Cât timp petrec copii din România în fața calculatorului sau a televizorului. Cifrele sunt îngrijorătoare

Publicat: 14 10. 2015, 16:44

„În România, un copil petrece circa 22,7 ore pe săptămână în fața unui ecran (calculator sau televizor), în vreme ce în Olanda și Belgia timpul petrecut este de circa 15 ore. Țara noastră este surclasată doar de Bulgaria, cu 25 de ore. Timpul petrecut în fața calculatorului este monitorizat egal la nivelul grupurilor socio-economice țintă: 50 la sută dintre părinți controlează timpul petrecut de copiii lor în fața ecranului”, arată rezultatele studiului, realizat în cadrul proiectului EPHE, implementat în România de Fundația Prais.

Inițiatorii studiului au stabilit că este important controlul parental în ceea ce privește timpul petrecut de copil în fața unui ecran, iar existența unui televizor în dormitorul copilului sau urmărirea programelor TV în timpul meselor în familie au fost identificate ca factori determinanți.

Potrivit studiului, situația economică și educațională a familiei poate fi asociată cu aproximativ 25 la sută din prevalența obezității la bărbați și 50 la sută la femei.

Populațiile defavorizate nu au acces, în suficientă măsură, la metodele de prevenție tradițională, din cauza ratei reduse de participare sau a nivelului de înțelegere scăzut, astfel copiii născuți într-o familie cu o situație socio-economică scăzută se află într-o poziție dezavantajată în ceea ce privește prevalența obezității.

„Mediul parental în care se naște și se dezvoltă un copil este esențial. Inegalitățile în sănătate apar și din cauza condițiilor economice și al nivelului de educație al familiilor. Modificarea percepțiilor și a comportamentelor necesită mult timp. Studiul EPHE arată că, odată ce obiceiurile bune sunt încorporate în practica zilnică a familiei, acestea pot fi durabile – un semnal pozitiv pentru o abordare bazată pe familie și pe comunitate în ceea ce privește prevenirea obezității din copilărie și în rândul populațiilor”, arată președintele Fundației Prais, Silvia Bucur.

Studiul a mai arătat că accesul constant la informare, educație și activare de la vârste fragede în schimbarea obiceiurilor de stil de viață, precum și crearea unui mediu favorabil pentru starea de sănătate generală a familiilor sunt benefice, iar prin intermediul unor acțiuni directe în mediul școlar și în comunitate, practicile parentale de acasă se pot îmbunătăți.

Sondajul EPHE este o analiză de explorare și identificare a inegalităților de comportament și a factorilor determinanți ai acestora, la nivelul unor categorii socio-economice selectate, aplicând același chestionar în fiecare an pe același eșantion. În total, 1.266 de copii și familiile lor din șapte țări au fost chestionați, respectiv 631 de băieți și 635 de fete, cu o medie de vârstă de 7-9 ani.

Sondajul a fost făcut în cadrul proiectului „EPODE pentru promovarea egalității în ceea ce privește starea de sănătate” (EPHE), implementat în România de Fundația Prais. Au fost monitorizate metodologiile și rezultatele implementării proiectului educațional extracurricular SETS pe un eșantion reprezentativ de 180 de familii din orașul Otopeni. Simultan, aceeași cercetare s-a făcut în alte șase comunități similare din Belgia, Franța, Olanda, Portugalia, Grecia și Bulgaria, evaluându-se eficiența intervențiilor bazate pe comunitate, pentru a reduce decalajul legat de sănătate, respectiv prevenirea obezității infantile în rândul populațiilor defavorizate.