FEMEI TARI. Aura Mușat, 32 de ani, pilot de avion: „Am avut zboruri cu vânt puternic, în care pasagerii au fost atât de speriați, încât nouă ne venea să râdem”

Redactor:
Raluca Ion
Aura Mușat este una dintre cele 14 femei piloți de la Tarom

Aura Mușat, pilot cu 4.000 de ore de zbor în spate, nu se joacă niciodată cu vorbele. Mai ales când e vorba chiar de cuvântul „niciodată” și de surprizele pe care viața le ține în mânecă special parcă pentru a-l face de nimic. „Pentru mine zborul a fost o lecție de viață foarte bună. În momentul în care mi-am dat seama că voi face o carieră în domeniul ăsta, mi-am dat seama că nu trebuie să te joci cu cuvintele. Nu trebuie să spui „Niciodată nu voi putea face așa ceva”. Pentru că viața mi-a demonstrat nu doar că am făcut ceea ce credeam că nu voi fi în stare să fac, dar fac acest lucru în continuare cu foarte mare pasiune”, a învățat ea lecția.

Ziua pe care și-o aduce aminte minut cu minut

Astăzi, ea este copilot la Tarom pe un avion Airbus 318 cu 120 de locuri, dar această ocupație serioasă a început ca o glumă. Tatăl ei vitreg, fost pilot militar, i-a dat ideea să se ducă la cursurile de aviație de la Clinceni. La început nici nu a vrut măcar să audă. „La un moment dat, m-am și certat cu el…Până la urmă m-am dus. M-am dus ca să-i demonstrez că nu voi fi în stare”, povestește Aura Mușat. A început partea teoretică și, după un timp, a dat un examen pentru a zbura pe planor. „Puteam să aleg între planor, zbor cu motor, parașutism. Am ales planorul pentru că erau mai multe locuri și mai puțină concurență. Am zis să încerc, știind că mai târziu voi putea trece la zborul cu motor”, spune ea.

Foto: SILVIU MATEI

A rămas uimită când a văzut cât de frumos e acolo sus. „Primul zbor de aclimatizare nu faci nimic, doar admiri. Mi-am zis: „Doamne, nu o să fiu niciodată în stare să fac așa ceva”. Eram mai mult decât fascinată, cred că e una dintre puținele zile din viața mea, pe care mi le aduc aminte, așa, minuțel cu minuțel. Pot să zic că din momentul ăla m-a cucerit”, își amintește ea. A urmat, după un timp, zborul la simplă comandă, câna a pilotat planorul singură, „una dintre cele mai fericite zile din viața” ei.

„Țin minte că avea 17 ani-jumate, nu aveam nici permis de conducere. Și mă gândeam: „Ce curaj pe ei, nu am nici măcar permis și ei îmi dau un planor pe mână””, spune Aura Mușat. Timp de trei ani a zburat de plăcere, fără să se gândească vreodată că își va face din asta o carieră. A intrat la Jurnalism și visa că într-o zi va ajunge corespondent de război. Până în anul în care s-a înființat Academia Română de Aviație. A dat prima dată examen și a picat la matematică. A încercat din nou în anul următor și a reușit.

Între 10% și 15% dintre piloții din aviația comercială sunt femei

În aviația comercială, între 10 și 15% dintre piloți sunt femei. Pe vremea când a făcut ea școala, intrau la Academia Română de Aviație între una și trei fete pe an, din 15-20 de studenți. „Știu că oamenii cred că acolo unde sunt mai mulți bărbați fetele sunt oarecum marginalizate. Nu este deloc așa. Trebuie să știi să disociezi latura profesională de latura sexuală și noi am știut să facem foarte bine asta. Niciodată nu am invocat un motiv femeiesc, care să îi facă pe profesori sau pe colegi să ne trateze altfel. În ceea ce mă privește, noi ca fete nu am simțit că am fi discriminate”, spune ea.

Foto: DAN BORZAN

După 6 luni de la terminarea facultății a fost angajată la Tarom, unde a pilotat un avion ATR de 48 de locuri. „Primul zbor a fost scurt. A fost o cursă de Cluj și țin minte că abia mi-a ajuns timpul să fac tot ce trebuia, mi-era teamă să nu pierd ceva din vedere. Și mai e ceva, a durat un timp până să îmi dau seama că zbor cu pasageri în spate. Am fost tot timpul conștientă că zbor cu pasageri, dar până să realizez importanța acestui lucru a trecut destul de mult timp”, își amintește Aura Mușat.

