițari!”, spune directorul general Dumitru.

lÎn Bihor, coada la Rabla a fost amendată de poliția comunitară,pentru că e parcată ilegal.
l ÎnHunedoara, șoferii s-au mutat în mașini de sâmbătă, altfel hoții levandalizează sau le iau rablele cu totul.
l LaIași, nu mai sunt vouchere – nu mai e coadă
lSibienii răzbesc cu calmul ardelenesc

INFO Șimașinile „de stat” intră în Rabla

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a anunțat joi la Oradea căautoritățile locale și centrale vor putea achiziționa mașini prinprogramul Rabla: „Administrațiile publice locale și centrale auposibilitatea să predea mașinile vechi din dotare, dar nu pot, dincauza unor interdicții guvernamentale, să cumpere mașini noi anulacesta. Am discutat deja cu premierul și dorim să nu mai fieaceastă interdicție, dar să limităm, să nu se cumpere mașini delux, ci până în 10-12.000 de euro”. Borbely a mai anunțat că vaapela la directorul Agenției Naționale a Fondului de Mediu săsuplimenteze numărul de vouchere per tranșă, de la 100 la 200.

Inchide