Ponta amână „curățenia” în publicitatea stradală până după alegerile din 2014

Publicat: 12 12. 2013, 16:59
Actualizat: 18 03. 2015, 20:57

Obligate până azi să se pregătească de rezilierea contractelor cu publicitarii care închiriaseră panouri în intersecții, pe străzi, în spații verzi sau pe clădirile instițuțiilor publice și, pentru cele noi să facă licitații, primăriile au primit de la Guvern o amânare de un an și 10 luni înainte de a face curățenie în afișajele stradal. În loc să rezilieze toate contractele de acest tip la 1 ianuarie 2014, autoritățile locale au primit, printr-o ordonanță de urgență inițiată de vicepremierul Liviu Dragnea, un nou termen: 1octombrie 2015. În acest fel, în 2014, an cu două runde electorale – europarlamentarele și prezidențialele -, primăriile vor permite în continuare derularea unor contracte existente, acordate fără licitație.

Justificarea oficială este „criza economică internațională iÌ‚n contextul iÌ‚n care Romania are o nevoie stringentă să creeze un climat investiţional stabil pentru a se evita orice măsură neatractivă care ar putea iÌ‚ndepărta investitorii” și teama de procese.

Legea modificată de Guvern prevedea ca „mijloacele de publicitate autorizate” deja amplasate să fie menținute până la finalizarea contractelor prin care s-au închiriat spațiile aflate în curs, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2014. Excepție puteau face doar afișajele care se încadrau în noile reguli.

Orice mijloc de publicitate urma, prin lege, să fie interzis în spațiile verzi, pe arbori, pe clădirile instituțiilor publice, în intersecții sau în sensurile giratorii, pe parapetele pasajelor rutiere, în zona carosabilă, indiferent de mărimea străzii sau categoria de drum, în cimitire, în cimitire, în perimetrele bisericilor. Interzise urmau să fie și mashurile care acopereau ferestre sau mijloacele de publicitate sonoră cu excepția vehiculelor autorizate. Noile panouri și bannere ar fi tarebuit amplasate numai după licitații nediscriminatorii.

Acest termen, se susține în nota de fundamentare a ordonanței, „s-a constatat ca fiind insuficient pentru autorităţile din administrației publice locale pentru realizarea iÌ‚ntregului proces”. Mai exact, primăriile nu ar fi avut timpul necesar să verifice panotajul, să facă un regulament local, să notifice firmele care încălcat legea și să le încheie contractele, din lipsă de personal. Ca urmare, invocând posibilele procese pe care le-ar putea intenta companiile care au încheiat contracte de publicitate cu primăriile, termenul se amână până la 1 octombrie 2015.