Cine este pilotul care a murit duminică după ce avionul lui s-a prăbușit în Prahova. Povestea lui Petru Lazăr, unul dintre puținii piloți de încercare din România

Publicat: 17 06. 2012, 15:57
Actualizat: 17 06. 2012, 15:57

Un avion de mici dimensiuni s-a prăbușit duminică dimineață, în județul Prahova, în apropiere de localitatea Bănești. La bordul avionului se afla doar pilotul, care a murit în urma exploziei provocate de impactul cu solul. „Pilotul a murit prin carbonizare”, a declarat Raluca Vasiloaie, purtător de cuvânt ISU Prahova. Aparatul de zbor se afla la 30 de metri altitudine și, din cauza soarelui, pilotul nu a văzut firele de înaltă tensiune și le-a agățat cu trenul de aterizare. Avionul de mici dimensiuni participa la prima ediție a show-ului aviatic Bănești Fly-In, eveniment care a început sâmbătă pe aerodromul din localitate și la care participă zeci de aeronave, respectiv avioane, planoare, motodeltaplane.

Potrivit Libertatea, pilotul care a decedat este Petru Lazăr, unul dintre cei mai experimentați aviatori din țară. În urmă cu 4 ani, Gândul publica un articol despre Petru Lazăr, unul dintre puținii piloți de încercare din România. Comandorul în rezervă avea mii de ore de zbor la activ. „Am 2.800 de ore de zbor. De-a lungul carierei mele, am întâlnit aproape toate defectele pe care le poate avea un avion. A trebuit chiar să mă catapultez, alte dăți mi s-au oprit motoarele în aer. În cazurile astea trebuie să acționezi pe loc, indiferent dacă decizia ta e bună sau nu. Cea mai rea e nehotărârea. Am învățat că, de fapt, nu avionul creează necazuri, ci omul”, spunea, în 2008, comandorul. Potrivit unor surse din aviație, avionul ultraușor cu care s-a prăbușit Petru Lazăr era un model îmbunătățit de Festival, produs la Bacău. „În aviație, mor așii și proștii”, a declarat cu amărăciune Sorin Stoicescu, fost șef al Aviației Civile, pentru B1 TV.

În 2008, Petru Lazăr testa MIG-uri și avioane ușoare, civile, de abia construite, modernizate sau reparate la Aerostar Bacău. De obicei, spunea el, primul zbor scoate la lumină între 6 și 10 defecte ale avionului. Lupingurile dau în vileag cele mai ascunse vicii ale avionului. Avioanele de acrobație trebuie turate la viteza maximă și musai încercate și ziua, și noaptea, chiar și la minus 17 grade, povestea Petru Lazăr.

Duminică, avionul pe care îl pilota la mitingul aviatic din Prahova s-a prăbușit în jurul orei 11:00. La fața locului s-au deplasat două ambulanțe, potrivit șefului Ambulanței Prahova, Daniel Nicolae, care a precizat că avionul a căzut pe un câmp, în apropierea unei pensiuni, într-o zonă în care nu se afla nicio persoană.

Potrivit purtătorului de cuvânt al ISU Prahova, la impactul cu solul, avionul a luat foc. Echipele de intervenție care s-au deplasat la locul accidentului încearcă să stingă incendiul.

Pilotul era în curs de aterizare și, potrivit martorilor, avionul a lovit firele de înaltă tensiune.

Prăbușirea avionului de mici dimensiuni a fost anunțată la numărul unic de urgență 112, în jurul orei 11.10.

Parchetul Curții de Apel Ploiești a deschis o anchetă în cazul prăbușirii avionului.