Regizorul român Bogdan Mirică, premiul criticilor la Cannes pentru lungmetrajul „Câini”

Publicat: 21 05. 2016, 20:22
Actualizat: 03 03. 2017, 23:58

Thriller-ul „Câini”, semnat de regizorul Bogdan Mirică a luat premiul criticilor la Cannes în secțiunea Un Certain Regard. „Câini” este  debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, cu Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu în distribuție.

Producția „Câini” spune povestea lui Roman, un tânăr de la oraș, care ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moștenit de la bunicul său, care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moșiei, Roman devine martorul unor evenimente bizare și o senzație generală de amenințare plutește în aer, se arată într-un comunicar remis MEDIAFAX.

„Chiar si azi mai există locuri în România – zone rurale, uitate de Dumnezeu – unde legea e doar un concept îndepărtat și abstract. Ce funcționează cu adevărat e legea pe care și-o fac oamenii care trăiesc acolo. Plasat într-un astfel de loc – în câmpiile nesfârșite ale Dobrogei – filmul e un labirint moral și emotional care pornește de la un conflict vechi de când lumea: lupta cu aproapele”, spune Bogdan Mirică despre „Dogs”

„În film, moștenirea celor 550 de hectare de pământ, într-o aparentă sălbăticie, la țară, în România, lângă granița cu Ucraina se dovedește problematică. Bogdan Mirică debutează cu un lungmetraj foarte convingător, jonglează cu indicii de thriller sinistru. A ales să ritmeze filmul în manieră tensionată, low-key. Tensiunea se contopește subtil, „la nivel molecular” cu o căldură excesivă și cu întâmplările bizare, pe care protagonistul le descoperă în Dobrogea. Este o pildă despre anarhie, în care amenințarea ce planează asupra oamenilor este filtrată, percutantă, livrată în doze mici, cinematografice. Din tradiția locală atavică se desprind scenele de violență.”, citim pe Screen Daily, în cronica filmului proiectat duminică la Festivalul de la Cannes.

Secțiunea Un Certain Regard face parte din selecția oficială a Festivalului de la Cannes, având loc în paralel cu competiția oficială. Secțiunea a fost introdusă în 1978, de fostul președinte al Festivalului de la Cannes Gilles Jacob. În fiecare an, secțiunea Un Certain Regard prezintă o serie de filme cu viziuni și stiluri diverse, originale și diferite, care caută recunoaștere internațională.

„În clipa în care am citit scenariul și Bogdan (Mirică, n.r.) mi-a spus că l-a scris gândindu-se la mine, aveam 87 de kilograme și mi-am dorit foarte tare să fiu capabil să ajung în primul rând la aspectul fizic al personajului. Am ținut un regim alimentar și, când am văzut că dă rezultate, am început să mă pregătesc sufletește pentru personaj, să caut să văd ce avem noi în comun. Și asta mă duce undeva în tinerețea mea, la începutul anilor ’80. E același gen de personaj, dar cu 40 de ani mai bătrân”, a declarat actorul Gheorghe Visu despre rolul pe care îl interpretează în film.

„Aveam nevoie de actori care să aibă o fibră aparte, de virilitate mocnită, care oricând poate exploda. Vorbesc despre potențialitatea lor artistică, nu de realitate”, a declarat Bogdan Mirică despre procesul de casting pentru această producție.

„Am început sa scriu la acest film acum vreo patru ani – a stat, a gestat în mine, l-am scris, l-am transformat, l-am stilizat. Când scriu, îmi place să las scenariul să dicteze propriul lui ritm. Bineînteles că, în cazul de față, dincolo de scris, a fost vorba și de timpul necesar finanțării. Locurile pe care le-am gasit pentru filmare sunt extensia geografică a unor psihologii malformate, lipsite de emoție și umanitate”, a mai spus regizorul și scenaristul Bogdan Mirică.

Directorul de imagine al filmului este Andrei Butică, care a mai lucrat pentru filmul „Poziția Copilului” (2013) și pentru serialul „Umbre” (2014), scenografia îi aparține Augustinei Stanciu, care a lucrat la lungmetrajul „Aferim!”, de Radu Jude, iar producția este asigurată de Marcela Ursu (42 Km Film), în coproducție cu Elie Meirovitz (EZ Films, Franța) și Stephan Komandarev (Argo Films, Belgia).

Proiectul a fost susținut de Centrul Național al Cinematografiei (CNC), primind o finanțare de 395.000 de lei, în primăvara anului 2014, CNC Franța (Centre national du cinéma et de l’image animée), CNC Bulgaria, Canal +, EURIMAGES și Fundația GAN (Franța).