De ce nu a fost găsit mai repede planorul dispărut în luna august: Cronologia unei OPERAȚIUNI EȘUATE: explicațiile ISU

De ce nu a fost găsit mai repede planorul dispărut în luna august: Cronologia unei OPERAȚIUNI EȘUATE: explicațiile ISU
Publicat: 21/11/2015, 18:25

Epava planorului pilotat de Mircea Crăciun, dispărută pe 6 august, a fost găsită astăzi în Masivul Postăvarul, după ce un turist a anunțat la 112 că a văzut în zona respectivă bucăți din aparatul de zbor. În interiorul epavei a fost găsit cadavrul pilotului.

Zona Postăvarul este exact zona în care planorul tractat de la Ghimbav fusese lansat și care fusese periată de trupele coordonate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență. Acum, instituția patronată de Raed Arafat susține că deși masivul muntos a fost inclus de mai multe ori, în cursul verii, în arealul de căutare, într-o zonă care a depășit o mie de hectare,aparatul de zbor nu a putut fi identificat atunci din cauza desimii pădurii.

„În cursul verii, Masivul Postăvarul, o zonă de peste o mie de hectare, a fost inclusă în aerealul de căutare de mai multe ori, cu personal de la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, de la Jandarmeria Montană, inclusiv cu alpiniști în zonele abrupte, precum și cu alte forțe venite în sprijin. De asemenea, zona a fost verificată și din aer atât cu elicoptere, cât și cu drone, dar, cu toate eforturile depuse, aparatul de zbor nu a putut fi identificat din cauza pădurii foarte dese. Misiunea de identificare a aeronavei a rămas permanentă pentru personalul din zonă, care au efectuat verificări, de mai multe ori, pe baza indiciilor furnizate de la persoanele care au frecventat zona ca turiști. Acum, o astfel de sesizare s-a confirmat”, se arată în comunicatul citat.

Echipele de intervenție au găsit epava planorului pilotat de Mircea Crăciun și dispărut în 6 august, în zona Muchia Cheii, din Masivul Postăvarul.

Planorul pilotat de Mircea Crăciun a dispărut în 6 august, a fost căutat săptămâni în șir, inclusiv cu un avion fără pilot Hirrus, fiind parcurse în total peste 300 de trasee și zone montane, iar aria de căutare aeriană cuprinzând aproximativ 46.100 de kilometri pătrați. De asemenea, au fost mobilizate, zilnic, aproximativ 900 de forțe, ajungând în unele perioade la peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontiști, polițiști, militari și voluntari, care au avut la dispoziție peste 180 de mijloace de căutare terestre – autospeciale de teren, ATV-uri și șenilate, dar și mijloace aeriene asigurate de elicoptere ale MAI și MApN, avioane aparținând Aeroclubului României și drone performante puse la dispoziție de către voluntari din sectorul privat.

Operațiune de căutare fără niciun rezultat

Totul fără niciun rezultat. Dificultatea misiunii de căutare-salvare și durata ei a fost pusă de specialiști pe seama caracteristicilor tehnice ale situației:

– Planorul abia fusese asamblat la Aerodromul Ghimbav, fără să aibă la bord un dispozitiv ELT de localizare prin satelit, nici un „transponder” prin care să fie localizat prin radar. De asemenea, la bord nu era pornită nici vreo altă aparatură care să faciliteze localizarea, a explicat, la vremea respectivă, pentru gândul, Sorin Stoicescu, directorul Direcției de Căutare-Salvare din Romatsa, autoritatea care coordonează localizarea în cazul accidentelor aeriene civile. Piloții de aeronave ușoare nu sunt obligați de lege să aibă instalate astfel de dispozitive de localizare, aceste măsuri de siguranță căzând în sarcina lor.

– Pilotul planorului zbura prin spațiul aerian „necontrolat”, de clasă G. Acest spațiu liber de zbor este cuprins între limita de jos („ground”) și cota FL 105 (adică aproximativ 3.000 de metri altitudine). În acest spațiu aerian de joasă altitudine, piloții nu sunt obligați de lege să depună un plan de zbor înainte de decolare, astfel că nu se află în evidența controlorilor de trafic aerian. Piloții pot lua legătura cu turnurile de control, însă numai la inițiativa lor, practic controlorii de trafic și Romatsa neavând cum să cunoască planurile și „existența” lor în aer.

Pilotul unui astfel de planor nu este obligat nici să țină legătura cu baza de unde a decolat și poate ateriza oriunde, nu neapărat pe un aeroport sau aerodrom, lucru care se întâmplă relativ frecvent, aceasta putând fi una dintre explicațiile pentru care alertarea autorităților a fost făcută atât de târziu de Aeroclubul de la Brașov. Ministerul Transporturilor investighează însă de ce a durat atât de mult alertarea autorităților.

„Este o operațiune extrem de dificilă. Și cu cercetarea aeriană, dacă a căzut sub coroanele copacilor, acestea sunt verzi, tot ce vezi de sus e verde. Avionul nu era monitorizat, zbura liber, la nivelul crestelor munților sau al pădurii, depinde unde a găsit curba termică să se urce pe ea. Așa zboară planoarele„, a explicat pentru gândul fostul pilot Sorin Stoicescu, de la Romatsa.

