Corpul de control al premierului, anchetă la Compania Naţională „Aeroporturi Bucureşti”. Ce nereguli au descoperit oamenii lui Orban

Publicat: 21 10. 2020, 14:57
Actualizat: 21 10. 2020, 14:59
Corpul de control al premierului, anchetă la Compania Naţională „Aeroporturi Bucureşti”. Ce nereguli au descoperit oamenii lui Orban / Sursa FOTO: wikimedia.org

Ancheta demarată de Corpul de control al prim-ministrului la Compania Naţională „Aeroporturi Bucureşti” s-a încheiat. Oamenii premierului Ludovic Orban au verificat activitatea instituţiei din perioada 1 ianuarie 2018 şi până în prezent.

Acţiunea de documentare a vizat verificarea respectării prevederilor legale cu privire la atribuirea, încheierea şi derularea contractelor de achiziţie la nivelul entităţii şi verificarea altor aspecte considerate relevante sau care au făcut obiectul unor petiţii transmise CCPM”, se arată într-un comunicat de presă al Corpului de control al prim-ministrului.

Nota de informare întocmită în urma verificărilor a fost transmisă către Curtea de Conturi a României, spre informare şi valorificare.

Sistemul de acordare a primelor cu caracter excepțional, o problemă

Printre altele, Corpul de control al prim-ministrului a sesizat că nu există proceduri privind acordarea primelor cu caracter excepţional şi a altor drepturi de această natură. „Lipsa procedurilor de acordare a primelor cu caracter excepţional sau a altor stimulente de această natură, care să cuprindă criterii privind acordarea acestora, este susceptibilă a genera discriminare, demotivare şi climat de muncă conflictual sau marcat de o satisfacţie redusă legată de sistemul de compensaţii şi beneficii”, se menţionează în document.

În ceea ce privește programele de investiţii, verificările au arătat că, în anii 2018 şi 2019, la nivelul CNAB SA a fost înregistrat un grad de realizare de 4,31%, respectiv de 11,67%. De asemenea, un grad de realizare foarte scăzut a fost înregistrat și la capitolul „Lucrări de investiţii”, de 1,35% (în 2018) şi de 2,46% (în 2019).

Nereguli la contractele de prestări servicii de curățenie

Dar asta nu e tot! S-au constatat nereguli și la contractele de prestări servicii de curăţenie, salubrizare şi colectare selectivă, precum şi la cel privind serviciile de reparaţii și întreţinere ale mijloacelor auto.

Conform constatărilor, oferta câştigătorului contractului de prestări servicii având ca obiect prestarea serviciilor de curăţenie, salubrizare şi colectare selectivă pentru spaţiile de la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” nu a respectat cerinţa prevăzută de companie în caietul de sarcini ca prestatorul să asigure un număr minim de agenţi în ansamblu şi pe fiecare tură, iar ajustarea tarifelor şi, implicit, modificarea preţului acestui contract s-a efectuat fără îndeplinirea obligaţiei prestatorului de a prezenta devizele analitice prin care să fie evidenţiată influenţa pe care o exercită modificarea legislativă în preţul unitar şi/sau total ofertat iniţial.

Achiziții directe peste pragul prevăzut de Legea nr. 99/2016

De asemenea, referitor la achiziţiile directe, CNAB SA a achiziţionat direct anumite produse/servicii cu toate că valoarea acestora a depăşit pragul prevăzut de Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale până la care entitatea contractantă a avut dreptul de a efectua achiziţii în acest mod.

Raportul constată, totodată, unele nereguli şi la modificarea, derularea şi încetarea unor contracte de asociere în participaţiune încheiate de CNAB SA: „Contractul de închiriere spaţii comerciale nr. 58/C/27.02.2020 a fost încheiat între CNAB SA şi MILLENIUM PRO DESIGN SRL fără a fi aprobat de către CA în conformitate cu competenţele consiliului, statuate prin dispoziţiile art. 19 alin. (1) lit. n) din Actul constitutiv al CNAB SA, Anexa la HG nr. 1.208/2009, cu modificările şi completările ulterioare”.