FACILITATE pentru angajații care au copii: TICHETELE DE CREȘĂ. PLUS: Cine le acordă și ce valoare au

Publicat: 13 09. 2012, 17:57
Actualizat: 28 09. 2018, 10:02

Părinții care decid să se întoarcă la serviciu, fără a beneficia de concediu și indemnizație pentru creșterea copilului până la doi ani, pot beneficia de tichete de creșă de până la 400 de lei lunar, acordate de către angajator, informează o companie specializată în management financiar.

Experții Accace, unul dintre liderii din Europa Centrală și de Est în management financiar, precizează, într-un comunicat de presă, că de aceste tichete pot beneficia și persoanele care au copii adoptați, încredințați în vederea adopției sau în plasament, precum și pentru cei cărora li s-a instituit tutela, cu excepția celor dați în plasament la asistentul maternal profesionist și a celor pentru care s-a dispus măsura plasamentului de urgență.

„Angajatorul, împreună cu organizațiile sindicale, hotărăsc valoarea lunară a tichetelor de creșă în limita a 400 de lei, sumă stabilită prin Ordinul 821/2012. Valoarea nominală înscrisă pe tichete poate fi de zece lei, un multiplu de zece, dar nu mai mare de 50 lei. Tot angajatorul stabilește criteriile de selecție a salariaților care primesc tichete de creșă, ținând seama de condițiile concrete de lucru în care își desfășoară activitatea unele categorii de salariați, precum și criteriile și perioadele pentru care salariații nu vor primi tichete de creșă”, se arată în comunicatul transmis agenției MEDIAFAX.

Experții precizează că, pentru angajatori, tichetele de creșă reprezintă cheltuieli sociale cu deductibilitate limitată.

„Angajatorii suportă din cheltuieli proprii prețul imprimatelor contractate cu unitatea emitentă. De asemenea, suma individuală acordată pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de trei ani sub forma tichetelor de creșă se asigură integral de către angajator. Tichetele de creșă sunt exceptate de la plata tuturor contribuțiilor sociale, iar din iulie 2010 sunt impozabile, în sensul impozitului pe venit”, arată specialiștii.

Pentru a primi tichete de creșă, salariații trebuie să întocmească o cerere, să aducă actul doveditor eliberat de creșa la care este înscris copilul, o declarație pe propria răspundere că celălalt părinte nu beneficiază deja de tichete de creșă și nici de concediul și de indemnizația de creștere a copilului, livretul de familie, precum și alte documente solicitate de angajator, în funcție de regulamentul intern.

În cazul în care angajatul căruia i s-au distribuit tichete de creșă nu a prezentat angajatorului informațiile privind prezența copilului la creșă, în scris cu confirmarea creșei, potrivit prevederilor legale, angajatorul va recupera din drepturile salariale cuvenite angajaților respectivi contravaloarea tichetelor de creșă acordate suplimentar, inclusiv prețul imprimatelor acestora, corespunzător cu numărul de zile absente din luna în care copilul nu a mers la creșă.

Angajații trebuie să solicite în scris creșei actul doveditor care atestă înscrierea copilului, în cerere trebuind să precizeze datele de identificare ale angajatorului, precum și datele de identificare ale unității emitente de tichete de creșă de la care angajatorul le achiziționează.

Tichetele de creșă sunt acordate în baza Legii 193/2006 de către regiile autonome, societățile și companiile naționale, societățile comerciale, instituțiile din sectorul bugetar (indiferent de sistemul de finanțare și subordonare, inclusiv cele care se finanțează integral din venituri proprii), instituțiile financiare și cele de credit, organizațiile cooperatiste, societățile agricole și alte forme de asociere agricolă cu personalitate juridică, organizațiile nonprofit, precum și persoanele fizice care încadrează personal pe bază de contract individual de muncă.

Valoarea sumei lunare acordate sub formă de tichete de creșă se indexează semestrial cu indicele inflației comunicat de Institutul Național de Statistică.

„În prezent, din punct de vedere financiar, legislația favorizează persoanele care optează pentru concediu de îngrijire a copilului în vârstă de până la 1 an (cele care au inclusiv dreptul la tichete de creșă)”, spune Angelica Ene, Payroll Accountant filiala din România a companiei citate.

Concediul de îngrijire a copilului în vârstă de până la un an presupune o indemnizație de 75 la sută din media veniturilor realizate în ultimele 12 luni, ce nu poate fi mai mică de 600 de lei sau mai mare de 3.400 lei.

Părintele are posibilitatea de a beneficia de concediu fără plată pentru restul perioadei până la împlinirea vârstei de doi ani a copilului, precum și posibilitatea de a reveni la serviciu înainte de încheierea perioadei de un an, caz în care primește un stimulent de inserție de 500 de lei până la împlinirea vârstei de doi ani a copilului.

În schimb, concediul pentru îngrijirea copilului în vârstă de până la doi ani presupune o indemnizație de 75 la sută din media veniturilor realizate în ultimele 12 luni, de minimum 600 de lei și maximum 1.200 de lei, fără posibilitatea de a reveni înainte de expirarea celor doi ani, implicit fără posibilitatea de a obține stimulentul de inserție.