Anunțul Metrorex: Când se va putea circula pe tronsoanele Râul Doamnei-Eroilor și Bazilescu-Străulești

Publicat: 26 10. 2015, 12:32

„Procentul de realizare a structurii de rezistență aferentă proiectului Magistrala 5 de metrou, Secțiunea Râul Doamnei – Eroilor (PS Operă), inclusiv Valea Ialomiței, este acum de circa 80%. Depunem toate eforturile ca la sfârșitul anului viitor să fie finalizate toate lucrările”, a afirmat Homor.

În ceea ce privește lucrările aferente tronsonului de metrou magistrala 4 racordul 2 Parc Bazilescu – Străulești, stadiul este de circa 50%. Finalizarea lucrărilor aferente acestei secțiuni, conform graficului de execuție, este programată la sfârșitul anului 2016.

Șeful Metrorex a arătat că societatea nu are în plan să facă disponibilizări, iar angajări de personal vor fi realizate când va fi pusă în exploatare Magistrala 5.

„Este evident că nu vom putea funcționa numai cu personalul actual”, a spus Homor.

Referitor la planul de investiții, Metrorex se așteaptă ca proiectele incluse în Planul de mobilitate urbană durabilă Bucuresti – Ilfov (PMUD-BI) să fie finanțate din fonduri europene nerambursabile, atât în ceea ce privește proiectele mature (în faza de execuție sau lansare proceduri de atribuire a contractelor de execuție lucrări), cât și proiectele noi (în etapa de lansare a serviciilor pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate sau strategice de perspectivă).

Proiectele aflate în faza de execuție, toate cu finanțare din fonduri europene nerambursabile, atât POST 2007-2013 (faza 1), cât și Programul Operațional Infrastructură Mare POIM 2014-2020 (faza 2) sunt magistrala 4 secțiunea Parc Bazilescu – Străulești; magistrala 5 secțiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiței; MOD Ventilație și Control acces pentru stațiile de metrou aflate în funcțiune; îmbunătățirea condițiilor de transport pe magistrala 2 Pipera – Berceni prin achiziție de trenuri noi.

Proiectele mature în faza de lansare proceduri de atribuire a contractelor de execuție lucrări, toate incluse în POIM 2014-2020, sunt îmbunătățirea condițiilor de transport pe M2 Pipera – Berceni prin modernizarea căii de rulare, M5 Secțiunea Eroilor (PS Operă) – Universitate – Piața Iancului – Pantelimon și M6 Gara de Nord – 1 Mai – Băneasa – Otopeni.

Proiectele noi indicate în strategia de dezvoltare a metroului din București sunt M4 Gara de Nord – Gara Progresul; modernizarea căii de rulare a magistralelor 1 și 3, modernizarea stațiilor de metrou de la magistralele 1, 2 și 3, extinderea liniilor de metrou la magistralelor 1, 2 și 3, magistrala 7 Colentina – Alexandriei și magistrala 8 Inelul de sud Crângași – Dristor.

Oficialii Metrorex precizează că lista proiectele majore prevăzute pentru perioada 2014-2020 pentru dezvoltarea infrastructurii metrou este prezentată în POIM, alte proiecte urmând a fi adăugate în funcție de rezultatele Planului de Mobilitate Urbană București.

De asemenea, șeful Metrorex a arătat nu se preconizează o scumpire a tarifelor de acces la metrou până la finele anului și că proiectul de trecere a Metrorex în subordinea Primăriei București este dificil.

„Deși unificarea serviciilor de transport public este benefică pentru bucureșteni, în acest moment un transfer al Metrorex în subordinea Consiliului General al Municipiului București ar fi dificil din mai multe motive, finanțarea menținerii actualelor condiții de calitate a transportului cu metroul fiind unul dintre ele”, a adăugat Homor.

Prin magistrala 5 de metrou, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură urbană din România, vor fi transportați aproape 65.000 călători pe zi. Primul tronson al magistralei, de aproape 7 km, va avea un depou și zece stații – Eroilor, Academia Militară, Orizont, Favorit, Tudor Vladimirescu, Parc Drumul Taberei, Romancierilor, Valea Ialomiței, Valea Argeșului și Râul Doamnei.

Asocierea Astaldi – FCC – Delta ACM – AB Construct realizează lucrările de rezistență a secțiunii Râul Doamnei – Opera, în baza unui contract atribuit în martie 2011, pentru aproape 920 milioane lei, fără TVA. În acest an, Metrorex a atribuit unei asocieri conduse de italienii de la Astaldi alt contract, de un miliard de lei, cu TVA, pentru lucrări de finisaje la magistrala 5.

În construcția acestei magistrale este implicat și grupul german Max Bogl, selectat în aprilie 2011 pentru realizarea stației și depoului Valea Ialomiței, printr-un contract în valoare de 231,6 milioane lei, fără TVA.

Tronsonul Parc Bazilescu – Lac Străulești, magistrala 4, este construit tot de Astaldi , contractul fiind semnat în iulie 2012, pentru 714,73 milioane lei, fără TVA. Asocierea reunește și firmele Somet, TIAB și Uti Construction & Facility Management. Contractul vizează extinderea rețelei cu două stații (Laminorului și Lac Străulești) și include lucrările de structură tunel (1,3 km), structura aferentă stațiilor, un depou de metrou și un terminal multimodal.