Costurile aducerii lui Nicolae Popa din Indonezia, ÎMPĂRȚITE între IGPR și Sebastian Ghiță

Publicat: 11 12. 2018, 23:30
Actualizat: 25 03. 2019, 23:19

Inspectoratul General al Poliției Române a ținut să își clarifice implicarea în aducerea din Indonezia a lui Nicolae Popa. Fostul deputat Sebastian Ghiță a anunțat luni că Laura Codruța Kovesi i-ar fi cerut bani pentru aducerea în țară a lui Nicolae Popa, iar acum are dovada plății.

Potrivit unui comunicat de presă al IGPR, procedura a fost derulată de către Ministerul Afacerilor Interne, respectând legislația. Au fost purtate negocierile cu trei operatori economici de profil, iar criteriul de atribuire al contractului a fost prețul cel mai scăzut.

„A fost declarat câștigător operatorul economic S.C. ION ȚIRIAC AIR S.R.L., iar serviciile achiziționate au vizat transportul de pasageri, pe ruta București – Jakarta și retur. Semnarea contractului de prestare servicii și decontarea acestuia au intrat în sarcina Poliției Române. Contractul, în valoare 234.207,30 de lei, a fost semnat de Inspectoratul General al Poliției Române, la data de 14.04.2011. Operatorul economic a emis factura fiscală, la data de 21.04.2011, aceasta fiind achitată de I.G.P.R., prin ordin de plată, la data de 29.04.2011″, se precizează în comunicat.

Având în vedere faptul că legislația în vigoare la data respectivă stabilea în sarcina instituției obligativitatea de a face public anunțul de atribuire în termen de 45 de zile, la data de 26.05.2011, anunțul de atribuire nr. 107.978/26.05.2011, aferent achiziției în cauză, a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Potrivit Poliției, toate documentele menționate au fost înaintate Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, iar detalii despre acest subiect au mai fost comunicate public, la data de 9 ianuarie 2017, prin remiterea unui comunicat de presă.

Sebastian Ghiță a revenit după comunicatul Poliției și a detaliat cum au fost împărțite cheltuielile cu avionul lui Popa.

„Poliția Română nu minte cu nimic atunci când spune că a plătit integral factura emisă de către Țiriac Air pentru cursa de Jakarta în valoare de 52.000 de euro. Nici eu, Sebastian Ghiță, nu mint când spun că o firmă din Ploiești a plătit, la rugămintea mea, 68.000 de euro, la cererea Laurei Kovesi, tot pentru aceeași cursă. Am explicat de ce Kovesi se grăbea precum și faptul că o plată de peste 52.000 de euro făcută de Poliție ar fi durat mult ca procedură și ar fi avut nevoie de suplimentări bugetare”, a explicat Ghiță pentru RomâniaTV.

„O cursă București-Jakarta durează 17 ore dus și 17 ore întors. În total, vorbim de 34 de ore de zbor. Costul închirierii unui avion GulfStream G200, precum cel folosit de către Țiriac Air, este de 4.000 de euro pe oră. Așadar, cu reduceri cu tot, cursa a costat peste 120.000 de euro. 52.000 de euro plătiți de Poliție, iar 68.000 plătiți la cererea Laurei Kovesi de către mine. Și eu, și Poliția Română spunem adevărul. Doar doamna Kovesi minte, ca de obicei, prin omisiune. Sunt convins că procurorii de la Parchetul General vor face lumină și vor găsi rapid adevărul. Facturile, ordinele de plată, jurnalele de bord ale avioanelor, toate acestea sunt probe și au fost găsite de către procurori. Sunt mulți martori care cunosc situația”, a adăugat Ghiță.

Luni, într-o intervenție telefonică din Serbia, unde s-a refugiat ca să scape de problemele cu Justiția, Sebastian Ghiță o acuzase pe fostul procuror șef al DNA Laura Codruța Kovesi că i-ar fi cerut să plătească avionul pentru aducerea în țară a lui Nicolae Popa. El pretindea că – până la urmă – factura pentru avionul care a venit de la Jakarta și s-a întors gol, în valoare de 200.000 de euro, a fost achitată de firma sa.

„O firmă de construcții din Ploiești, care a primit bani de la Asesoft, a fost cea care a plătit avionul pentru aducererea lui Nicolae Popa, fostul director FNI, din Indonezia. O firmă privată, la cererea statului român și a doamnei Kovesi, a plătit 200.000 de euro pentru a fi adus cel care a falimentat FNI și aș vrea să o întreb pe Kovesi: Ce operațiune e asta?,” declara Ghițâ într-un interviu mai vechi.

Fostul deputat pretinde că a dezgropat subiectul pentru că acum ar avea și dovada acuzațiilor sale. „La momentul acela, nu am avut factura, ci doar am menționat-o. Acea firmă a fost obligată să scoată acea factură de la cheltuieli și acel control de la Antifraudă a făcut un raport în care a rămas menționat numărul facturii, data, suma și beneficiarul. Și atunci dintr-o dată am avut dovada„, a afirmat Ghiță, la România Tv.

Diferența dintre 200.000 de euro – cât susține Ghiță că ar fi plătit pentru cursa de avion Bucureși-Jakarta și retur – și aproximativ 50.000 de euro, cât a achitat IGPR, se poate explica într-un singur fel. Ambele părți au dreptate. Costurile unei curse aeriene private se ridică la aproximativ 5.500 de euro/oră, la care se adaugă taxele. Un zbor până în Indonezia și retur durează cel puțin 25 de ore. Rezultă minim 137.500 de euro, plus taxe. Se pare că costurile aducerii lui Nicolae Popa au fost împărțite între o instituție a statului român și o firmă privată, dacă dovezile aduse de Sebastian Ghiță în sprijinul afirmațiilor sale sunt adevărate.

Condamnat la 10 ani și patru luni de închisoare în dosarul prăbușirii FNI și eliberat condiționat anul trecut, Nicolae Popa a fost audiat marți, la Parchetul General, în dosarul deschis după denunțul depus de Sebastian Ghiță la Secția de anchetă a magistraților contra Laurei Codruța Kovesi. Procurorul desemnat de Secța pentru anchetarea magistraților să se ocupe de plângerea lui Ghiță este Adina Florea, cea pe care președintele Klaus Iohannis a refuzat să o numească procuror șef al Direcției Naționale Anticorupție.

Popa nu a fost în stare să confirme cine a plătit avionul care l-a adus în România în 2011.

„Am relatat împrejurările în care s-a efectuat extrădarea mea din Indonezia”, a declarat, la ieșirea de la Secția de anchetă a magistraților, Nicolae Popa, dar a refuzat să dea alte detalii. Avocatul său a precizat că Popa are calitatea de martor. „Nu cunoaștem mai mult decât a făcut domnul Ghiță declarații în denunț. Nu l-a întrebat nimic procurorul, a relatat doar niște împrejurări.”

În anul 2000, Nicolae Popa a fost condamnat în lipsă la 15 ani de închisoar, pentru fraudă, iar în anul 2006, alături de Ioana Maria Vlas, în legătură cu prăbușirea Fondului Național de Investiții, în urma căreia mai mult de 100.000 de români și-au pierdut banii investiți. Statul român, care garantase, a fost obligat să plătească circa o sută de milioane de euro compensații. Popa a fost adus în țară, din Jakarta, în anul 2011. Pe 4 septembrie 2017, el a fost eliberat condiționat, după ce a stat în spatele gratiilor trei ani și două luni, în urma unei decizii a Judecătoriei Găești.