Elevii unui liceu din Cluj învață în condiții inumane, pentru că modernizarea școlii lor nu a fost încă finalizată

Publicat: 05 12. 2015, 12:14

Elevii de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca au început anul școlar la Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” din municipiu, deoarece nu au fost finalizate lucrările de reabilitare executate la școala lor, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Elevii dintr-o clasă a X-a de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca, 31 la număr, învățau, vineri, înghesuiți ca sardelele într-o sală micuță, în care distanța de la prima bancă până la tablă nu depășește o jumătate de metru. Profesoara de matematică are catedră o măsuță înghesuită într-un colț la care abia încape, iar când deschide catalogul, acesta acoperă întreaga masă, astfel încât nu mai are loc de nimic altceva.

„Este foarte dificil să predai în acest condiții, foarte greu să treci printre bănci. Nu avem materiale didactice, pentru că nu avem loc unde să le punem”, spune profesoara.

Nici elevilor nu le convine situația și reclamă faptul că priza din clasă, acoperită cu bandă izolatoare, aflată sub tablă, reprezintă un pericol de electrocutare, iar clanța de la ușă a căzut de mai multe ori.

La una din clasele a XII-a învață și Marie Rose Pop, care a obținut în acest an locul I la Olimpiada Națională de Limba franceză și s-a clasat pe locul al II-lea la etapa internațională, și care se teme că actualele condiții de studiu îi vor afecta rezultatele la învățătură.

„Înainte de a ne muta de la Liceul «Mihai Eminescu» obișnuiam să spun că importante era perseverența în învățare și îndrumarea profesorului, dar este important și locul de studiu și starea de spirit a tuturor, care se reflectă în performanțele noastre. Actualele condiții ne afectează rezultatele la învățătură, după cum ne afectează lipsa materialului didactic și programul sacrificat”, a spus eleva.

Pop Ildiko, responsabila filierei francofone a Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”, a declarat, la rândul său, că, înainte de mutare, existau condiții foarte bune de învățare, iar odată cu mutarea s-au pierdut spațiile de lucru și accesul la materiale didactice.

„Orele de franceză se desfășurau cu ajutorul suporturilor didatice precum laptop-uri, calculatoare, videoproiectoare, pentru a le putea prezenta elevilor filme în limba franceză. Nu le mai avem, cum nu mai avem la îndemână dicționarele cu care lucram la ore și care erau în fața fiecărui elev. Acum, doar profesorul a rămas un monument istoric care încearcă să compenseze aceste lipsuri. Și am găsit o soluție și anume smartphone-urile elevilor care devin dictafoane și surse de informare pentru cei care au internet mobil. Este un compromis pe care îl acceptăm foarte greu”, a explicat Pop.

Directorul Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”, Simona Dobrescu, a declarat, vineri, presei, că elevii sunt nevoiți să învețe înghesuiți în săli de clasă care au 27 de metri pătrați, din care lipsesc materialele didactice și în care metri cubi de aer respirabil în clase sunt pentru 16 elevi, în timp ce în acestea învață între 19 și 32.

„Elevii claselor a V-XII -a învață în 21 de clase într-o clădire, fost internat al Colegiului Tehnic «Anghel Saligny», înghesuiți în săli de 27 de metri pătrați, și care aveau, inițial, destinație de dormitor cu patru paturi. Am solicitat la Direcția de Sănătate Publică (DSP) verificarea spațiilor, iar reprezentanții acesteia au constatat că metri cubi de aer respirabil dintr-o sală sunt pentru 16 elevi, or în clasele noastre învață între 19 și 32 de elevi. Am adus mobilierul de la Liceul «Mihai Eminescu», dar lipsesc materialele didactice pentru care nu am avut loc în clase. Este o situație grea cu care ne confruntăm, iar eforturile cadrelor didactice și elevilor sunt foarte mari și sper ca aceste condiții să nu se reflecte și asupra rezultatelor lor la învățătură, mai ales pentru cei de clasele a VIII-a și a XII-a”, a spus Dobrescu.

Din cauza situației create, aproape 20 de elevi au făcut cereri pentru a se transfera la alte școli, iar alții s-au îmbolnăvit sau și-au agravat bolile cronice de care sufereau.

„Avem o elevă care a intrat în depresie, nu și-a mai recunoscut colegii și clădirea, iar după câteva intervenții de spitalizare, părinții au solicitat școlarizarea la domiciliu. Condițiile de aici exercită asupra elevilor o presiune, iar acest lucru se vede în comportamentul lor. Sunt mai agitați și cred că se va reflecta și în rezultatele la învățătură pe care le vor avea”, a mai spus directorul Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”.

Alți peste 200 de elevi din nouă clase ale ciclului primar de la Liceul „Mihai Eminescu” au fost relocați la o altă unitate de învățământ de la 1 noiembrie, după ce au învățat de la începerea anului școlar în aceeași clădire internat de la „Anghel Saligny”.

