Al doilea oraș din România care ar putea avea metrou. Se fac deja studii de fezabilitate / Primarul a făcut anunțul: Au fost depuse oferte din partea a cinci firme

Publicat: 31 07. 2019, 12:44

Primarul Emil Boc a declarat, miercuri, într-o conferință de presă, că apreciază interesul major al unor firme din străinătate pentru un proiect foarte important pentru viitorul orașului Cluj-Napoca.

„Marți a expirat termenul privind depunerea de oferte pentru licitația deschisă organizată în vederea încheierii contractului având ca obiect servicii de elaborare studii de pre-fezabilitate, fezabilitate, la metrou și studiul de fezabilitate la tren metropolitan. Au fost depuse oferte din partea a cinci firme și asocieri de firme din România și străinătate, din țări precum Franța, Marea Britanie, Japonia sau Italia. Salut interesul unor firme consacrate și apreciem interesul major al unor firme din străinătate, fiind un proiect foarte important pentru viitorul Clujului. În noiembrie se va desemna câștigătorul licitației”, a spus Boc.

Potrivit acestuia, proiectul metroului din Cluj-Napoca poate fi un model de bune practici la nivelul UE deoarece se realizează de la zero, fiind mai simplă o astfel de soluție decât să fie cosmetizat un proiect existent.

„Firmele pot impune de la zero toate tehnologiile de ultimă generație existente în momentul de față pe piață. Clujenii vor avea cel mai avansat metrou și tren metropolitan. Costurile de realizare a metroului și trenului metropolitan vor rezulta din studiile de fezabilitate, sumele vehiculate aproximativ fiind de 800 de milioane – un miliard de euro. De asemenea, studiile ne vor arăta traseul și tehnologiile care vor fi folosite la metrou și tren metropolitan”, a explicat edilul orașului Cluj-Napoca.

Valoarea contractului pentru realizarea studiilor se ridică la 46 de milioane de lei, termenul de finalizare fiind 26 de luni pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate la metrou și 14 luni pentru cel de fezabilitate la trenul metropolitan.

La jumătatea lunii iulie, primarul Emil Boc a anunțat că 21 de firme s-au înscris pentru realizarea studiilor de pre-fezabilitate și fezabilitate în vederea construirii metroului și a trenului metropolitan la Cluj-Napoca, termenul de depunere a ofertelor fiind prelungit până în 30 iulie. Din acestea, doar cele 5 au depus oferte.

În 4 aprilie, Emil Boc și edilii din șase comune au semnat la Primăria Cluj-Napoca acordul de asociere pentru realizarea metroului și a trenului metropolitan, care prevede realizarea în parteneriat a diverselor studii necesare proiectului.

Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a primarului Emil Boc proiectul are ca obiectiv asigurarea unor servicii de mobilitate de calitate ridicată pentru populația zonei metropolitane, precum și un transport eficient înspre și dinspre Cluj-Napoca.

Primarul Clujului sublinia că proiectul de investiții va fi realizat în două etape, în prima etapă urmând să fie realizat trenul metropolitan pe infrastructura actuală.

„În această fază va fi implementat un sistem de transport rapid care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășelu și stația de la Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 de km. Punctele de oprire actuale vor rămâne aceleași și se propune adăugarea unor noi stații de oprire în zonele: Baciu, Tetarom pe str. Tăietura Turcului și la podul Ira pe str. Aurel Vlaicu. Pentru fiecare punct de oprire se vor analiza facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare, toalete, puncte de procurare a biletelor (automate/case). De asemenea se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni și se va realiza conectivitatea cu transportul public local la fiecare punct de oprire”, a explicat Emil Boc.

În cea de a doua etapă va fi realizat metroul pe axa Vest-Centru-Est care urmărește să deservească principalele puncte de interes pornind din Gilău până la Podul Ira din Cluj-Napoca, pe o lungime de aproximativ 16 km.

„Proiectul va avea două părți. În prima parte se va realiza legătura dintre comuna Florești și Podul Ira pe următorul traseu propus: zona de Sud a comunei Florești – viitorul spital regional de urgență – centrul comercial Vivo – cartierul Mănăștur – centrul orașului Cluj-Napoca și zona de Est a orașului, respectiv zona Aurel Vlaicu/Podul Ira. Pentru zona din afara orașului se va studia posibilitatea realizării metroului suprateran, iar de la intrarea în Cluj-Napoca acesta urmând a fi realizat în subteran. A doua etapă a realizării metroului vizează crearea legăturii dintre comunele Florești și Gilău”, a spus primarul Clujului.

Acesta a precizat că până la implementarea celei de a doua etape, conectivitatea dintre Gilău și Florești va fi asigurată prin autobuze care vor deservi această zonă pentru asigurarea accesului oamenilor la metrou. De asemenea, va fi asigurată prin autobuze legătura dintre Gilău și Nădășelu, pentru cei care doresc să folosească trenul metropolitan.