IAB România: Publicitatea online a crescut cu 7%, anul trecut, în România

Publicat: 02 06. 2015, 16:55

Conform celei mai recente ediții a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study), realizat de IAB România și PwC România pentru al optulea an consecutiv, piața de publicitate online din România a avut în anul 2014 o valoare raportată de companiile participante de 112.824.515 lei, adică 25,4 milioane de euro la un curs mediu anual de 4,4446 lei/ euro, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.

La nivel anual, s-a consemnat o creștere în termeni reali, de 7% față de anul precedent (luând în calcul doar companiile care au participat la studiu în toate cele patru semestre din 2013 și 2014).

„Cred că dacă la această creștere naturală de 7% în termeni reali mai adăugăm și rezultatele unor viitoare eforturi de industrie, în următorii doi ani vom putea avea și o creștere de două cifre. Pentru a ajunge acolo ne propunem să avem o mai mare implicare în acest tip de activități din partea cât mai multor actori din această piață”, a declarat Ionuț Oprea, președintele Asociației IAB România.

„Piața media din România, în general, și segmentul publicității online, în special, se confruntă în continuare cu diverse provocări. Potențial de creștere există, pentru că traversăm o perioadă de accelerare a creșterii economice, când jucătorii se luptă pentru câștigarea cotei de piață, însă este nevoie de inovație la nivelul publisherilor online pentru a reuși să monetizeze interesul crescut al advertiserilor. De asemenea, există loc de îmbunătățire a modelului de afaceri al publisherilor online și de optimizare a procesului de vânzare. S-a observat de asemenea faptul că în ultimii doi ani au început să câștige teren segmentele de mobile și video advertising, odată cu dezvoltarea accelerată a internetului mobil și a interconectării accentuate a dispozitivelor inteligente. Acestea sunt zone asupra cărora publisherii trebuie să se concentreze îndeosebi, pentru a crea conținut de calitate și a capitaliza oportunitățile de piață”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanță pentru Management, PwC România.

În ambele semestre din 2014, formatele publicitare de tip display au rămas cele mai populare segmente ale publicității online, acestea fiind urmate de content sponsorships.

Printre industriile care au condus topul investițiilor în publicitatea online în a doua jumătate a anului 2014 se numără: „Telecomunicații”, pentru al șaselea an consecutiv lider pe piață, secondat de data aceasta de „Drinks” și „Online retail”. Retailul online ajunge astfel în premieră pe locul al treilea în topul consumului de publicitate online, depășind segmentul „Auto”, care deținuse locul al treilea la nivel de volum în primul semestru al anului 2014.

2014 este al optulea an în care IAB România și PwC România realizează acest studiu, rapoartele pentru toată perioada 2007-2014 fiind disponibile membrilor asociației IAB România, precum și celor care aleg să devină membri ai asociației în perioada următoare. Raportul complet pentru cel de-al doilea semestru al anului 2014, precum și pentru întregul an 2014 va fi disponibil în luna iunie.

Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) este unul de referință pentru evaluarea vânzărilor industriei de publicitate online din România, analizând piața în funcție de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet și lunile din fiecare semestru și an pentru determinarea sezonalității. Încă din 2008, ROADS agregă direct vânzările nete, directe de publicitate online, ale companiilor participante (publisheri), oferind astfel cifre exacte despre volumul total al vânzărilor companiilor participante, în același timp asigurând confidențialitatea datelor oferite de fiecare dintre acestea, potrivit comunicatului.

Asociația IAB România a fost creată în anul 2006 și reunește cele mai importante companii din domeniul publicității pe internet: regii de media, agenții de publicitate, furnizori de servicii în domeniul publicității online, publisheri autohtoni și filiale internaționale. IAB România este membră a asociației IAB Europe.