Întrebat dacă, așa cum s-a pus problema încă de la tragedia din Munții Apuseni, nu toate aeronavele sunt obligate să aibă montate dispozitive de localizare, Stoicescu a negat, spunând că cele de tipul planoarelor nu sunt incluse în această obligativitate. „Pe baza unei reglementări europene și la cererea proprietarilor privați de aeronave ultraușoare, nu sunt obligați. Ar trebui să îi obligăm să aibă măcar o stație, un echipament. Statul, dacă are un individ care vrea să-și ia viața, nu trebuie să-l lase„, consideră Sorin Stoicescu.

„Sunt zone în pădure unde poți să treci pe lângă planor, să fie la 20 metri de tine și să nu-l vezi. Asta afirmă toți salvamontiștii, jandarmi montani, toți. Este o operațiune dificilă și nu este fără riscuri”, declara și secretarul de stat Raed Arafat.

Filmul evenimentelor:

• joi, 6 august, în jurul orei 12.30, pilotul Mircea Crăciun, cel mai experimentat pilot român pe planor de distanță, a plecat de pe Aerodromul Ghimbav, cu planorul cu numărul D-5955. Acest aparat, adus din Germania, abia fusese asamblat, iar Crăciun urma să plece cu el într-un zbor de verificare. Aparatul a plecat remorcat de o aeronavă pilotată de un pilot al Aeroclubului, până în Masivul Postăvaru, de unde și-a început zborul independent (un planor nu poate decola singur, neavând motoare). Pe parcursul remorcării, avionul lui Crăciun nu avea instalate sau pornite aparate de localizare. Pilotul a anunțat că intenționează să zboare 2-3 ore, conform comandantului Aeroclubului Brașov, Stelian Cojocaru.

• ora 13.06 – Mircea Crăciun își folosește pentru ultima oară telefonul mobil deasupra localității Predeal, conform STS.

• ora 20 (aproximativ) – comandantul Aeroclubului Brașov, Stelian Cojocaru, sesizează că planorul nu a revenit la aterizare, astfel că încep încercările de a contacta pilotul. „În aceste condiții, s-a încercat contactarea telefonică și prin radio a pilotului, bănuindu-se că acesta ar fi aterizat în afara aerodomului, lucru uzual pentru acestă categorie de aeronave”, arată într-un comunicat de presă Ministerul Transporturilor, în subordinea căruia se află Romatsa.

• ora 21.39 – contactarea pilotului nu reușește, astfel că Aeroclubul Brașov contactează Romatsa – Centrul de Coordonare „Search and Rescue” (Căutare și Salvare). Romatsa declanșează procedura de alarmare, căutare și salvare a aeronavei. Trecuseră deja 9 ore de la decolare.

Noi facem căutarea estimativă, adică în funcție de coordonatele tehnice ale aeronavei, de traseu, plan de zbor, estimăm o zonă de căutare. Acum, nu am putut da relații decât despre aparatul de zbor, care nu era înregistrat în România, ci în Germania”, a explicat pentru gândul Sorin Stoicescu, de la Romatsa.

• ora 21.50 – Romatsa sesizează Inspectoratul pentru Situații de Urgență Brașov cu privire la dispariția planorului, conform MAI.

• ora 22.00 – la Ministerul Transporturilor s-a întrunit Comitetul Ministerial pentru situații de urgență condus de secretarul de stat Dragoș Titea, care a solicitat Centrului SAR al Romatsa să continue operațiunile de căutare a planorului. În același timp, la Ministerul Afacerilor Interne intră în acțiune structurile tehnice ale „platformei de coordonare operațională pentru situații de urgență”, în care au fost implicate MAI, MApN, Ministerul Transporturilor și Romatsa. Vicepremierul Gabriel Oprea cere unităților MAI pe o rază de 200 de kilometri de la Ghimbav să intre în alertă. Este vorba despre județele Brașov, Dâmbovița, Covasna, Sibiu, Mureș, Alba, Argeș, Vâlcea, Prahova, Buzău, Bacău și Vrancea. Celula de criză de la Transporturi ține legătura cu „platforma” de la MAI – Centrul Național de Coordonare Integrată. Pe parcursul nopții s-a încercat de mai multe ori apelarea telefonului mobil al pilotului Mircea Crăciun, fără succes, conform MAI.

• ora 23.30 – Sistemul Național Unic pentru Apelurile de Urgență, din coordonarea STS, informează că pilotul și-a folosit ultima oară telefonul mobil deasupra Predealului, la 13.06.

• vineri 7 august: operațiunea de căutare și salvare se desfășoară cu 650 de persoane și 99 de vehicule și aeronave, inlcusiv 2 elicoptere EC135 ale MAI, de la Târgu Mureș și București. Armata a trimis 3 elicoptere IAR 330 Puma de la Câmpia Turzii și Otopeni, precum și 6 militari ai Batalionului 30 Vânători de Munte Câmpulung Muscel. La operațiune participă și 4 avioane ale Aeroclubului Român și un elicopter al unei firme private, precum și salvamontiști, angajați ai ocoalelor silvice și oameni și vehicule de la Transsylvania Offroad Club. Sunt consultați piloții și specialiștii de la Ghimbav, care cunosc perimetrul de zbor în care se ridicase și Mircea Crăciun. Operațiunea este suspendată la lăsarea întunericului, fiind vorba de zonă montană periculoasă.

