Varianta lui Băsescu pentru „a termina cu gențile cu bani care vin la sediul de campanie”: finanțarea de la buget

Publicat: 14 10. 2014, 00:05
Actualizat: 22 03. 2019, 07:43

La finalul mandatului, președintele Traian Băsescu susține modificarea actualului sistem de finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale și propune acoperirea cheltuielilor candidaților, în cea mai mare parte, cu bani de la bugetul de stat, iar banii să fie acordați în funcție de numărul de parlamentari ai fiecărui partid. „Campania partidelor parlamentare – finanțată din bugetul de stat. Știind că pentru fiecare parlamentar, luând bani de la populație, se pot face 5 afișe, ai 200 de parlamentari – 200 ori 5 afișe. Dau un exemplu, sigur, numărul trebuie să fie mai mare și publicul trebuie informat”, a explicat Băsescu la Realitatea TV.

În privința donațiilor, șeful statului susține că varianta pentru a elimina „gențile cu bani” este aceea ca donațiile private să se facă numai prin transfer bancar: „fără cash, fără nimic, din bancă în bancă. Nicio altă cheltuială nu trebuie acceptată. Și atunci se termină cu gențile cu bani care vin la sediul de campanie”.

Întrebat însă dacă „gențile cu bani” au venit de-a lungul timpului și „în Modrogan”, acolo unde se alfă sediul central al PDL, partidul pe care l-a condus și care l-a susținut atât în 2004 cât și în 2009 în campania pentru prezidențiale, Băsescu a evitat un răspuns direct: „Niciodată nu m-am ocupat de finanțarea campaniilor. Aveam împuternicit financiar, era conducerea partidului, niciodată nu m-a interesat nici măcar dacă avem bani de campanie. pentru că nu era treaba mea. Treaba mea era să fiu un candidat care să câștige”, s-a eschivat președintele.

În prezent, campaniile electorale se finanțează pe de o parte din donații făcute în luna de campanie, pe de altă parte din fonduri transferate dinspre partidele politice către candidatul pe care îl susțin.  Partidele, pe de altă parte, primesc de la buget o sumă modică, echivalentul a 1 leu din partea fiecărui salariaat din România într-un an, la care se adaugă cotizațiile membrilor, donațiile sponsorilor și o sumă de bani pe care o pot face din conferințe, seminarii, închirierea unor sedii sau editarea unor publicații.

Așa cum este descrisă în legea 334/2006, finanțarea campaniilor este controlată de Autoritatea Electorală Permanentă strict în cele 30 de zile de dinaintea alegerilor, chiar dacă cele mai multe cheltuieli electorale se fac, în realitate, înaintea acestei date. Sponsorii din spatele unui candidat sunt anunțați numai la finalul lunii martie a aunui care survine alegerilor și numai în măsura în care donațiile lor individuale depășesc 10 salarii minime brute, adică 8500 de lei în 2014.  Pentru nedeclararea cotizațiilor totale, a sponsorizărilor sau chiar a cheltuielilor, partidele riscă sancțiuni formale: fie averismente, fie amenzi de la 5.000 la 25.000 de lei.

Aparent transparent, sistemul are suficiente ambiguități cât să permită în continuare, așa cum Gândul a arătat în ultimele săptămâni în seria „Tu știi ce mai fac banii tăi?”, fie rularea banilor a căror proveniență nu poate fi demonstrată, fie cheltuieli de campanie asumate, în locul partidelor, de companii care nu apar în mod transparent ca finanțatori, fie cheltuirea indirectă a banilor publici.