Haos în vămi si pe aeroporturi! Românii care pleacă în vacanță în afara țării sunt obligați să stea la cozi kilometrice

Publicat: 21 06. 2022, 09:41
Actualizat: 21 06. 2022, 10:06
Foto: caracter ilustrativ

A venit vara și așa cum se întâmplă deja în fiecare an, românii îşi încep concediile nevoiți să stea la cozi imense în punctele de trecere a frontierelor, atât în cele terestre, cât și pe Aeroportul Otopeni. Anul acesta însă aglomerația este extrem de mare, iar haosul de pe aeroport se datorează în principal disponibilizărilor de personal din pandemie.

Una din destinaţiile preferate de români este Grecia, iar principalul punct de trecere a frontierei este Vama Giurgiu-Ruse, unde cozile sunt din ce în ce mai mari. Pe lângă traficul mare, Podul Prieteniei, care face legătura între România şi Bulgaria, se află în reparații, lucru care face și mai greu tranzitul.

Vicepremierul Sorin Grindeanu a anunţat că a solicitat autorităţilor bulgare să amâne până la toamnă lucrările de reabilitare ale podului de la Giurgiu-Ruse, dar fără sorți de izbândă, rugămintea sa fiind ignorată de partea bulgară. Mai mult, muncitorii lucrează doar pe timp de zi, inclusiv sâmbăta şi duminica.

„În prezent, traficul prin punctul de trecere a frontierei Giurgiu s-a îngreunat, înregistrăm timpi ridicaţi de aşteptare pe sensul de ieşire din ţară”, a declarat Raluca Dumitrache, purtător de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Giurgiu.

Ieri, la Giurgiu turiştii trebuiau să stea zeci de minute pentru a trece în Bulgaria, conform aplicaţiei „Trafic Online” de pe site-ul politiadefrontiera.ro, timpi de aşteptare asemănători înregistrându-se şi la Negru Vodă sau Calafat.

Pentru a evita aglomeraţia din vama Giurgiu, poliţiştii de frontieră, recomandă celor cu mașini mici trecerile cu bacul de la Bechet, Vama Veche şi Turnu Măgurele, care au cei mai mici timp de aşteptare, de 10-20 de minute, deși pentru cei care vin din București această variantă nu este cea mai bună deoarece au mai mult de ocolit.

 

Cozi kilometrice și la frontiera dintre Bulgaria și Grecia, în vămile Makaza şi Kulata

Cozile de zeci de kilomentri nu se opresc însă aici. Același lucru se întâmplă și în vama Makaza, unde şirul de maşini se întinde pe câţiva kilometri. Aici timpii de aşteptare ajung şi la jumătate de oră pentru fiecare 500 de metri parcurşi, problema fiind se pare numărul mic de ghişee deschise. Problema apare în special în weekend, atunci când mulţi turişti pleacă în concediu.

Nici în punctul de trecere a frontierei de la Kulata – Promachonas situaţia nu este mai bună. Românii susţin pe diverse forumuri că au aşteptat câte patru-cinci ore, timp în care trei echipe de poliţişti bulgari le-au verificat succesiv actele şi că nimeni nu le-a oferit nici o explicaţie.

În Vama Kulata, zeci de români, mulţi cu copii, au fost nevoiţi să aştepte într-o coloană de numai puțin de 7 km coloană sub soarele torid, la temperaturi de peste 30 de grade Celsius. Oamenii spun că vameşii bulgari au încetinit înaintarea turiştilor români.

Haos și pe Aeroportul Otopeni, din cauza disponibiizărilor de personal din pandemie

Nici în ceea ce privește Aeroportul „Henri Coandă” situația nu e mai roz, acesta devenind un adevărat furnicar, indiferent de zi sau de oră, iar cozi de sute de oameni se formează la check-in, la controlul de securitate, la paşapoarte, la mâncare şi chiar şi la toalete.

David Ciceo, preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor, a declarat pentru Digi24 că întârzierile şi aglomeraţia din aeroporturi au devenit o problemă generală în Europa, iar una dintre principalele cauze o reprezintă disponibilizarea personalului în timpul pandemiei. În România, spune acesta, situaţia este mai bună comparativ cu alte state.

„Companiile aeriene au disponibilizat personal, iar traficul a crescut destul de brusc în luna mai 2022. Faţă de mai 2021, traficul e de trei ori mai mare în România, şi la fel în Europa. Oamenii trebuie să se informeze la companiile aeriene, legat de charterele turistice. Cu o zi înainte, să verifice din nou ora şi zborul. Ar trebui să fie cu trei ore înainte în aeroport, ca să reuşească să treacă de check-in şi de toate procedurile”, a mai spus preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor.

La Otopeni, traficul pe primele 4 luni ale anului a depăşit 3 milioane de pasageri. Traficul aerian a înregistrat valori peste aşteptări, reducându-se din decalajul faţă de 2019, cel mai bun an din istoria traficului aerian, şi atingând aproximativ 80% faţă de nivelul din 2019.