Judecătorii suspendă procesul de majorare a capitalului social al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti de la 143 de milioane la aproape 5 miliarde

Publicat: 14 01. 2022, 23:02
Judecătorii suspendă procesul de majorare a capitalului social al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti

Curtea de Apel Bucureşti a admis cererea de suspendare formulată de Fondul Proprietatea a procesului de majorare a capitalului social al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), de la 143,772 milioane de lei la 4,91 miliarde de lei, ca urmare a aportului în natură al statului român cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Băneasa, potrivit unui raport al FP, remis vineri Bursei de Valori Bucureşti.

„Franklin Templeton International Services S.A.R.L., în calitate de administrator de fond de investiţii alternative şi administrator unic (FTI”) al Fondul Proprietatea SA (Fondul/Fondul Proprietatea), doreşte să informeze investitorii că, pe baza acţiunii în instanţă înaintată de Fondul Proprietatea, de suspendare a efectelor Hotărârii Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor nr. 15 din 26 octombrie 2021 a CN Aeroporturi Bucureşti SA (AGEA CNAB), prin care s-a aprobat majorarea capitalului social de la 143.772.150 RON la 4.912.283.610 RON ca urmare a aportului în natură al Statului Român cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Băneasa (Majorarea), Curtea de Apel Bucureşti s-a pronunţat astfel: Ca urmare a şedinţei care a avut loc la data de 13 ianuarie 2022, Curtea de Apel Bucureşti a admis cererea de suspendare formulată de Fond şi a dispus suspendarea efectelor Majorării până la soluţionarea irevocabilă a cererii de anulare a AGEA CNAB”, se spune în document.

Într-un comunicat remis Agerpres pe data de 13 septembrie 2021, Fondul Proprietatea (FP) a contestat raportul de evaluare a terenului pe care se află Aeroportul Băneasa, prin care se atribuie acestuia o valoare de 3,8 miliarde lei, de 11 ori mai mare decât evaluarea aprobată anterior, şi a cerut revocarea Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) din cauza modului în care a gestionat procesul de evaluare şi relaţia cu acţionarul minoritar.

„Fondul Proprietatea este extrem de nemulţumit de cel mai recent raport de evaluare pentru terenul aeroportului Băneasa, care a fost realizat într-o manieră evident neprofesionistă şi include multe erori fundamentale, ceea ce a determinat Fondul să conteste concluziile sale. Această abordare defectuoasă a dus la o supraestimare masivă a valorii terenului de 3,8 miliarde de lei, o valoare care este de 11 ori mai mare decât evaluarea aprobată anterior. Fondul a comunicat în mod clar Consiliului de Administraţie interimar al CNAB implicaţiile folosirii unei evaluări atât de evident ruptă de realitate pentru efectuarea majorării de capital social, inclusiv riscurile juridice pentru companie şi Consiliul de Administraţie”, afirmă Johan Meyer, director general al Franklin Templeton Bucureşti şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.

Acesta a adăugat că Fondul îşi va susţine drepturile în calitate de acţionar minoritar la CN Aeroporturi Bucureşti şi se va opune, prin toate mijloacele legale la dispoziţia sa, acestui raport de evaluare, precum şi la punerea în aplicare a majorării capitalului social utilizând evaluarea în dispută.

În viziunea reprezentanţilor Fondului Proprietatea, discrepanţa dintre suma evaluată în 2021 şi cea din 2017 ar fi fost determinată de utilizarea unor indicatori comerciali nerealişti şi inexacţi în raportul de evaluare contestat, cum ar fi: traficul estimat la 3.118.000 de pasageri/an (deşi Aeroportul Băneasa a trimis evaluatorului o estimare de 460.000 de pasageri/an), veniturile estimate ale aeroportului de 30 de ori mai mari decât veniturile medii ale acestuia în perioada 2014 – 2020, precum şi faptul că evaluatorul nu a inclus niciun flux de numerar negativ estimat până la sfârşitul perioadei de estimare, în 2069.

Conform datelor deţinute de FP, în anul 2019, Aeroportul Băneasa a înregistrat în jur de 25.500 de pasageri, „ceea ce înseamnă că evaluatorul a supraestimat de peste 100 de ori traficul de pasageri, comparând aeroportul Băneasa cu City Airport London şi City Airport Belfast”.