Cum explică Sorin Oprescu de ce nu au bucureștenii apă caldă

Publicat: 06 10. 2014, 18:34
Actualizat: 21 10. 2014, 18:44

Sorin Oprescu a spus că de fapt acțiunea Distrigaz Sud Rețele „este una fortață” și a legat-o de campania electorală.

„Acțiunea Distrigaz este una forțată de diverse interese, nu vreau să nominalizez direct, dar se simte un vânt liberal atât în refuzul consilierilor generali PNL – PDL de a vota hotărârea legată de fuziunea RADET-ELCEN, de  săptămâna trecută, cât și în deciziile celor de la GDF Suez, care în loc să stea la masa discuțiilor, au redus direct presiunea la gazele naturale”, a declarat Sorin Oprescu.

Primarul Capitalei a spus că pentru situația  creată în weekend-ul trecut, când 1,7 milioane de oameni nu au avut apă caldă, de vină este ELCEN-ul care „100% a poprit conturile în virtutea datoriei de 790 de milioane de euro, care vine din anul 1995″.

Oprescu a mai spus că datoria inițială din 1995 era de 5.000 de miliarde de lei, dar s-a transformat în  790 de milioane de euro.

„Bani care în ăștia 6 ani de mandat întotdeauna ELCEN-ul îl menționa ca fiind la profit neîncasat. Nu se poate să ne furăm căciula și să vorbim de bani virtuali”, a spus primarul.

„În acest moment problema bucureștenilor este căldura. Și fac apel la toți factorii implicați, mai ales la ELCEN și la DISTRIGAZ, să privescă cu toate responsibilitatea toate aspectele cu impact social, care în ultimă instanță se pot repeta chiar prin ei. Nu cred că GDF Suez este în stare să procedeze așa cum procedează Gazpromul. Dacă nu s-o spună, nu să oprescă, să scadă presiunea de transport a gazelor naturale, ca să nu putem să ne ducem în continuare la o aprovizionare cu agent termic civilizată a populației. Nu am convingerea, cum nu am nicio bună parte  din populație are convingerea asta, că practicile de ani  de zile sunt corecte”, a mai spus Oprescu.

Bucureștenii au rămas fără apă caldă

În weekend, 1,7 milioane de bucureșteni au rămas fără apă caldă, în urma reducerii temperaturii agentului termic.

Regia Autonomă de Distribuție a Energiei Termice București (RADET) a anunțat pe site, sâmbătă, că a fost nevoită să reducă temperatura apei calde, în sectoarele 2, 3, 4 și 5, din cauza reducerii presiunii și cantității de gaze livrate către ELCEN.

Începând de marți, Distrigaz a limitat cantitatea de gaze livrată către ELCEN, din cauza unei datorii de 88,86 de milioane de lei, Distrigaz anunțând sâmbătă că a reluat furnizarea la parametri normali.

„Creșterea temperaturii se face gradual. În prezent, ELCEN distribuie căldură la parametri optimi, dar intervine consumul la nivel local. Devine o chestiune de timp până consumatorul final va avea acces la apa caldă”, a explicat Gabriel Ignat, directorul general al ELCEN.

ELCEN a precizat că a acumulat datorii în valoare de 88 de milioane de lei către Distrigaz, în timp ce are de recuperat de la RADET aproximativ 2,5 miliarde de lei, fără a mai calcula și penalitățile, pentru energia termică livrată și neplatită în perioada noiembrie 2012 – septembrie 2014.

„RADET București achită cu mare întârziere (de aproximativ doi ani) contravaloarea energiei termice livrate, la data de 30.09.2014 fiind singurul client restant, ceea ce conduce la existența unui blocaj financiar pentru ELCEN. Strict, pentru perioada ianuarie 2014 – 30 septembrie 2014, ELCEN a livrat și facturat energie termică, inclusiv dobânzi de întârziere, în valoare de 799,851 milioane lei, iar încasările aferente aceleiaș perioade sunt de 539,832 milioane lei (cu un grad de încasare de 67,49%)”, se arată în comunicatul ELCEN de duminică.