Restaurantele de la munte riscă falimentul din cauza sărăciei turiștilor

Publicat: 06 11. 2014, 15:34
Actualizat: 04 02. 2019, 13:11

„Restaurantele de la munte sunt amenințate cu falimentul din cauza sărăciei turiștilor. O masă la restaurant în stațiunile montane este din ce în ce mai scumpă, iar turiștii aleg să sară peste mese, să mănânce din pungă, din ce și-au luat de acasă, sau să cumpere mâncare de la supermarket”, a declarat agenției MEDIAFAX Dragoș Răducan, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

El spune că în ultimii ani scumpirea alimentelor, cumulată cu creșterea tarifelor la utilități, a dus la majorarea prețurilor în restaurante. Din acest motiv, mai mult de jumătate dintre turiști nu mai intră în restaurante, cu excepția mesei de dimineață, în cazul în care au micul dejun inclus în prețul de cazare.

„Majoritatea restaurantelor din stațiuni sunt goale. Aceasta este explicația și pentru numărul mare de supermarketuri care au apărut în stațiuni: lumea nu își mai permite să mănânce la restaurant. S-a ajuns ca în această toamnă peste 70% dintre restaurantele de la munte să fie în pericol de faliment, ceea ce poate duce la dispariția a peste 15.000 de locuri de muncă”, a afirmat oficialul federației.

Potrivit lui Răducan, hotelierii sunt afectați atât de creșterea tarifelor la utilități, cât și de introducerea unor noi taxe locale.

„Deși se fac eforturi ca, în aceste condiții, tarifele de cazare să nu crească, la serviciile de alimentație publică prețurile nu au putut fi menținute și au fost majorate. În alte țări, când se ajunge la o situație de criză într-un domeniu, autoritățile statului fac o analiză și iau măsuri. La noi nu are cine să facă această analiză la nivelul Guvernului, iar când noi le trimitem analize și facem propuneri de remediere a problemelor nu sunt interesați de ele”, a adăugat reprezentantul hotelierilor.

Turismul a avut anul trecut o contribuție totală de 5,1% la Produsul Intern Brut, ceea ce plasează România pe locul 154 în lume, din 184 de țări, în urma Albaniei, Bulgariei, Ungariei, Cehiei și Slovaciei, potrivit unui raport al Consiliului Mondial al Turismului.

Cei 1,71 milioane de turiștri străini care au vizitat anul trecut România, majoritatea în interes de afaceri, au cheltuit 4,79 miliarde lei (1,08 miliard euro), cea mai mare pondere fiind deținută de sumele alocate pentru cazare, potrivit datelor anunțate de Institutul Național de Statistică.

Deși numărul de nopți petrecute de turiștii străini în structurile de cazare din România a crescut anul trecut cu 5,1% turismul românesc este în continuare cu mult în urma statelor vecine, mai puțin de una din cinci înnoptări revenind vizitatorilor din afara țării. Turiștii străini au petrecut anul trecut în România 3,5 milioane de nopți, printre cele mai scăzute niveluri din UE, de peste patru ori sub rezultatele Ungariei sau Bulgariei.