Scumpirea cartelelor de metrou, picătura care a umplut paharul pentru călătorii din Capitală. Ce s-ar putea întâmpla pe 1 aprilie

Publicat: 28 03. 2015, 15:56

Scumpirea călătoriilor cu metroul și retragerea abonamentului de 62 de călătorii, deși au provocat nemulțumirea a mii de călători, se aplică de sâmbătă. Călătorii sunt astfel nevoiți să plătească pentru cartela de două călătorii cinci lei, față de patru lei.

Prețul cartelei de 10 călătorii a crescut, de sâmbătă, de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat, oameni care merg cu metroul trebuie să plătească 70 de lei, față de 60 de lei, în timp ce abonamentul de 62 călătorii, care costa 50 de lei, a fost eliminat. Totodată, prețul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii a crescut de la 20 de lei la 25 de lei, iar cel al unui abonament de o zi a fost majorat de la șase lei la opt lei.

Metrorex anunța, pe 11 martie, creșterea tarifelor pentru călători, precum și eliminarea abonamentului de 62 de călătorii. În legătură cu această din urmă decizie, compania arăta că a fost luată „având în vedere numeroasele petiții înregistrate la Metrorex în ultimii trei ani cu privire la Abonamentul lunar cu 62 de călătorii, precum și petițiile primite prin Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, prin care călătorii își exprimau nemulțumirile în ceea ce privește efectuarea numărului de călătorii în perioada de valabilitate a abonamentului”.

Contactați de MEDIAFAX legat de nemulțumirile invocate, reprezentanții Metrorex au precizat că încă nu a fost făcută o statistică privind aceste sesizări, dar că, odată întocmită, situația va fi făcută publică.

Pe de altă parte, 200 de petiții au fost înaintate în perioada 10-23 martie, cât timp propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul a fost în consultare publică pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Mai multe zeci de persoane au protestat, pe 22 martie, cerând explicații pentru elimina cartelei cu 62 de călătorii și creșterea tarifelor, în condițiile în care abonamentul cu 62 călători costa 50 de lei, iar singurul abonament lunar care mai este disponibil este cel cu număr nelimitat de călătorii, al cărui preț a crescut la 70 lei.

În mediul online, mii de persoane și-au exprimat dezaprobarea față de măsura creșterii prețurilor și în special față de eliminarea cartelei de 62 de călătorii din oferta Metrorex. Pe Facebook a fost creată pagina „Vrem păstrarea cartelei de 62 de călătorii”, cu un eveniment anunțat pentru 1 aprilie, la care și-au anunțat prezența 22.000 de persoane.

„Metrorex a decis să nu mai avem nevoie de cartela de călătorii de 62 de călătorii. Noi credem că e o decizie abuzivă. Vrem ca Metrorex să păstreze cartela de 62 de călătorii, împreună cu cea care are călătorii nelimitate”, se arată pe această pagină.

Totodată, a fost lansată online petiția „Nu scumpiți călătoriile cu metroul și mai ales NU anulați abonamentul de 62 de călătorii- Metrorex”, care până în prezent a strâns peste 1800 de semnături, pe site-ul petitieonline.net.

„Nu este normal ca prețurile să se poată majora, iar abonamentele să dispară doar cu ajutorul cuvintelor precum «numeroase nemulțumiri exprimate de publicul călător»”, se spune în petiție.

Inițiatorii petiției arată că abonamentul de 62 de călătorii era cel mai accesibil pentru persoanele care călătoresc zilnic cu metroul, având nevoie de 40 de călătorii pentru zilele lucrătoare și mai având disponibilă o rezervă de 22 de călătorii, la prețul de 1,24 de lei/călătorie. Totodată, această cartelă oferea flexibilitate pentru că putea fi folosită de mai multe ori la rând, fără a aștepta 15 minute între două taxări, ca la abonamentul lunar cu un număr nelimitat de călătorii.

„Este posibil ca profitabilitatea acestui abonament să-i fi adus și obștescul sfârșit, având în vedere că, pentru cartela de două călătorii, prețul unitar este de 2 lei/ călătorie, iar pentru cea de 10 călătorii, prețul este de 1,5 lei/ călătorie”, se mai spune în petiție.

Cetățenii nemulțumiți mai atrag atenția asupra faptului că, deși are un trafic mediu zilnic de 600.000 de pasageri, conform datelor din 2012, și subvenții de la stat, în fiecare an metroul bucureștean anunță pierderi, acestea ajungând la 40 de milioane de euro în ultimii patru ani.

„Acest lucru este posibil și prin faptul că pentru fiecare 1.000 de pasageri trafic zilnic sunt «alocați» 6,9 angajați. Ca și comparație, metroul din Tokyo – care are un profit de 13% în anul fiscal 2013, reușește să atingă cifre profitabile cu doar 1,4 angajati pentru fiecare 1.000 de pasageri trafic zilnic”, se mai arată în petiție.

Noile tarife pentru călătoria cu metroul au fost aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor, arătându-se că majorarea va conduce la creșterea veniturilor anuale ale Metrorex cu circa 44 milioane de lei și implicit la diminuarea deficitelor de finanțare.

Conform bugetului de venituri și cheltuieli pe acest an al companiei, aprobat de Guvern și publicat luni în Monitorul Oficial, Metrorex va face în acest an cheltuieli mai mari cu bonusurile angajaților și contractul de mandat al directorilor.

Câștigul mediu lunar pe salariat a fost estimat în creștere, de la 4.439 lei la 4.537 lei, în timp ce numărul de angajați prognozat pentru finele anului va scădea ușor, la 4.218 persoane, de la 4.224 la finele anului trecut. Cheltuielile cu salariile vor crește de la 207,1 milioane lei la 211,6 milioane lei, ca și cele pentru bonusurile acordate angajaților, de la 12,3 milioane lei la 14,6 milioane lei.

Cheltuieli mai mari au fost calculate și pentru contractul de mandat al conducerii, de la 513.000 lei la 713.000 lei.

Veniturile și cheltuielile totale au fost estimate la 683,4 milioane de lei, cu profit zero, subvenția primită de la stat fiind menținută aproape la același nivel ca anul trecut, de 328 milioane de lei.

Directorul general al Metrorex Aurel Radu și-a dat luni demisia, după discuții cu ministrul Transporturilor, conducerea companiei fiind preluată, temporar, de directorul de Investiții și Achiziții Publice, Cătălin Homor.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, arăta miercuri că nemulțumirile legate de noile tarife la metrou sunt justificate „pentru oamenii cu venituri mai mici”, dar „există și categorii sociale care beneficiază de o serie de facilități”. „Unele măsuri, chiar dacă nu sunt populare, sunt necesare”, arăta Ioan Rus.

Ultima scumpire a călătoriilor cu metroul datează din august 2012, cea mai mare creștere fiind operată la cartelele de 10 călătorii, care s-au scumpit cu 50 la sută, de la 10 lei la 15 lei.