Cum fac primăriile din marile orașe „vad comercial” pentru hingherii de mașini: vezi aici UNDE AU CRESCUT TARIFELE și câte mașini prind un loc de parcare

Cum fac primăriile din marile orașe vad comercial pentru hingherii de mașini: vezi aici UNDE AU CRESCUT TARIFELE și câte mașini prind un loc de parcare
Publicat: 23/04/2012, 19:22
Actualizat: 23/04/2012, 21:00

Lipsa locurilor de parcare a pus pe picioare una din cele maibănoase afaceri, cea de ridicat mașini. Afacerea merge cel mai bineîn orașele unde lipsa locurilor de parcare este mai mare, după cumputeți vedea mai jos.

• La Timișoara,o mașină din 15 prinde un loc de parcare, sunt înmatriculate180.000 de autovehicule și doar 12.000 de locuri de parcare. Prețulvechi al taxei de recuperare, de 550 de lei, a crescutrecent.
• În București,afacerea s-a extins în cinci sectoare și s-a inventat amenda pekilogramul de mașină ridicată. Statisticile arată că, în Capitală,există 1.300.000 de mașini și 250.000 de locuri de parcare. Dincalcule reiese că pe un singur loc ar trebui să parcheze 5,2mașini.
• La Iași, taxade recuperare a ma-șinilor s-a dublat. La Iași, o mașinăpar-chează, patru n-au unde, sunt 75.000 de mașini și 20.000 delocuri de parcare.
• În municipiulCluj-Napoca, doar o mașină din patru are unde să parcheze. Existăaproximativ 150.000 de autovehicule înmatriculate cărora li seadaugă cele ale studenților și cele aflate în tranzit și 37.269 delocuri de parcare.
• La Brașov,”hingherii de mașini” câștigă 380 de lei la fiecare mașină săltată.Este orașul cu una dintre cele mai bune situații, din acest punctde vedere: când turiștii nu vin în vacanță, sunt doar două mașinipe un singur loc.

Bucureștiul, campion la ridicarea mașinilor

În Capitală, se ridică între 600 și 1.200 de mașini pesăptămână. În funcție de sectorul în care a fost săltată mașina,taxa de recuperare este cuprinsă între 500 și 850 de lei.
• Cele mai”periculoase” zone din Capitală. Calea Dorobanți, intersecțiaȘtefan cel Mare cu Lizeanu, Moșilor, Sala Palatului, Iancului sauMilitari sunt doar câteva din zonele favorite ale „hingherilor demașini”. Afacerea este atât de profitabilă încât firmele care seocupă cu ridicarea mașinilor au dezvoltat propriile rețele deinformatori care să le dea ponturi.
Lider de piață în ridicatul mașinilor este sectorul 6 al Capitalei.Aici, „hin-gherii de mașini” taxează la kilogram autovehiculeleridicate. Recuperarea unei mașini de 2,5 tone îl costă peproprietar 850 de lei. Pentru mașinile care cântăresc până în 3,5tone, taxa de recuperare a acestora este 1.500 de lei, iar pentrumașinile cu o greutate mai mare taxa este de 5.100 de lei.

Iașiul a dublat taxa de recuperat mașina

De la 1 octombrie, Primăria Iași a dublat taxa pentru ridicareamașinii parcate neregulamentar. Tariful pentru transportulautomobilului a fost majorat de la 230 la 430 de lei, iar celpentru depozitare – de la 80 la 120 de lei pe zi. „Nu am maicrescut tarifele din 2007 și activitatea era pe pierdere. Noua taxăam calculat-o astfel încât să putem acoperi cheltuielile și sărămânem cu un profit de 5%”, ne-a declarat Luminița Sălceanu,directorul societății Servicii Publice Iași. Activitatea deridicare a mașinilor este asigurată de către municipalitate. Însădouă din cele trei mașini speciale sunt închiriate de la o firmăprivată ce primește lunar câte 80 de lei pe fiecare automobilridicat.
• „Zilnic, înbază ajung câte 10-14 mașini. Multe dintre acestea nu mai suntrevendicate, probabil și datorită tarifului perceput. Avem acestserviciu la Iași din 2007 și niciodată nu a fost unul care să aducăvenituri. De aceea nu ne-am permis să cumpărăm decât o singurăplatformă, iar restul să le luăm de la privați”, a completatSălceanu.

