EY: Consumul intern este cel mai puternic vector de creștere a economiei românești

Publicat: 22 06. 2015, 11:22

„Performanța economică a României în primul trimestru al acestui an a fost peste așteptări, marcând o creștere economică de 4,2%. Deși este puțin probabil ca acest ritm să fie susținut pe parcursul întregului an, perspectivele pentru 2015 rămân destul de optimiste. (…) Consumul intern a crescut la nivel real cu un ritm care nu a mai fost atins din 2008 încoace, înregistrând o creștere trimestrială de 2.6% în ultimul trimestru al anului 2014. Aceste date încurajatoare au continuat și anul acesta, când s-a înregistrat o creștere a salariilor în medie cu aproape 7% în ianuarie și în februarie, față de aceiași perioadă a anului trecut”, se arată într-un comunicat al companiei de audit și consultanță EY.

Consumul intern are perspective de creștere cu peste 4% în 2015, după expansiunea de 5% înregistrată în 2014. Creșterea semnificativă a salariilor, de peste 6%, împreună cu inflația scăzută au întărit în această perioadă puterea de cumpărare a consumatorilor români, potrivit sursei citate.

În ceea ce privește PIB, compania anticipează pentru acest an o majorare de 3,1%, apropiată de cea prognozată pentru 2016, de 3,2%.

„Consumul este în acest moment principalul vector de creștere în România, după o lungă perioadă de stagnare ce a urmat crizei globale – perioadă în care consumul domestic a scăzut în România cu aproximativ 10%. Tendința clar ascendentă ilustrează încrederea mai mare a populației în economie și creșterea nivelurilor reale ale salariilor. Ne așteptăm de asemenea ca investițiile să crească la rândul lor, deși dimensiunea evoluției pozitive va depinde puternic de perspectiva Zonei Euro”, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România.

Analiza arată că zona euro trece prin cea mai puternică perioadă de creștere din 2011 până în prezent, cheltuielile de consum și exporturile urmând să susțină creșterea zonei euro la 1,6% în acest an și la 1,9% în 2016.