• sâmbătă 8 august: operațiunea este reluată cu forțe sporite, primele zboruri de căutare începând în jurul orei 6.30 în Bran, Sinaia și Predeal. La operațiune participă peste 850 de pompieri, jandarmi, polițiști, salvamontiști, pădurari și voluntari. Pompieri din Dolj, Teleorman, Vâlcea, Bacău, Vrancea, Alba, Mureș, Călărași și Ciolpani se alătură căutării, cu 8 autocamioane și 4 șenilate. Căutările se concentrează în Brașov, Prahova, Argeș și Dâmbovița. În județul Brașov este instalat un punct de comandă mobil coordonat de colonelul Daniel Dragne, prim-adjunctul șefului IGSU.

• luni 10 august Operațiunile de căutare a planorului au fost extinse luni și Harghita, Covasna și Bacău, pilotul Mircea Crăciun fiind căutat cu peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontiști, polițiști, voluntari, 11 aeronave și două drone care vor fi ridicate în zone greu accesibile. Potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI), acțiunile de căutare a pilotului planorului dispărut în 6 august continuă atât în județele Brașov, Prahova, Buzău, Argeș, Dâmbovița și Sibiu, cât și în Harghita, Covasna și Bacău.

• miercuri 12 august Căutările continuă, în operațiune fiind implicați peste 1.000 de pompieri, jandarmi, salvamontiști și voluntari, pe trasee din opt județe, în zona Întorsura Buzăului. A fost folosită și o dronă, iar un elicopter a fost pregătit pentru intervenții în caz de nevoie.

• duminică 16 august Ministerul de Interne anunță că au fost finalizate căutările extinse ale planorului condus de Mircea Crăciun, iar operațiunea intră în faza de misiune permanentă, asigurată de jandarmii montani și salvamontiști, în colaborare cu vânătorii de munte și lucrătorii ocoalelor silvice.

• vineri 4 septembrie Căutările au fost reluate la granița dintre județele Brașov și Covasna, reprezentanții ISU Brașov spunând că această decizie a fost luată în urma unei analize și întrucât primele indicii au fost din zona respectivă.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Brașov, Ciprian Sfreja, aproximativ 50 de persoane participă la căutările planorului dispărut, care au început de pe DN 10, la intrarea în județul Covasna, transmite corespondentul MEDIAFAX.

„Căutările sunt făcute cu un efectiv de 47 de persoane din care 21 de la ISU, 12 de la Gruparea Mobilă de Jandarmi Brașov, doi jandarmi montani de la Inspectoratul de Jandarmi, șase vânători de munte, două cadre ale poliției și nouă pădurari. Căutările au fost reluate în urma unei analize făcute și ținând cont că din această zonă au venit primele indicii cu privire la dispariția planorului”, a spus Sfreja.

• sâmbătă 21 noiembrie La aproape trei luni de la dispariție, epava pilotată de Mircea Crăciun este descoperită în masivul Postăvaru de niște turiști care au sunat la 112

ŞOC! Bărbatul celebru adorat de întreaga ţară a violat o adolescentă de 16 ani. Mama...
Mirela Vaida, OUT de la Antena 1! EI o înlocuiesc :O
FOTO. Nepoata lui Petre Roman, apariție controversată în costum de baie!
Bolile pe care le riști în funcție de grupa de sânge. Cine este predispus la...
Gigi Becali a dat tunul imobiliar cu hotelul miliardarului Ioan Niculae! Cum arată „bijuteria” de...
Cercetătorii au dezvoltat medicamentul pentru diabetul de tip 1, care ar putea înlocui clasica injecţie
Un șofer repetă o greşeală de mai multe ori pe E85 „DRUMUL MORȚII”. În final...
BANCUL ZILEI – O blondă dotată, pe plajă la nudiști, intră în vorbă cu doi...
Africa de Sud a detectat o nouă variantă de coronavirus. B.1.1.529 are un număr mare...
Mirela Vaida, OUT de la Antena 1! EI o înlocuiesc :O
Cât de MARE trebuie să fie? Răspunsul care îi LINIȘTEȘTE pe mulți bărbați
Varianta OMICRON, depistată și în ITALIA!
Au fost prinși cu serialul „Squid Game” în Coreea de Nord. Ce a urmat e...
Știrea ȘOC a momentului în România: A fost găsit mort
ȘOC TOTAL la nivel mondial! Adevărul despre varianta care a speriat toată Planeta: Răsturnare totală...
Tulpina Omicron declanșează alertă maximă în România! Nimic nu ne mai protejează
Schimbări majore pe piaţa RCA pentru şoferi. Preţurile de acum vor fi istorie
În urmă cu 15 ani, dădea cu mopul într-un Lidl din Germania, iar acum conduce...