Măsura de majorare a taxelor nu a fost dublată de amenajarea sauconstrucția de parcări. În capitala Moldovei sunt, în acest moment,75.000 de mașini și doar 20.000 de locuri de parcare, raportulfiind de 4 automobile la un asemenea spațiu.

Planurile primăriei sunt mari, însă doar pe hârtie. Există douăproiecte de construcție a unor parcări etajate și un altul pentruamenajarea a 2.000 de locuri noi. Nu vor avea finalitate însăpentru că „nu sunt bani”. Ultima soluție găsită este concesionareasistemului de parcări din oraș.

Brașov: 380 lei/autoturism – venitul „hingherilor demașini”

La Brașov, recuperarea unui auto-turism ridicat de „hingherii demașini” costă 380 de lei, tarif neschimbat de câțiva ani. Dacă aavut norocul să ajungă la „locul faptei” în timpul operațiunii deridicare, proprietarul scapă doar cu 20% din cuantumul taxei, adică76 de lei. În ultimii patru ani, până la finele lui septembrie2010, de această activitate s-a ocupat firma AN&AG Service SRL,care, la o medie de 30 de mașini ridicate zilnic – uneori și maimulte -, ajunsese să bifeze un venit lunar de peste 300.000 de lei.În bugetul local nu ajungea nimic, pentru simplul motiv că acest”amănunt” fusese omis din contractul de concesiune încheiat întreprimărie și firmă.
•„Singurul venitla bugetul local din această activitate îl reprezintăcontravaloarea celor 2-3 puncte de amendă aplicate de PolițiaRutieră, când mașinile sunt parcate în locuri interzise, adică120-180 de lei”, ne-a precizat Sorin Toarcea, purtătorul de cuvântal Primăriei Brașov. De la 1 octombrie, printr-o hotărâre aconsilierilor municipali, afacerea a fost transferată RegieiAutonome de Transport, aflate în subordinea primăriei, cuargumentul că astfel regia își va putea cârpi în bună măsurăbugetul, mereu plin de găuri.
Numai că, imediat după adoptarea hotărârii, directorul RAT-ului,Augustin Pulpea, a subcontractat afacerea fostului concesionar, SCAN&AG Service SRL, căruia i-a adăugat încă un beneficiar, SCFejer Top SRL.
• „S-asubcontractat pentru că RAT-ul nu are banii necesari pentruachiziționarea mașinilor-platformă necesare acestei activități. Nuvă pot spune cât încasează firmele și cât noi, e confidențial, darvă asigur că partea noastră e semnificativă.
Pe lângă aceasta, subcontractarea s-a făcut doar pe 6 luni, până înmartie 2011, ca să vedem cam ce venituri putem obține, dacă treabase va dovedi rentabilă cu banii încasați, ne vom cumpăra și noiutilaje și ne vom ocupa singuri de ridicări”, ne-a explicatpurtătorul de cuvânt al RAT Brașov, Silviu Ștefan.
• GeorgeScripcaru, primarul Bra-șovului: „Nu avem probleme cu locurile deparcare. Am amenajat parcări mai întâi în cartiere după ce amfolosit baza de date de la înmatriculări auto și am făcut un studiuprin care am împărțit orașul în 17 zone. Nu am făcut un calcul câtau costat locurile de parcare, pentru că au fost amenajate o datăcu refacerea aleilor și trotuarelor. Acum urmează să construim douăparcări în centrul orașului. Suntem încă în faza de proiect și nuam stabilit încă dacă vor fi subterane sau supraterane. Oricum,construcția va începe în cel mult un an și, după ce vor fifinalizate, se vor adresa în special turiștilor” .
• În Brașov, deridicarea mașinilor parcate neregulamentar se ocupă Regia deTransport, iar taxa pentru recuperarea mașinii e de 380 de lei.

La Timișoara se ridică 17 mașini pe zi

La Timișoara, Administrarea Do-meniului Public (ADP), societateala

care este acționar unic Consiliul Local, încasează 573 de leipentru ridicarea și transportul unei mașini parcate ilegal.
Prețul vechi, de 550 de lei, a crescut recent din cauza modificăriiTVA-ului și va mai crește doar dacă va fi actualizat cu inflația.”Tariful actual acoperă cheltuielile”, spune Ionel Ursu, șefulserviciului Telpark din cadrul ADP. Administrarea Domeniului Publicplătește primăriei timișorene o redevență de 15%, iar 60% dinprofit, conform contractului, este investit în lucrări efectuate pedomeniul public.

