MAI: Proiectul care prevede brățări electronice pentru agresori a fost pus în dezbatere publică

Publicat: 16 07. 2019, 15:23

Proiectul Legii privind monitorizarea electronică a fost lansat în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne și a fost inițiat ca urmare a noilor reglementări privind prevenirea și combaterea violenței în familie.

Conform acestuia, un polițist poate să emită un ordin de protecție provizoriu pe loc, atunci când constată o agresiune domestică, actul normativ stabilind și posibilitatea autorităților de a monitoriza electronic modul de respectare a interdicției agresorului de a se apropia de victimă și membrii de familie ai acesteia.

Conform proiectului, la nivel național va fi înființat Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică ce prevede, printre altele utilizarea lui și în cazul altor situații afară de cele care vizează violența în familie, respectiv cu ocazia executării măsurii controlului judiciar, controlului judiciar pe cauțiune sau a arestului la domiciliu, precum și pentru supravegherea la distanță a deținuților, atunci când se deplasează pentru diverse activități în exteriorul penitenciarului.

Personalul din cadrul Poliției Române va fi abilitat să monitorizeze și să supravegheze persoanele care vor purta astfel de sisteme electronice de supraveghere, intervenția în cazul producerii unei alerte, pe principiul „celui mai apropiat organ de ordine publică” urmând a fi asigurată de personal din cadrul Poliției Române, Poliției de Frontieră, Jandarmeriei Române și eventual Poliției Locale.

„În contextul acestor atribuții, organul de supraveghere va întocmi un

În ceea ce privește victimele violenței domestice, precizează reprezentanții MAI, pentru a le asigura protecția, este necesar ca și acestea să aibă asupra lor o brățară electronică : „La declanșarea alertei, ca măsură suplimentară de protecție, va putea fi contactă și persoana protejată, pentru a primi indicații, de la organul de supraveghere sau de la cel care asigură intervenția”.

Pentru realizarea infrastructurii informatice, se va avea în vedere punerea în valoare a serviciilor publice deja existente astfel încât noul Sistem de monitorizare să poată fi compatibil cu Sistemul național unic pentru apeluri de urgență 112.

„Monitorizarea se va realiza fără intervenție umană, în mod automat și continuu, iar, alertele vor fi transmise, de asemenea, în mod automat, atunci când va fi detectată o încălcare a regulilor de monitorizare. Aceste alerte se transmit direct către dispeceratul de urgență operat de către poliție, constituit în cadrul Sistemului 112, care la rândul său va sesiza organele de intervenție”, se mai arată în comunicatul de presă transmis de MAI.