Medicii reclamă că nu pot activa cardul de sănătate. Răspunsul CNAS

Publicat: 10 02. 2015, 17:28

De la 1 februarie a început oficial activarea cardurilor de sănătate, la medicul de familie, în ambulatoriul de specialitate și în spital, astfel încât la 1 mai, când aplicația va fi obligatorie, să nu mai fie probleme.

Unii medici de familie se plâng însă că, la zece zile de la demararea oficială a programului, nu au reușit activarea cardurilor de sănătate ale pacienților.

„Nu am reușit nici până azi să utilizăm cardurile de sănătate, pentru că nu merge aplicația. Sistemul este blocat”, a spus un medic de familie din București.

Președintele Societății Naționale de Medicina Familiei, dr. Rodica Tănăsescu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că la cabinetul său a început activarea cardului de sănătate din 5 ianuarie, dar sunt zile în care sistemul nu funcționează sau situații în care cardul are o problemă.

„Este, așa cum am spus, o povară în plus. Am activat câteva sute de carduri, dar au fost zile în care sistemul nu a funcționat deloc sau în care cardul a avut probleme. Pentru problemele pe care nu le-am putut rezolva, i-am trimis pe asigurați la Casa de Asigurări de Sănătate”, a spus medicul.

Rodica Tănăsescu a precizat că activarea cardului durează între trei și cinci minute. „Avem nevoie de câteva minute pentru activarea cardului. Am acceptat inițializarea cardului soțului, soției și a copilului, în cazul în care la consultație a venit unul dintre membrii familiei, cu cardurile celorlalți”, a mai spus Tănăsescu, reafirmând că încă sunt probleme la activare.

Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat, pentru MEDIAFAX, că acolo unde nu a putut fi activat cardul, poate fi o problemă de incompatibilitate între sisteme.

„Furnizorii care utilizează altă aplicație decât cea pusă la dispoziție în mod gratuit de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate au obligația de a compatibiliza sistemul personal cu cel al CNAS. În normele de validare a contractului cadru privind acordarea asistenței medicale este stipulat clar că toate raportările se depun obligatoriu în sistem compatibil cu aplicația CNAS. Astfel, fie iau aplicația gratuit de la noi, fie aduc un specialist pentru a compatibiliza cele două sisteme”, a mai spus președintele CNAS.

Ciurchea a explicat ce se întâmplă atunci când cardul se blochează. „Cardul de sănătate se va bloca în situația în care codul pin va fi tastat greșit de cinci ori consecutiv. În această situație, medicul va telefona la numărul 021 202 69 95 helpdesk, unde se alocă un număr de ticket, și prin e-mail, la adresa suport.ceas@casan.ro, se dau informațiile privind cardul blocat. Insist, în cazul unui card blocat, corespondența se face de către medic, care și deblochează cardul respectiv. Medicul este cel care intervine atunci când se blochează cardul. Adresa de e-mail menționată la primul răspuns este afișată pe site-ul CNAS”, a spus Ciurchea.

Numărul de telefon inscripționat pe cardul de sănătate, 0800.800.950, este destinat asiguraților care doresc să solicite informații despre cardul de sănătate. Furnizorii de servicii medicale vor telefona la helpdesk pentru suportul necesar.

Potrivit conducerii Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, până la 1aprilie 2015 va fi implementată o soluție unitară de helpdesk la nivel central, pentru optimizarea și simplificarea tuturor procedurilor privind sistemul informatic al CNAS.

Vasile Ciurchea a mai spus că există carduri returnate la casele de asigurări, unele rămând acolo altele fiind preluate de medicii de familie.

„Cardurile persoanelor care nu le-au primit prin poștă au fost returnate la casele de asigurări de sănătate de care aparțin. O parte a acestor carduri va fi preluată de către medicii de familie, de unde asigurații le pot ridica în momentul în care solicită un serviciu medical. Asigurații care nu sunt în evidența unui medic de familie vor ridica aceste carduri de la casa de asigurări în evidența cărora se află. Tot de aici vor fi preluate cardurile asiguraților care nu vor fi preluate de către medicii de familie. Pentru informații suplimentare, titularul cardului se poate adresa la Casa de Asigurări de care aparține. Informații suplimentare se află, de asemenea, pe site-urile caselor de asigurări”, a mai spus președintele CNAS.

Pentru persoanele care au împlinit vârsta de 18 ani, cardurile se personalizează centralizat, fără o cerere prealabilă. Procedura de distribuție prin servicii postale este reglementată prin normele metodologice.

În cazul spitalizării continue, cardul va fi utilizat de două ori, la internare și la externare, astfel încât să fie bine detaliată perioada spitalizării, în care nu se decontează alte servicii în numele asiguratului în afara unității sanitare în care este spitalizat. La orice utilizare a cardului național de sănătate se vede în sistem locul și ora la care a fost utilizat, așa cum se întâmplă și în cazul cardului bancar.