Portughezii fac pe samsarii de avioane: cumpără trei F-16 vechi din SUA, pentru a le revinde României în lotul de 12 aparate multirol

Publicat: 28 08. 2013, 18:45
Actualizat: 06 05. 2019, 20:24

Agenția de achiziții militare a Ministerului Apărării din Portugalia va cumpăra trei aparate vechi F-16 Fighting Falcon, din stocul de armamente în exces al SUA, pe care le vor moderniza și apoi le vor revinde României, conform paginii de analiză Jane’s.

Portughezii urmează să recurgă din nou la programul Excess Defense Articles (EDA) al Armatei SUA, prin care și-au construit flota de avioane F-16, de data aceasta pentru a achiziționa trei aparate produse de Lockheed Martin, pe care urmează să le revândă României.

Cele trei aparate urmează să fie modernizate la standardul MLU – Mid Life Update, de Forțele Aeriene Portugheze, în colaborare cu firma portughezo-braziliană de aeronautică OGMA. Acestea vor fi adăugate celor 9 avioane F-16 deja upgradate la standardul MLU, pentru a întregi pachetul de 12 aparate convenit cu România.

Portugalia a negociat cu România vânzarea a 12 avioane F-16 second-hand modernizate, în cadrul unui contract multi-anual de peste 600 de milioane de euro, care include și mentenanța avioanelor, instrucția piloților și piesele de schimb. Tranzacția a fost aprobată de CSAT, iar Guvernul a promovat o lege privind acest program de achiziție, care a fost aprobată de Parlament. Detaliile contractului nu au fost încă făcute publice.

Programul folosit de portughezi pentru a-și forma flota de 45 de avioane F-16 este folosit de SUA în relația cu aliații săi, pentru a le pune la dispoziție, la prețuri avantajoase, armamente de care armata americană nu mai are nevoie. România nu a folosit acest program al armatei americane, deși este un aliat apropiat al SUA.

Fostul ministru al Apărării, liberalul Corneliu Dobrițoiu, cel care a inițiat negocierile cu Portugalia, a explicat pentru gândul că nu cunoaște dacă portughezii nu dispun încă de toate cele 12 avioane promise părții române, însă achiziția acestora de la americani nu ar fi ceva neobișnuit.

„Portughezii sunt obligați ca în baza contractului să livreze 12 avioane la același standard (MLU – n.r.). Nu cred că este vorba despre ceva oneros, pentru că este în joc și credibilitatea americanilor. Acest program este atent monitorizat de Congres, fiind vorba de un contract de la guvern la guvern. Probabil că toată povestea asta le aduce și lor (portughezilor) un câștig de câteva milioane”, a explicat Dobrițoiu pentru gândul.

Întrebat de ce România nu a apelat direct la programul EDA al SUA și a ales Portugalia, care acum a ajuns un fel de intermediar între noi și americani, fostul ministru a explicat că motivele au fost de natură tehnică:

„Noi nu avem capacitatea tehnică de modernizare a acestor avioane. Portugalia are o capacitate industrială la nivel de top”.

Corneliu Dobrițoiu a mai amintit că, de altfel, contractul româno-portughez implică și SUA, de unde România va achiziționa componentele de logistică, armament și instrucție a piloților pentru avioanele F-16 portugheze.

Oficialii Ministerului Apărării Naționale nu au putut fi contactați pentru comentarii.

Google