ULTIMA VARIANTĂ A TAXEI AUTO 2011. Ministrul Mediului: „Avem nevoie de bani”

Redactor:
Robert Veress
ULTIMA VARIANTĂ A TAXEI AUTO 2011. Ministrul Mediului: „Avem nevoie de bani”
Guvernul va da o lovitură dură comerțului cu mașini second-hand, punându-i, în același timp, la cheltuială suplimentară și pe cei care vor opta pentru mașini noi, dacă va aproba proiectul privind taxa pentru poluarea auto în anul 2011, propus de Ministerul Mediului.

Guvernul va da o lovitură dură comerțului cu mașini second-hand,punându-i, în același timp, la cheltuială suplimentară și pe ceicare vor opta pentru mașini noi, dacă va aproba proiectul privindtaxa pentru poluarea auto în anul 2011, propus de MinisterulMediului. Ministrul Laszlo Borbely a anunțat, ieri, că, în urmaunor consultări „la mai multe niveluri”, propuneintroducerea taxei de înmatriculare auto și pentru mașinile Euro 5,precum și noi niveluri de tarifare, semnificativ majorate, pentruautovehiculele nonEuro – Euro 4.

Taxa auto la mașinile Euro 2 – mai mare cu50%

Astfel, taxa auto minimă va fi de 91 de euro, pentru unautovehicul Euro 5, cu vechime de 2 ani și capacitatea cilindricăde 1.100 de centimetri cubi (cmc). Taxa maximă, de 32.000 de euro,va fi plătită, conform Mediafax, pentru înmatricularea unei mașinivechi de 20 de ani și cilindree de 3.200 cmc. Dacă în ultimul cazmajorarea este nesemnificativă, față de anul în curs (taxa învigoare fiind de 30.720 de euro), va crește cu până la 50% taxa încazul mașinilor second-hand cel mai des comercializate: cele cuEuro 2 – Euro 4 și capacitate cilindrică 1.400 cmc – 2.000 cmc,chiar dacă vechimea lor nu depășește 1 an de zile!

Borbely a precizat că producătorii de mașini au cerut taxe șimai mari, dar solicitarea nu a fost acceptată. „A fostdiscutată o propunere mai drastică, venită din parteaproducătorilor, însă considerăm că această taxa nu poate ficrescută foarte mult și am găsit o măsură de compromis”, adeclarat Borbely. În privința mașinilor Euro 4, ministrul aexemplificat: „Pentru un autovehicul de 1400 cm3, seplătește acum, pentru o mașină veche de 1 an 380 euro, iar din 2011propunerea de taxă este de 483 euro”. Propunerea APIA(Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) a fostde 694 de euro. „Pentru o mașină cu o vechime de 3 ani,acum se plătește 315 euro iar propunerea este ca din 2011 să fie de399 euro. De asemenea, pentru un autoturism de 2000 cm3, cuvechimea de 2 ani acum se plătește 1060 euro iar de la anulpropunerea este de 1424 euro”, a continuat ministrul.Borbely a dat exemple și referitor la creșterea taxei pentruautovehicule Euro 3 și Euro 2, în cazul acestora din urmă majorareafiind de 50 de procente. Cu toate acestea, ministrul consideră cămajorările nu sunt „spectaculoase”.

Toate mașinile noi vor fi Euro 5, deci trebuietaxate

Motivația dată introducerii taxei și în cazul mașinilor echipatecu motor care respectă norma de poluare Euro 5 este găsită deMinisterul Mediului în faptul că, din 2011, toate autovehiculelenoi vor fi obligatoriu la standardul Euro 5. „Deoarece dela 1 ianuarie anul viitor vom intra într-o nouă eră, acest lucruînsemnând că se vor fabrica numai mașini Euro 5, MinisterulMediului și Pădurilor vine cu o propunere, ce a fost discutată lamai multe niveluri. Astfel, propunerea este ca de la 1 ianuarie2011 pentru un autoturism nou euro 5 , cu o capacitate cilindricăde 1100 ccm3, taxa să fie de 116 euro, iar cu o vechime de 2 ani,propunerea de taxă este de 91 Euro. Pentru un motor de 2000 cm3,pentru o mașină nouă, taxa va putea fi de 680 euro, iar dacă arevechimea de 2 ani taxa poate fi de 618 Euro. De asemenea, pentru unmotor de 3000 cm3, un autovehicul nou va putea plăti 2160 euro iardacă are 2 ani poate ajunge până la 1706 euro”, a spusBorbely.

