MEN propune 62.400 de granturi universitare pentru 2013-2014,creșteri și scăderi în preuniversitar

Publicat: 03 04. 2013, 23:02
Actualizat: 28 09. 2018, 20:43
Ministerul Educației Naționale propune pentru anul universitar 2013 - 2014 asigurarea a 62.400 de granturi universitare, creșteri ușoare pe anumite paliere, dar și scăderi în învățământul preuniversitar.

Ministerul Educației Naționale propune pentru anul universitar 2013 – 2014 asigurarea a 62.400 de granturi universitare, creșteri ușoare pe anumite paliere, dar și scăderi în învățământul preuniversitar.

Prin poiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior de stat în 2013-2014, pus miercuri în dezbatere publică de către Ministerul Educației Naționale, este propusă o cifră de școlarizare acoperită de 62.400 de granturi de studii pentru învățământul universitar, repartizate prin ordin al ministrului Educației.

„Granturile de studii se acordă pe toată perioada ciclului de studii. Menționăm că cifra de școlarizare propusă pentru anul universitar 2013-2014 se va încadra în finanțarea aprobată pentru anul financiar 2013 și va respecta previziunea bugetară pentru anul 2013. În același timp se are în vedere respectarea previziunii asumate în Strategia Europa 2020 privind nivelul de înrolare în sistemul de educație de nivel terțiar”, se arată în proiectul de act normativ.

Documentul mai prevede că pentru cifra de școlarizare din învățământul universitar de master se alocă 35.600 granturi de studiu, care se vor aloca tot prin ordin al ministrului Educației.

Pentru ciclul universitar de doctorat, cifra de școlarizare propusă pentru anul universitar 2013-2014, pentru forma de învățământ cu frecvență, este de 3.000 de granturi de studiu, care se vor aloca pe bază de competiție.

„Prin această cifră de școlarizare se urmărește creșterea potențialului științific al forței de muncă înalt calificate de a implementa deciziile asumate de România prin Agenda Lisabona de transformare a societăților țărilor membre ale UE în societăți ale cunoașterii și progresului tehnologic”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Cifrele de școlarizare propuse de către instituțiile de învățământ superior militar pentru anul universitar 2013-2014 sunt: 1.004 pentru studii de licență, 291 pentru masterat și patru granturi pentru doctorat.

Inițiatorul proiectului de hotărâre a precizat că a solicitat ministerelor și instituțiilor de profil să transmită toate informațiile necesare fundamentării cifrelor de școlarizare.

Pentru învățământul preuniversitar, Ministerul Educației propune menținerea cifrei de școlarizare la nivelul anului școlar precedent pentru nivelurile de învățământ preșcolar, primar și gimnazial-seral, frecvență redusă și programul „A doua șansă”, pentru locurile din învățământul liceal seral și cu frecvență redusă- clasa a IX-a, pentru locurile din învățământul special, pentru locurile din clasele cu program de artă, sportiv și pentru locurile din cluburile sportive școlare.

De asemenea, prin proiectul de hotărâre se propune majorarea cifrei de școlarizare, pentru creșterea gradului de cuprindere a elevilor, cu 1.000 de locuri la învățământul profesional, învățământ de masă, cu 4.000 de locuri la învățământul postliceal și cu 50 de locuri la învățământul liceal special, clasa a XII-a învățământ de zi, seral sau frecvență redusă.

„În acest fel se asigură școlarizarea în proporție de sută la sută a copiilor/elevilor în învățământul general obligatoriu”, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului.

Ministerul Educației mai propune și scăderea cifrei de școlarizare, în concordanță cu evoluția demografică a populației de vârstă școlară și pentru armonizarea cifrelor de plan cu efectivele reale de elevi, pentru: învățământul gimnazial- învățământ de zi – cu 50.000 de locuri), învățământul liceal, clasa a IX-a învățământ de zi – cu 10.000 de locuri, învățământul liceal, clasa a XI/XII-a – cu 10.000 de locuri și învățământul profesional – stagiile de pregătire practică – cu 5.000 de locuri.

„Apreciem că, pentru anul școlar 2013-2014, proiectul de hotărâre înaintat Guvernului României nu generează cheltuieli bugetare suplimentare și nici creșteri numerice ale totalului normelor/posturilor didactice la nivel național. Cifrele propuse au caracter maximal, nu pot fi depășite”, se mai arată în nota de fundamentare.