Reacție nervoasă a mai multor preoți după ce Arhiepiscopia Clujului a fost de acord cu un concert în Catedrala Mitropolitană. Care e motivul

Publicat: 16 03. 2016, 17:07
Actualizat: 25 03. 2019, 23:17

Dirijorul concertului, Gheorghe Dumănescu, a declarat, miercuri, la Cluj-Napoca, într-o conferință de presă susținută la Opera Națională Română, că acest concert va fi o experiență din punct de vedere acustic, pentru că nu s-a cântat niciodată, la Cluj-Napoca, într-un asemenea ambient muzical, într-o catedrală, , transmite corespondentul MEDIAFAX.

„Opera Națională Română Cluj-Napoca organizează, în 23 martie, de la ora 19.30, concertul

Concertul ar urma să fie susținut de soprana Irina Săndulescu Bălan, mezzosoprana Iulia Merca, tenorul Sergiu Coltan și baritonul Florin Estefan, care este și directorul Operei Naționale Române Cluj-Napoca, acompaniați de Corul și Orchestra Operei. De asemenea, la concert va participa și Corul de cameră „Psalmodia Transylvanica” al Facultății de Teologie Ortodoxă a UBB.

Concertul are un scop caritabil, donațiile colectate urmând să fie oferite unei profesoare de religie care este bolnavă.

Intrarea va avea loc pe bază de donație în valoare de 20 de lei, fiind așteptați circa 800 de spectatori.

Mai mulți preoți și călugări au declarat, miercuri, corespondentului MEDIAFAX că, prin organizarea acestui concert în Postul Paștelui, în Catedrala Mitropolitană din Cluj-Napoca, se încalcă „rânduieli și canoane ale Bisericii Ortodoxe”.

„BOR are niște legi, numite canoane, după care funcționează biserica. Canonul 75, al Sinodului VI Ecumenic, spune că în biserică nu se cântă cu instrumente muzicale. În plus, cei patru soliști vor cânta pe solee, care este locul din fața altarului, unde nu are voie să calce decât preotul și diaconul, nicidecum femeile. De asemenea, din ceea de știm noi, solistul Florin Estefan este de religie baptistă, iar un alt canon bisericesc spune că un neoprotestant nu are voie să stea în fața altarului. Acest concert în Catedrală duce în derizoriu instituția bisericii prin încălcarea canoanelor”, au spus sursele citate.

Potrivit acestora, fostul mitropolit Bartolomeu a interzis un concert al lui Alexandru Tomescu, cu vioara Stradivarius, în Catedrală, tocmai din cauza canoanelor BOR.

„Acest concert este programat în Postul Mare, cea mai strict perioadă pentru credincioși. Catedrala Mitropolitană are regim de mănăstire, iar regulile sunt, la fel, mult mai stricte decât într-o biserică obișnuită”, au precizat mai mulți preoți și călugări.

La rândul său, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Clujului, Bogdan Ivanov, a declarat, miercuri, corespondentului MEDIAFAX, că evenimentul arată deschiderea Bisericii Ortodoxe spre manifestări culturale.

„Prin acest concert de muzică sacră nu se forțează tradițiile bisericești, mai ales că are și un scop caritabil. Nu sunt încălcate canoanele pentru că nu are loc concertul cu instrumente muzicale în timpul slujbei religioase. Concertul este deschis tuturor iubitorilor de muzică sacră, indiferent de confesiune, sunt bineveniți să participe cât mai mulți spectatori”, a spus Ivanov.

„Requiem” este o operă de inspirație neoclasică, fiind considerată cea mai importantă lucrare a compozitorului Marțian Negrea. Piesa a fost compusă în 1957, dar a fost interzisă de cenzura comunistă, fiind prezentată prima oară în 1990 la Filarmonica din Cluj-Napoca.