Mașina electrică are prioritate

Ministrul a mai precizat că vor fi sprijiniți producătorii șicumpărătorii de mașini electrice sau hibrid, care nu vor fi taxate.”În plus lucrăm la implementarea unei facilități pentru cei careproduc vehicule electrice”, a mai spus Laszlo Borbely. Rămâne devăzut cu ce ajută mediul motoarele V8 de 4-5.000 cmc care se găsescpe câteva SUV-uri și limuzine premium puternice.

România, neprietenoasă cu mașinile”vintage”

Principiul „mașină veche – taxă mare” nu esteuniversal în cadrul sistemului de taxare. În cadrul aceleiașicategorii Euro, mașinile mai noi sunt mai mult taxate decât celevechi, în ideea că mașinile vechi nu mai au o resursă de circulațieși deci de poluare, precum o au cele mai noi.

Cu toate acestea, parafrazând titlul unei pelicule de succes,putem spune că România nu este o țară pentru mașini îmbătrânite(„No country for old cars”). Cea mai mare valoare a taxei depoluare pentru anul 2011 ar urma să fie de 32.000 de euro și arputea fi plătită pentru înmatricularea unei mașini cu motor de3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani. Valoarea actuală ataxei de înmatriculare pentru aceeași mașină cu motor non-Euro de3,2 litri și veche de 20 de ani este de 30.720 de euro.

• La motoarele Euro 1 de 3,2litri, vechi de 18 ani, taxa va ajunge la 13.120 de euro, față de10.240 de euro cât este în prezent. Proprietarii de mașini cu motorEuro 2 de 3,2 litri vechi de 10 ani ar putea plăti o taxă deînmatriculare de 21.770 de euro, față de 17.408 euro în prezent.Pentru un motor cu aceeași capacitate cilindrică, 3,2 litri, însăde standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa deînmatriculare va fi de 11.668 de euro, față de 8.891 de euro cât seplătește în prezent.

• Pentru același motor și acelașistandard Euro 3, însă cu o vechime de șase ani, taxa ajunge la10.727 euro, față de 8.174 euro. La o mașină Euro 3 cu un motor de1.400 cmc veche de șapte ani taxa va fi 998 de euro, față de 673cât este în prezent, pentru o vechime de opt ani taxa va fi 880,față de 594 de euro, iar pentru autoturismele vechi de zece aniproprietarii ar urma să plătească 665 de euro, față de 448 de euro.Înmatricularea unei mașini cu o motorizare Euro 4 de 1.400 de cmcveche de un an va fi taxată cu 483 de euro, față de 380 de euro câteste în prezent. Aceeași motorizare, dar pentru o mașină veche detrei ani, implică plata unei taxe de 399 de euro, față de 315 câteste în prezent. În cazul unei motorizări Euro 4 de 2.000 de cmc cuo vechime de doi ani, taxa va fi 1.326 de euro, față de 1.060 câteste în prezent. Pentru o mașină nouă cu motor Euro 5 de 3.000 decentimetri cubi se va plăti o taxă de 1.950 de euro, iar aceeașimotorizare pe o mașină veche de doi ani implică o taxă de 1.541 deeuro.

Taxa auto nu e doar pentru Programul Rabla

De anul acesta, legislația a fost modificată, astfel încâtsumele colectate din taxa de înmatriculare auto nu se mai alocăexclusiv programului Rabla, ci sunt vărsate în Fondul de Mediu, deunde se împart spre diverse destinații – de pildă, pentrufinanțarea proiectelor de producere a energiei electrice din surse”verzi”: vânt, soare. Administrația Fondului de Mediu nu ne-a pututpreciza, până la închiderea ediției, ce sume au fost colectate îndecursul anilor 2009 și 2010 din taxa auto și ce sume au fostalocate altor programe decât Rabla.

Voucherul Rabla de anul viitor pierde 800 delei

Ministerul Mediului a decis ca valabilitatea voucherelor emiseîn programul „Rabla 2010” să fie prelungită până la 31 ianuarie2011, având în vedere că inițial ele ar fi devenit nule la 23noiembrie iar în piață există în prezent aproape 31.000 care nu aufost valorificate.

Ediția 2011 a programului „Rabla” va permite utilizarea a patruvouchere în loc de trei pentru cumpărarea unei mașini noi iarvaloarea unui voucher va scădea de la 3.800 lei, cât a fost în2010, la 3.000 de lei. „Anul acesta au fost casate 181.403de mașini din cele 190.000 pe care ni le-am propus și au fostcumpărate 53.554 de mașini, dintre care 23.297 de producțieautohtonă”, a anunțat ministrul Mediului, LaszloBorbely.

Ovidiu Vanghele, [email protected]

Inchide