Guvernul vrea să reglementeze „telemunca”. Cine sunt angajații vizați

Publicat: 10 03. 2017, 17:25
Actualizat: 10 03. 2017, 20:47

Potrivit unui răspuns acordat MEDIAFAX, Ministerul Muncii și Justiției Sociale își propune să elaboreze proiectul de act normativ având ca obiect reglementarea activității de teleworking (telemunca).

„Teleworking-ul reprezintă atât un mijloc pentru angajatori de a-și moderniza organizarea muncii, precum și un mijloc pentru angajați de a-și reconcilia munca și viața socială, oferindu-le autonomie sporită în realizarea sarcinilor ce le revin. În contextul politicilor sociale europene MMJS îi propune să încurajeze această formă nouă de organizare a muncii, astfel încât flexibilitatea și securitatea să meargă mână în mână, iar calitatea locurilor de muncă să fie sporită iar șansele de integrare a persoanelor cu dezabilități pe piața muncii să crească”, se arată în răspunsul oferit de MMJS.

Potrivit documentului, o persoană care lucrează prin teleworking va fi orice persoană care lucrează de la distanță conform folosind tehnologia informației, în cadrul unui contract de muncă în care activitatea care ar putea fi efectuată și la sediul sauspațiile angajatorului, este efectuată în mod regulat în afara sediului sau spațiilor respective.

„În vederea elaborării proiectului de act normativ susmenționat, s-a constituit un grup de lucru la nivel de experți format din reprezentanți ai Ministerului Muncii și Justiției Sociale și ai Inspecției Muncii. După finalizarea proiectului, acesta va fi pus în dezbatere publică în special cu reprezentanți ai organizațiilor sindicale și ai mediului de afaceri. Menționăm că data de adoptare a proiectului de act normativ este octombrie 2017”, se mai arată în documentul Ministerului Muncii.

Potrivit acestuia, referitor la condițiile de angajare, persoanele care vor lucreaza în regim de teleworking beneficiază de aceleași drepturi, garantate prin legislația și prin contractele colective aplicabile, ca și persoanele similare care prestează activități în sediul angajatorului, iar angajatorul va fi răspunzător pentru luarea măsurilor necesare, în special în ceea ce privește software-ul, pentru a asigura protecția datelor utilizate și prelucrate de persoana care lucrează în regim de teleworking în scop profesional.

Măsura a fost vehiculată și în 2007, de ministrul Muncii de atunci, Paul Păcuraru. El a susținut, la o conferință internațională care s-a desfășurat la Veneția, promovarea utilizării tehnologiei informației și a comunicării ca instrumente care să permită modernizarea modului de lucru (teleworking), extinderea măsurilor de protecție specifice salariaților și asupra categoriei lucrătorilor independenți, dar și măsuri de îmbunătățire a combaterii muncii nedeclarate.