BEC îl contrazice pe Corlățean: MAE putea suplimenta numărul secțiilor de votare din străinătate. REACȚIA MAE

Publicat: 08 11. 2014, 13:58

Ministerul de Externe putea să suplimenteze numărul secțiilor de votare din străinătate, după cum reafirmă Biroul Electorul Central. După ședința din data de 7 noiembrie, BEC vine cu precizarea că, potrivit deciziilor luate în data de 4 noiembrie, MAE nu avea niciun impediment legal pentru a crea noi secții de votare din diaspora.

Concret, Biroul Electoral a făcut referire la articolul 54, alineatul 1, din legea 370/2004, privind alegerea președintelui, care precizează că cel de-al doilea tur de scrutin se desfășoară în aceleași secții de votare și pe baza acelorași liste electorale permanente ca cele din primul tur. Aici, BEC a dat, pe 4 noiembrie 2014, o decizie de interpretare conform căreia sintagma „aceleași liste de alegători” se referă doar la secțiile de votare din țară, nu și din străinătate, unde nu există liste permanente, ci doar tabele electorale.

„Ca atare, și derularea procesului electoral în aceleași secții de votare vizează doar secțiile de votare din țară, nu și secțiile de votare din străinătate, pentru care, legiuitorul, în art.43 alin 13 din Legea nr 370/2004, a luat în considerare condițiile specifice de organizare a secțiilor de votare din străinătate. Prin urmare, Biroul Electoral Central, în limitele competențelor sale conferite de legea nr.370/2004, a creat cadrul legal pentru exercitarea atribuțiilor de către autoritatea publică centrală cu competență exclusivă în organizarea și numerotarea secțiilor de votare din străinătate”, se arată în comunicatul de presă al BEC.

VEZI AICI COMUNICATUL INTEGRAL AL BIROULUI ELECTORAL CENTRAL

UPDATE 13.37 MAE „a luat notă” de comunicatul de presă al BEC, prin care se explică faptul că atribuțiile privind suplimentarea secțiilor de votare din străinătate revine exclusiv MAE, informează instituția într-un comunicat de presă. MAE arată că ia în calcul suplimentarea secțiilor de votare, fără să ia însă o decizie clară, ci doar studiind „consolidat” legislația și deciziile BEC.

„Prin urmare, înțelegând  că, din momentul emiterii, în noaptea de 7/8 noiembrie 2014,  a adresei nr.1391 ic/BEC/P/2014 și comunicatului  nr. 30, „BEC (…) a creat cadrul legal pentru exercitarea de către autoritatea publică centrală cu competență exclusivă în organizarea și numerotarea secțiilor de votare din străinătate”, MAE informează că se află  într-un proces intern de evaluare consolidată pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin în  baza legii 370/2004 și a hotărârilor, deciziilor, adreselor și comunicatelor emise de BEC”, se arată în comunicatul de presă.

Vineri, întrebat despre suplimentarea secțiilor de votare în străinătate, ministrul de Externe a arătat că a avut această discuție, în cadrul ședinței Biroului Electoral Central, încă de marți, privind prevederile legale în acest context, BEC adoptând o hotărâre „care nu confirmă existența unei baze juridice, potrivit legii (…) și nu permite înființarea de noi secții”.

Logica actelor normative:

Prima modificare a legislației în vigoare a fost făcute chiar de Guvern, prin ordonanța 45/2014, care a modificar articolul 12, alineatul 3, astfel:

„(3) Organizarea și numerotarea secțiilor de votare din străinătate se stabilesc de către ministrul afacerilor externe, prin ordin, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe, în termen de cel mult 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor”.

În legea 370/2014, privind alegerea președintelui, la articolul 54, alineatul 1, se precizează faptul că al doilea tur de scrutin se desfășoară în aceleași secții de votare ca în primul tur.

„(1) Al doilea tur de scrutin are loc în condițiile prevăzute la art. 81 alin. (3) din Constituția României, republicată, la două săptămâni de la primul tur de scrutin, în aceleași secții de votare și circumscripții electorale, sub conducerea operațiunilor electorale de către aceleași birouri electorale și pe baza acelorași liste de alegători de la primul tur”.

În data de 4 noiembrie, Biroul Electoral Central a dat o decizie pentru interpretarea acestui articol, în sensul în care sintagma „aceleași liste de alegători” se referă la cele din țară, în străinătate neexistând liste electorale permanente. În concluzie, și sintagma „aceleași secții de votare” se referă tot la cele din țară, nu și ce din străinătate.

VEZI AICI DECIZIA INTEGRALĂ A BIROULUI ELECTORAL CENTRAL

În acest sens, susține BEC, MAE putea schimba legal numărul secțiilor de votare din diaspora.

În septembrie 2014, MAE a dat un ordin din ministru prin care stabilea numărul secțiilor de votare din străinătate la 294, un astfel de ordin de ministru putând fi dat și acum.

Măsurile luate de MAE

Ministerul de Externe a decis ca, în cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale, să fie suplimentat numărul de cabine de vot și de ștampile până la maximum șapte. Totodată, pentru a ușura procedura de vot din turul doi, Titus Corlățean a anunțat că declarația pe propria răspundere va putea fi descărcată de pe site-ul BEC.

La cinci zile după primul tur al alegerilor prezidențiale, minsitrul de Externe, Titus Corlățean, a anunțat că nu va lua nicio sancțiune pentru problemele de la secțiile de votare din diaspora, „pentru că nu a găsit motive”.

Pe de altă parte, ministrul a anunțat că în turul doi se vor pune în aplicare deciziile Biroului Electoral Central și al Biroului Electoral din Străinătate pentru a fi ușurată procedura de vot. Astfel, numărul cabinelor de vot și al ștampilelor va fi suplimentat până la maximul de șapte, acolo unde a existat un număr mare de votanți.

În plus, declarațiile pe propria răspundere vor putea fi descărcate online și completate în afara secției de votare.

„Am transmis instrucțiuni extrem de serioase șefilor de misiuni de a pune în practică deciziile BEC și BES. Vom folosi la maximum personalul din ambasade. Am decis și suplimentarea numărului de cabine de vot, ștampile de vot la maximul de șapte. Să fie maximul oriunde e necesar”, a declarat Corlățean, după o ședință cu ambsadorii și consulii.

Potrivit lui Titus Corlățean, măsurile luate vizează fluidizarea procesului de votare în străinătate și asigurarea condițiilor pentru ca românii care doresc să își exprime votul să o facă, cu respectarea „exigențelor de a descuraja orice tentativă de vot multiplu”.

Titus Corlățean a ținut să precizeze că „operațiunile de votare în străinătate, în ceea ce privește competențele MAE, au decurs în condițiile și cu respectarea legii”.