Iulian Matache, MT: Un pachet de 51% din acțiunile CFR Marfă ar putea fi vândut pe bursă

Publicat: 18 06. 2015, 10:50
Actualizat: 19 06. 2015, 14:25

This browser does not support the video element.

„Este o discuție în care propunem o nouă soluție de privatizare, respectiv listarea pe bursă, este o soluție mult mai clară care nu lasă loc la interpretări, este transparentă, și atunci nu vor mai fi niciun fel de probleme”, a spus Matache.

În februarie, premierul Victor Ponta a anunțat reluarea procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, subiect asupra cărora autoritățile române au convenit cu reprezentanții FMI și ai Comisiei Europene.

Privatizarea ar urma să fie finalizată anul viitor, termenul fiind agreat cu instituțiile internaționale.

Guvernul a încercat în 2013 să privatizeze CFR Marfă, prin vânzarea a 51% din titluri, însă procesul nu a fost finalizat, inclusiv pe fondul disputelor între președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta. Șeful Guvernului a cerut atunci ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, condus de Băsescu, iar președintele a solicitat ca Ponta să își asume răspunderea pentru privatizare.

În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, fusese declarată câștigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.

Tranzacția nu a fost finalizată însă, deoarece unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu s-a putut pronunța, din lipsă de timp, până la termenul limită.

După eșecul privatizării, Guvernul s-a angajat față de FMI la o restructurare agresivă a companiei CFR Marfă, fiind decisă disponibilizarea a 2.500 de angajați, reprezentând circa 30% din numărul total de personal.

Compania CFR Marfă, controlată de stat prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfă din România, cu o cotă de piață de peste 50%.

Afacerile companiei au scăzut cu 14% în primele trei luni din acest an, la 182 milioane lei (41 milioane euro), de la 213 milioane lei în perioada similară din 2014.

Annul trecut, transportatorul feroviar de marfă a înregistrat profit, pentru prima dată în ultimii șase ani, raportând însă un câștig redus, de sub un milion de lei, după pierderi de peste 1,6 miliarde lei în intervalul 2009 – 2013.