Inspectoratul prezintă luni concluziile raportului de la școala specială unde profesorii „scapă câte o scatoalcă” elevilor

Publicat: 01 04. 2017, 12:54

„Am avut discuții foarte serioase, după ce au apărut în media acuzațiile de posibile rele tratamente aplicate minorilor, cu conducerea Insectoratului Școlar București și le-am cerut ca, pe lângă ancheta pe care o demarează, să ne informeze imediat în legătura cu concluziile preliminarea și cu concluziile finale ale verificării. (…)Vrem să vedem în ce măsură aceste rele tratamente există, în ce măsură vorbim despre o denigrare a activității din acea școală. Sunt mai multe piste pe care Inspectoratul Școlar le urmărește. Luni voi avea o întâlnire cu conducerea ISMB pentru a vedea în ce măsură ne apropiem de o concluzie finală”, a declarat pentru MEDIAFAX, Gabriel Ispas, secretar de stat în Ministerul Educației.

Gabriel Ispas a menționat că urmează să aibă o întâlnire Daniel Băluță, primarul sectorului 4, pentru a găsi soluții de remediere a situației de la unitatea școlară.

„Împreună cu Daniel Băluță, primarul sectorului 4, am convenit ca și direcția de specialitate din cadrul primăriei să înceapă demersuri de verificare a lucrurilor din această școală și marți mă voi întâlni cu primarul Daniel Băluță pentru a ne coordona eforturile să vedem ce măsuri sunt necesare pentru remedierea deficiențelor din această școală, în măsură în care aceste deficiențe se constată. Aceeași politică vom aplica față de toate unitățile școlare indiferent că discutăm de învățământul de masa, de cel special sau că discutăm despre situații atipice. Noi vrem ca în învățământ, lucrurile să se defășoare în limitele legalității, fără niciun fel de tratament neadecvat aplicat copiilor”, a mai spus Ispas.

Un profesor de la Școala Gimnazială Specială nr. 4 a fost înregistrat de către un paznic al unității de învățământ în timp ce explica cum îi bate pe elevii cu dizabilități. Înregistrarea a ajuns la Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități.

„Conform probelor video și înscrisurilor aflate în posesia CEDCD și depuse la dosarul în cauză, copiii cu dizabilități din Școala Specială Gimnazialănr. 4, sunt bătuți cu brutalitate în mod sistematic de cadrele didactice, sunt legați cu funia și transportați către diferite zone ale unității de învățământ, sunt agresați fizic, psihic și emoțional permanent. Conform probelor video și a declarațiilor personalului școlii, copiii sunt dați cu capul de pereți, trântiți pe jos, trași de păr, lăsați nesupravegheați la ore, ținuți dezbrăcați în școală, totul desfășurându-se „în spatele ușilor închise”, așa cum declară unul dintre profesorii școlii în cauză”, transmite ONG-ul.

Profesorul care activează de trei ani în școala respectivă se apară spunând că nu îi bate pe elevi, dar că unii dintre ei merită să fie loviți.

„Credeți-mă că de atins, nu i-am atins. În înregistrare am spus că merită unii dintre ei să fie loviți pentru că unul dintre ei mă zgâriase, fusesem mușcat de către alt copil. Merită o corecție fizică, dar ușoară. Omul, la supărare, una e ceea ce gândește, alta este ceea ce face. S-a întâmplat exact la ieșirea din tură, unul dintre copii îmi distrusese un calculator și eram foarte nervos. Eram tare mâhnit și foarte nervos și orice om bombănește la supărare”, a declarat Florin Pană, profesor la Școala Specială nr. 4.

În urma apariției înregistrării, unitatea școlară a demarat o anchetă internă, verificări fiind făcute și de Inspectoratul Școlar, Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 4 și Avocatul Poporului. Poliția a deschis o anchetă pentru rele tratamente aplicate minorului.

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități cere Guvernului României și Ministerului Educației, până la demararea procesului de reformă în sistemul de educație conform obligațiilor României, emiterea unui act normativ în regim de urgență, care să prevadă: instalarea de camere video în toate cele 176 de școli speciale din Romania, demararea unei anchete exhaustive în școlile speciale din România cu privire la situația abuzurilor împotriva elevilor, demararea unui program național de evaluare psihologică a personalului didactic și nedidactic din școlile speciale din Romania cu experți evaluatori independenți, elaboararea unui plan de măsuri de prevenire a abuzurilor și violențelor în școlile speciale, acordarea accesului reprezentanților societății civile în unitățile de învățămînt special din România pentru efectuarea de vizite de moinitorizare conform prevederilor Art. 33 din Convenția ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, ratificată de Romania prin Legea 221/2010.