STUDIU | 8 din 10 români cred că prețurile vor crește cu 25%. Unii nu își mai cumpără haine, alții amână să facă copii pentru a economisi

Publicat: 07 06. 2022, 16:02
Sursă Foto: Pixabay - Caracter Ilustrativ

Majoritatea participanților la un studiu recent consideră că prețurile se vor majora cu 25% în perioada următoare și cei mai mulți iau deja măsuri pentru reducerea costurilor sau pentru prevenirea unor cheltuieli mai mari în familie. Deja în aprilie, față de aceeași lună a anului trecut, inflația ajunsese la două cifre.

Un studiu realizat recent arată că 8 din 10 români cred că în perioada următoare prețurile vor crește în medie cu 25%. Studiul este realizat de compania de cercetări sociologice de Ipsos, pentru ING Bank, și este unul internațional realizat de Ipsos și în România, în martie 2022, prin intermediul unui chestionar online, pe un eșantion de 1.000 de persoane.

Inflația a urcat la aproape de 14% în aprilie față de anul trecut, potrivit INS, cea mai mare scumpire este la gaze, cu peste 85%. În prezentarea Raportului BNR privind inflația, guvernatorul Mugur Isărescu făcea un apel la calm: „Mai bem un ceai de tei”.

Măsuri pentru economisire

În contextul scumpirilor așteptate, pentru a ține pasul, 80% dintre respondenți vânează reducerile și promoțiile atunci când fac cumpărăturile zilnice și peste 50% au cheltuit mai puțin pe articolele vestimentare.

În plus, 36% dintre ei au amânat cumpărarea de bunuri de folosință îndelungată, precum un autovehicul, 18% au amânat deschiderea propriului business, respectiv 16% au amânat schimbarea job-ului, în timp ce 14% încă se mai gândesc, momentan, cu privire la aducerea pe lume a unui copil.

„Studiul Ipsos ne-a arătat în ce măsură au fost afectate comportamentele de consum și capacitatea de economisire ale românilor în ultima perioadă. Cu toate că se confruntă cu dificultăți, românii sunt destul de reticenți în a folosi un buget lunar, fie că vorbim de unul scris pe o hârtie sau gestionat într-o aplicație. Mai mult de 40% dintre aceștia se lasă ghidați de instinct sau de memorie atunci când își doresc să economisească. De aceea, este important să venim în sprijinul lor și să oferim informații accesibile și practice care să îi ajute să fie mai sănătoși din punct de vedere financiar”, a declarat Wenka Booij, Director Ad-Interim Marketing, Comunicare și Sustenabilitate, ING Bank România, care a recomandat platforma ING „Cât ai spune Leu” care se adresează tuturor celor care vor să își organizeze mai bine bugetul.

De unde își propun să taie la cheltuieli românii

Scumpirile și impredictibilitatea financiară din ultimul timp i-au determinat pe români să fie mai precauți când vine vorba de consum, în special la următoarele categorii: utilități, cumpărături zilnice, cumpărături de îmbrăcăminte, ieșit în oraș și renovarea locuinței.

Astfel, în privința cumpărăturilor de haine, peste jumătate dintre respondenți încearcă să reducă cheltuielile.

Mai mult, ieșirile în oraș s-au redus, 50% dintre respondenți limitând această activitate.

Aproape jumătate (44%) dintre români dau mai puțini bani pe îngrijirea personală, iar 43% au fost nevoiți să facă mai puțin sport sau să micșoreze bugetul pentru hobby-uri.

Creșterea prețurilor la bunurile de consum zilnic a afectat majoritatea românilor. Prin urmare, mai mult de 30% se orientează către mărci mai ieftine și 22% consumă mai puțin decât o făceau înainte.

Economie la utilități și modificări în locuințe

Prețurile la utilități reprezintă o îngrijorare pentru majoritatea românilor, astfel că jumătate dintre aceștia au renunțat la propriul confort și au scăzut temperatura în locuințe în anotimpul rece, în speranța reducerii facturilor la căldură sau poate a încadrării în plafonul pentru compensare. Astfel, 7 din 10 români au încercat să reducă valoarea facturilor, folosind mai puțin aparatura electronică.

În același timp, 38% dintre participanții la studiu au amânat renovarea casei, iar 23% încă se mai gândesc legat de achiziția unei noi locuințe, arată studiul citat.