Directorul Muzeului de Artă Modernă din Paris, despre Cumințenia Pământului: Ar trebuie reluate eforturile de achiziție

Publicat: 27 01. 2017, 13:43
Actualizat: 26 03. 2019, 03:43

Bernard Blistene a declarat, vineri, la Cluj-Napoca, într-o conferință de presă, că românii care sunt bogați, dar și cei care nu sunt, ar trebuie să contribuie pentru că și în Franța au avut loc campanii similiare privind anumite opere ale patrimoniului național, care sunt simbolice, transmite corespondentul MEDIAFAX.

„Evident, Brâncuși este cel mai mare sculptor al secolului al XX-lea, deci nu am nicio ambiguitate, nu mă feresc să fac această afirmație. (…) Noi avem miracolul de a fi moștenit din punct de vedere istoric și pentru că a venit, trăit și murit în Franța, noi am moștenit acest atelier al său. Și mi se pare miraculos că aveți la Târgu Jiu aceste opere și aveți și posibilitatea de a avea această sculptură, Cumințenia Pământului. Da, într-adevăr, a devenit extrem de scumpă, dar în același timp este și o moștenire națională, care ar trebui să mobilizeze oamenii. Chiar dacă, din păcate, nu au reușit, cred că ar trebui să se reia eforturile, pentru ca oamenii, românii care sunt bogați, dar și cei care nu sunt, să contribuie pentru că și noi am făcut asta în Franța cu anumite opere ale patrimoniului nostru, care sunt simbolice. Este fundamental să reușiți în aceste eforturi”, a spus Blistene.

Potrivit acestuia, după ce a murit, Constantin Brâncuși a lăsat Franței atelierul său și a obligat autoritățile să îl reconstruiască.

„Și la Paris am transferat pur și simplu atelierul peste care am construit o mare structură pentru a-l proteja. Pentru a-l păstra intact. Avem această misiune de a păstra acest spațiu așa cum l-a lăsat Brâncuși când a murit. Colecția este unică pentru că are peste o mie de opere. Începând cu operele de dubut, operele de la final, sculpturi în bronz, lemn, marmură. Toate acestea sunt păstrate, ca și uneltele, inclusiv colecția de discuri și corespondența și tot ceea ce l-a pus în relație cu marii artiști ai epocii sale, prietenii săi”, a explicat directorul Muzeului Național de Artă Modernă – Centrul de Creație Industrială/ Centrul Pompidou din Paris.

Bernard Blistene a primit, vineri, titlul de Doctor Honoris Causa al Universității de Artă și Design (UAD) Cluj-Napoca pentru promovarea culturii contemporane.

Președintele Senatului UAD, Ioan Sbârciu, a declarat la ceremonie că evenimentul de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa al universității lui Bernard Blistene este unul de cel mai înalt nivel.

„Este un eveniment de cel mai înalt nivel, ne onorează faptul că Bernand Blistene a acceptat acest titlu de Doctor Honoris Causa pentru promovarea culturii contemporane. Muzeul Național de Artă Modernă din cadrul Centrului Pompidou pe care îl conduce este un colos. L-am cunoscut pe Bernard Blistene datorită școlii de pictură de la Cluj-Napoca”, a spus Sbârciu.

Bernard Blistene a declarat, la rândul său, că este emoționat de faptul că primește acest titlu și a spus că municipiul Cluj-Napoca este un loc extraordinar pentru artiști, dând exemplul pictorului Adrian Ghenie, absolvent al UAD, care este recunoscut la nivel internațional.

Bernard Blistène (62 de ani) este specialist în conservarea patrimoniului, având o solidă pregătire în filozofie, istorie și istoria artei, precum și în arheologie la Sorbonna. Personalitate rafinată, Bernard Blistène s-a apropiat și de arta contemporană scriind numeroase articole de specialitate în Cahiers du Musée national d’art moderne, Artpress, Artforum, Flash art. Considerat „om al muzeului”, Bernard Blistène a dedicat o mare parte a activității sale din ultimii 30 de ani înființării sau restructurării/ reînnoirii unor muzee de artă modernă sau contemporană fie din Europa, fie de peste ocean. În anul 1990 el devine directorul Muzeelor din Marsilia, reorganizând ansamblul acestor muzee, și va reamenaja mai multe instituții printre care Muzeul de Artă Modernă Cantini, Muzeul de Artă Africană, Amerindiană și Oceanică din cadrul Centrului Vieille Charité. Va crea, de asemenea, un Muzeu al Artelor Decorative, precum și un Muzeu al Modei, și va pune bazele MAc, Muzeul de Artă Contemporană din Marsilia.

Din 2013, Bernard Blistène este director al Muzeului Național de Artă Modernă-Centrul de Creație Industrială/ Centrul Pompidou.