Curse unde echipajul este exclusiv feminin

14 dintre piloții de la Tarom sunt femei, iar două dintre ele sunt comandant. De multe ori s-a întâmplat ca tot echipajul de la bordul aeronavei, inclusiv comandantul și însoțitorii de zbor, să fie format exclusiv din femei. „Până să facă comandantul anunțul, nu știu pe mâna cui se lasă. Dar de foarte multe ori așteaptă să se termine cursa și ne felicită”. Pentru ea, un pilot bun este acela care știe să folosească toate resursele pe care le are la dispoziție pentru ca nivelul de siguranță din avion să fie la cote maxime. Asta înseamnă să cunoască la perfecție noțiunile tehnice și să știe să comunice cu colegul său din cabină.

Foto: DAN BORZAN

„Este extrem de important felul în care luăm în considerare părerile celor din jur, cum luăm în considerare informațiile pe care le primim și ce face cu ele astfel încât să creștem nivelul de siguranță în avion”, spune Aura Mușat care îi învață pe piloți cum să comunice în cadrul echipajului.

„Turbulența severă este foarte, foarte rară”

De când este pilot, spune că nu a trecut niciodată printr-o situație cu adevărat periculoasă. Și chiar dacă acest lucru s-ar întâmpla, nu ar avea timp să i se facă frică. „Ești atât de concentrat asupra a ceea ce ai de făcut, a managementului pe care îl ai de făcut în doi, a cursului aeronavei”, spune ea. Însă un lucru care pe ea nici măcar n-ar face-o să tresară îi poate speria de moarte pe pasageri.

Foto: SILVIU MATEI

„Am avut zboruri cu turbulențe medii și cu vânt relativ puternic, la care pasagerii au fost atât de speriați încât nouă ne venea să râdem. Pentru că chiar nu era cazul să fie atât de îngrijorați. Dacă nu e zborul foarte lin, unei persoane care zboară foarte rar sau e puțin mai temătoare i se face frică. Ceea ce nu e cazul, turbulența severă este foarte, foarte rară”, spune ea. Crede că are o meserie extrem de sigură și că probabilitatea de a ți se întâmpla ceva tragic este mult mai mică în aer decât la sol. „Știți cazul tragic de la coafor. Le cunoșteam pe fetele care au murit, pedichiurista mea a fost rănită. Am sunat-o ca să o întreb cum se simte și, printre altele, ca să o destind, i-am spus „Tu ai o meserie mai periculoasă decât a mea”. Afirm în continuare că meseria de pilot este una dintre cele mai sigure meserii”.

Are o fetiță de cinci luni și s-a reîntors la zbor

Aura Mușat are 32 de ani și are o fetiță de cinci luni și jumătate, a pilotat avionul până în luna a treia de sarcină și a reînceput să zboare săptămâna trecută- o cursă spre Istanbul. Spune că viața de familie, pe care a început-o alături de un coleg, controlor de trafic, a venit de la sine. „Multă lume mă întreba ce aș alege dacă ar fi să aleg. Dacă faptul că mi-am ales această meserie nu-mi va afecta viața de familie. Ce se va întâmpla dacă voi vrea să fac un copil? Și am spus că eu în general las lucrurile să se întâmple și vedem pe măsură ce se întâmplă cum acționăm”, spune Aura Mușat.

×

Urmăriți Gândul LIVE Suntem revoltați când oamenii NU poartă măști in metrou sau în spațiile închise, dar ne victimizam cand jandarmii intervin în forță. Un tânăr NU purta corect masca, iar călătorii au fost impresionați de victimizarea tânărului și i-au sărit în ajutor. https://www.gandul.ro/19468728 Președintele USR, Dan Barna, și europarlamentarul PNL Rareș Bogdan, printre invitații Emmei Zeicescu la Gândul LIVE

Publicată de Gandul pe Marţi, 14 iulie 2020
Gândul LIVE!
Inchide