Dacă în anul 2009 au fost ridicate în Timișoara 2.880 de mașiniparcate ilegal, în primele 9 luni ale lui 2010 echipele mixte depolițiști comunitari și inspectori ai ADP au ridicat circa 2.970 deautovehicule, ceea ce înseamnă o medie de circa 17 autoturisme pezi. Cele mai multe mașini au fost săltate din zona centrală aTimișoarei, la semnalarea unor echipe mixte, formate din politișticomunitari și inspectori ai Serviciului de Ridicări Auto aparținândAdministrației Domeniului Public.
•Topul locurilordin Timișoara în care șoferii riscă cel mai mult dacă parcheazăilegal: 1. Bd. Regele Carol; 2.Bd. Regele Ferdinand; 3. str. Mihai Eminescu;4. str. General Praporgescu; 5.Bd. Vasile Pârvan; 6. Zona Centrului Bancar dinCalea Aradului; 7. Zona Pieței Badea Cârțan;8. Bd. Gen I. Dragalina; 9. ZonaSpitalului Județean.
• Topulinfracțiunilor din cauza cărora sunt ridicate autoturismele înTimișoara:

1. Parcarea pe spațiul destinat persoanelor cuhandicap;

2. Parcarea pe spațiul verde; 3. Parcarea petrotuar.

La Cluj, doar o mașină din patru are unde săparcheze

În Cluj, firma abilitată în ridicarea mașinilor de pe domeniulpublic este a primăriei. Aceasta practică tarifele aprobate deconsilierii locali în 2009.
l Pentru ridicarea și transportul unei mașini, Regia Autonomă aDomeniului Public percepe 300 de lei plus TVA. În cazul în careproprietarul mașinii e la fața locului în momentul în care i seridică autovehiculul, taxa scade la 240 lei fără TVA. Taxa dedepozitare a unui vehicul este de 35 de lei pe zi fără TVA. Înmunicipiul Cluj-Napoca există aproximativ 150.000 de autovehiculeînmatriculate cărora li se adaugă cele ale studenților și celeaflate în tranzit.
l Potrivit biroului de presă al Primăriei Cluj-Napoca, în orașexistă 37.269 de locuri de parcare. În numărătoare au fost incluseși locurile din parkingul primăriei în care încap 320 de mașini,număr insuficient chiar și pentru angajații municipalității. Acum,în construcție se află o parcare cu 460 de locuri pe stradaFabricii de zahăr.

Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de sex într-un...
Cand se TERMINA pandemia? OMS a facut anuntul
FOTO. Cum arată unica fiică a lui Ion Țiriac! Ioana i-a captat atenția Simonei Halep
Demența la bătrânețe poate fi prevenită, dacă urmezi 5 sfaturi simple
Raed Arafat, anunț cutremurător! Măsura dură care se ia în toate spitalele din România, după...
Celebru milionar, salvat de la moarte, în mod miraculos, de Gigi Becali! `A venit Luțu...
Tatăl lui George Simion de la AUR, condamnat penal pentru că a bătut cinci polițiști!...
Criza guvernamentală ucide oameni zilnic. Apelul medicilor: Depolitizaţi deciziile medicale şi haideţi să colaborăm
Românii caută cu disperare aceste ANVELOPE DE IARNĂ. Ce au ele mai special?
BANCUL ZILEI – Două blonde fac nudism. La un moment dat apare un taur…
O nuntă din Botoșani a avut loc fără mire, după ce s-a infectat cu COVID
Cand se TERMINA pandemia? OMS a facut anuntul
Chinezii au LANSAT ceva revoluționar care îi ÎNGROZEȘTE pe americani. „Nu avem nici cea mai...
Când se întoarce frigul în România. Trebuie să ne pregătim deja hainele groase
BOMBĂ! Veste uriașă pentru Liviu Dragnea! Totul a fost ținut SECRET, ce s-a aflat ACUM
Vergil Chițac: Constanța va dispune de 18 stații de reîncărcare pentru vehiculele electrice
Regina Elisabeta a II-a, jignită? Premiul refuzat: „Găsiți un destinatar mai vrednic”
Vestea ȘOC a momentului în România: A murit. Cum a fost găsit...
România e în doliu! Un mare actor român a murit. A fost găsit mort în...
Iarna 2021-2022 va fi apocaliptică! Meteorologii se uită în arhive, să vadă dacă a mai...
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Pâinea noastră (scumpă) cea de toate zilele? România, producţie record de grâu în 2021