STUDIU. Legătura dintre rasism și criza economică

Publicat: 11 06. 2014, 09:00
Actualizat: 06 04. 2021, 14:21

Un studiu recent efectuat la Universitatea din New York a stabilit că, în perioade de recesiune, oamenii percep chipurile persoanelor de altă etnie în mod distorsionat, ca fiind „mai închise la culoare” și cu trăsături faciale mai pronunțate, fenomen care sporește probabilitatea discriminării.

Astfel, „sărăcia resurselor” modifică percepția pe care o au oamenii asupra chipului celorlalți, studiul cercetătorilor americani confirmând un studiu din 2013, conform căruia rasismul a luat amploare în Marea Britanie, în urma dificultăților economice.

Cercetătorii David Amodio și Amy Krosch au efectuat patru experimente, la care au participat 285 de americani albi, și au descoperit că oamenii percep diferit chipurile într-o perioadă de criză.

„Este bine cunoscut că inegalitățile socio-economice dintre americanii albi și minoritățile rasiale au crescut considerabil în condiții de sărăcie economică. Descoperirile noastre indică faptul că penuria modifică modul în care oamenii percep vizual rasa altei persoane – iar această deformare perceptuală contribuie la inegalități”, a declarat profesorul David Amodio.

În primul experiment, participanții au privit fotografii ale unor chipuri care variau de la închise la culoare până la albe, apoi au fost întrebați dacă fiecare chip din fotografie era închis la culoare sau alb.

Persoanele care aveau convingerea că persoanele albe trec prin dificultăți economice, în timp ce oamenii cu pielea închisă la culoare prosperă, aveau o probabilitate mai mare de a percepe oamenii de etnie mixtă ca având pielea mai închisă la culoare decât în realitate.

În al doilea experiment, conceptul de criză economică a fost introdus în mod inconștient, alături de mesaje subliminale precum „sărăcie”, „criză” și „limitat”. Oamenii de știință au descoperit că, în această situație, voluntarii aveau o probabilitate mai mare de a percepe oamenii de etnie mixtă ca având pielea mai închisă la culoare decât atunci când aceste mesaje nu erau introduse.

În al treilea experiment, oamenii cu dificultăți economice au perceput chipurile ca având pielea mai închisă la culoare și cu trăsături „afrocentrice” mai pronunțate decât persoanele care nu se confruntau cu probleme financiare.

În testul final, participanții au alocat mai puțini bani persoanelor percepute ca având pielea „mai închisă la culoare” atunci când existau probleme financiare.

Potrivit studiului, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, „rezultatele sugerează că sărăcia economică schimbă percepția vizuală a indivizilor asupra americanilor de culoare, ceea ce accentuează discriminarea, iar acest proces ar putea agrava inegalitățile socio-economice”.