Stațiile de metrou construite după anul 2002 nu au aviz ISU

Publicat: 16 12. 2015, 12:17
Actualizat: 16 12. 2015, 14:45

Din cele șase stații de metrou construite în București după anul 2002, niciuna nu are aviz de la ISU București-Ilfov, reiese din răspunsul transmis de Metrorex Agenției MEDIAFAX.

Astfel, stațiile Nicolae Grigorescu 2, 1 Decembrie 1918, Nicolae Teclu, Anghel Saligny, Jiului și Parc Bazilescu nu respectă normele de securitate la incendiu.

„Pentru stațiile Nicolae Grigorescu 2, 1 Decembrie, Nicolae Teclu și Anghel Saligny, procesul de avizare a proiectelor care stau la baza obținerii autorizației pentru prevenirea și stingerea incendiilor (PSI) este în curs de reanalizare de către proiectantul SC Metroul SA, care a precizat că, până la sfârșitul lunii ianuarie 2016, va finaliza expertiza tehnică”, au precizat reprezentanții Metrorex.

Acest lucru se întâmplă la mai bine de șase ani, de când cele patru stații de metrou au fost date în folosință, în 19 noiembrie 2008.

Nici stațiile de metrou Jiului și Parc Bazilescu nu respectă normele de siguranță, reiese din răspunsul Metrorex, deși acestea au fost inaugurate în anul 2011, adică funcționează de patru ani fără aceste avize.

„Pentru stațiile Jiului, Parc Bazilescu, care fac parte din Magistrala patru de metrou, după terminarea lucrărilor la stațiile Laromet și Lac Străulești se vor obține și autorizațiile PSI”, au declarat reprezentanții Metrorex.

Motivul pentru care stațiile nu au aviz de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență este că ar reprezenta o investiție mult prea mare „pentru a face astfel de modificări, pentru a respecta toate normele de siguranță la incendiu, este nevoie de foarte mulți bani”, au declarat surse din rândul autorităților pentru MEDIAFAX.

Stațiile de metrou construite anterior anului 1989 nu aveau nevoie de aviz de la pompieri, deoarece conceptul de avizare a stațiilor de metrou apare abia în legea din anul 2002. În controalele făcute de ISU București-Ilfov la stațiile de metrou din Capitală, pompierii au constatat mai multe nereguli.

„La controalele efectuate la stațiile de metrou au fost identificate unele deficiențe, motiv pentru care conducerea Metrorex a fost înștiințată să se prezinte până în data de 21 decembrie 2015 la sediul ISU București-Ilfov, pentru clarificarea aspectelor care țin de siguranța călătorilor”, au declarat reprezentanții ISU București pentru MEDIAFAX.

Conducerea Metrorex va merge, joi, 17 decembrie, la o întâlnire cu șeful de la Prevenire de la ISU București-Ilfov, adjunctul Sorin Mureșan, pentru a vedea cum se pot pune în legalitate, au spus reprezentanții companiei.

În anul 2015, pompierii de la ISU București-Ilfov au făcut două exerciții tactice la stațiile de metrou.

În 8 aprilie, a avut loc un exercițiu la stația de metrou Republica. Scenariul a presupus producerea unei defecțiuni a garniturii de metrou în tunel, în apropierea stației Republica, izbucnirea unui incendiu și degajarea unei cantități mari de fum care punea în pericol viața călătorilor aflați în metrou.

Un al doilea exercițiu a avut loc chiar înainte cu o noapte de tragedia din clubul Colecitv. De altfel, într-un interviu acordat Agenției MEDIAFAX de prim-adjunctul suspendat al ISU București-Ilfov, Orlando Șchiopu, el povestea că în 29 octombrie, împreună cu zeci de pompieri, s-a aflat la un exercițiu la stația de metrou Pipera, până târziu în noapte.

Pompierii au constatat, în urma exercițiilor, că aparatele de respirat pe care le aveau în dotare nu aveau o autonomie suficientă pentru intervenții mai lungi, precum cele de la metrou. Astfel, în luna august, cu bani de la Ministerul Afacerilor Interne, au fost cumpărate 40 de echipamente care le vor permite pompierilor să desfășoare intervenții de lungă durată în medii inundate cu fum, cum ar fi galeriile subterane de la metrou sau alte tunele, se arată pe site-ul ISU București-Ilfov. În prezent, aparatele de respirat ale pompierilor nu permit utilizarea în regim de intervenție pentru mai mult de 40 de minute. Noile aparate de respirat permit utilizarea de până la 80 de minute în regim normal, iar cu un dispozitiv adițional atașat acestuia, autonomia poate ajunge la 240 de minute.