„Elevii învățau în două schimburi, ora era de 45 de minute, nu aveau timp în pauze nici să își mănânce gustarea”, a spus Dobrescu.

Potrivit acesteia, lucrările de reabilitare prin fonduri europene de peste 12 milioane de lei au început la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” în 22 iunie, termenul de finalizare fiind 15 mai 2016. Firmele care au câștigat licitația organizată de Primăria Cluj-Napoca se angajaseră să finalizeze până la începerea anului școlar, 15 septembrie, 20 de săli de clasă, dar acest lucru nu s-a făcut, ci doar s-a decopertat acoperișul și s-a început demolarea unor pereți.

„Bunurile de inventar sunt depozitate în demisolul clădirii, dar am constatat că acolo plouă, pereții sunt plini de apă, apa s-a infiltrat în pereți și a ajuns chiar și în arhivă. În mai multe locuri tencuiala de pe tavan a căzut și este o problemă. Există riscul să cadă tencuiala și în arhivă și vor fi afectate documentele. De asemenea, riscă să fie afectat și fondul de carte, care are 35.000 de volume, precum și cabinetele de informatică și mobilierul care nu a fost adus la «Anghel Saligny». Căutăm soluții să mutăm aceste lucruri”, a afirmat Simona Dobrescu.

Mihai Coldea, reprezentantul uneia dintre firmele care se ocupă de lucrările de la „Mihai Eminescu”, a declarat că lucrările au stagnat în ultimele luni după ce s-a descoperit că planșeul de beton de acces în curtea școlii nu rezista la mașinile de tonaj mare folosite pe șantier, astfel că s-a așteptat până la remedierea situației. Acesta a dat asigurări că lucrarea va fi finalizată în 15 iulie 2016.

Cadrele didactice de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” au început, vineri, să strângă semnături în vederea declanșării unei greve, în semn de protest față de situația creată în urma modului în care se lucrează la reabilitarea clădirii.

În 9 septembrie, înaintea începerii anului școlar, prefectul județului Cluj, Gheorghe Ioan Vușcan, a convocat o ședință la care au participat reprezentanți ai ISJ Cluj, ai Liceului Teoretic „Mihai Emnescu” și ai altor unități de învățământ, iar la final s-a decis ca cei aproape 800 de elevi ai liceului să înceapă anul școlar la Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”, deoarece nu au fost finalizate lucrările de reabilitare executate la școala lor.

Prefectul județului Cluj, Gheorghe Ioan Vușcan, declarase anterior, după ce inspectase stadiul lucrărilor la mai multe unități de învățământ din municipiu, că sălile de clasă de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” seamănă cu cele ale „unui grajd de CAP”.

„Dacă managerul de proiect zice că această sală, numită grajd de CAP de la Apahida, poate fi sală de clasă pentru copiii de la «Eminescu», eu spun nu. Uitați-vă, sălile sunt toate cu luminile suspendate, fără sobe, fără parchet. Ați dat parchetul jos și lambriurile. În aceste condiții nu poate începe școala aici. Elevii trebuie mutați la altă unitate de învățământ, chiar dacă vor învăța în două schimburi (…)”, spunea Vușcan.

Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca a intrat în luna iunie într-un proces de reabilitare printr-un proiect cu fonduri europene contractat de Primăria Cluj-Napoca în valoare de peste 12 milioane de lei, lucrările urmând să fie finalizate în 15 mai 2016.

În momentul de față, un corp de clădire în care funcționează liceul nu are acoperiș, iar apa de ploaie a ajuns până la subsol, afectând și mobilierul școlar, în timp ce în curtea unității sunt săpături și mormane de moloz în mai multe locuri, precum și de resturi de lemne.

La rândul său, directorul Liceului „Mihai Eminescu”, Simona Dobrescu, spunea că firmele care au câștigat lucrarea se angajaseră să folosească peste o sută de muncitori dar, în realitate, pe șantier erau maximum zece.

„După aproximativ o lună, după ce am văzut că lucrările nu înaintează, am făcut o adresă oficială celor trei patroni ai firmelor care au câștigat proiectul, prin care am spus că am nevoie de 20 de săli de clasă la 1 septembrie pentru a ne desfășura activitatea în condiții normale. Mi s-a atras atenția de către managerul de proiect din Primărie că nu am dreptul să comunic oficial cu firmele. Acest lucru poate să-l facă doar Primăria. Drept urmare, am făcut adrese în scris către Primărie”, afirma Dobrescu.

Potrivit acesteia, deși în fiecare săptămână se întrunea un comandament de lucru pentru analizarea stadiului șantierului, lucrările nu au continuat în ritmul care să permită începerea școlii la termen.

De asemenea, managerul de proiect din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Ovidiu Câmpean, spunea că va cere constructorilor să urgenteze lucrările.