Ordonanța plagiatelor, modificată: Când nu mai are diploma de doctor efecte juridice

Publicat: 11 04. 2017, 14:22
Actualizat: 27 03. 2019, 21:45

„Diploma de doctor încetează să mai producă efecte juridice, după pronunțarea unei hotărâri definitive a unei instanțe judecătorești”, potrivit Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.624 din 26 octombrie 2016.

Plenul a respins și amendamentele aduse de OUG de către parlamentari, pentru punerea de acord cu D.C.C. nr. 624/2016, revenindu-se astfel la forma inițială a OUG 4.

Modificările aduse la OUG nr. 4/2016, dată de ministrul Educației Adrian Curaj – care prevedea inițial că diploma de doctor încetează să mai producă efecte juridice, din momentul comunicării dispoziției de retragere a titlului – au fost aduse de deputații din Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Deputații au adoptat, în aprile 2016, mai multe amendamente aduse OUG nr. 4/2016, eliminând din rândul sancțiunilor dispuse în caz de plagiat retragerea calității de conducător de doctorat, a titlului didactic universitar sau a gradului de cercetare, retrogradarea și desfacerea contractului de muncă.

La data de 6 iunie 2016, Președintele României a cerut Parlamentului, în conformitate cu prevederile art. 77 alin. (2) din Constituția României, republicată, reexaminarea Legii, considerând că aceasta nu clarifică situația tezelor de doctorat aflate, la momentul emiterii ordonanței, în analiză la CNATDCU și nici a candidaților care au susținut teza, însă nu li s-a acordat încă titlul prin ordin al ministrului educației.

În urma dezbaterii, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a propus Plenului Camerei Deputaților adoptarea în parte a solicitărilor din Cererea de reexaminare și adoptarea Legii pentru aprobarea OUG nr.4/2016.

Senatul a adoptat Legea în ședința din 10 octombrie 2016, iar aceasta a fost transmisă la promulgare în data de 13 octombrie 2016.

În data de 17 octombrie 2016, Guvernul României a transmis Curții Constituționale sesizarea de neconstituționalitate cu privire la Legea pentru aprobarea OUG 4.

Tot în data de 17 octombrie 2016, 26 de senatori PNL au formulat o sesizare de neconstituționalitate cu privire la Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2016

Prin Decizia nr. 624 din 26 octombrie 2016, Curtea Constituțională a admis obiecțiunile de neconstituționalitate formulate de un număr de 26 senatori ai Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal și de Guvernul României și a constat că Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2016 este neconstituțională în ansamblul său.

Potrivit prevederilor art. 147 alin. (2) din Constituția României, republicată, în cazurile de neconstituționalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat să reexamineze dispozițiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curții Constituționale.

Reexaminarea Legii pentru aprobarea OUG nr.4/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale a fost adoptată cu 251 voturi „pentru” și 19 abțineri.

Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.