STS a primit premiul pentru cea mai bună reformă, la decernarea Premiilor europene 112

Publicat: 03 04. 2014, 15:07

„Această importantă distincție recompensează devotamentul, implicarea și performanțele obținute de către STS în promovarea și dezvoltarea SNUAU”, se arată într-un comunicat al instituției.

La Premiile 112 s-au înscris participanți din toată Europa, candidaturile acestora fiind analizate de o comisie de experți independenți, înainte de a primi votul membrilor Asociației Europene a Numărului de Urgență (EENA).

La acest eveniment au fost aproximativ 350 de participanți, reprezentanți ai serviciilor de urgență, organizații internaționale, oficiali ai instituțiilor europene, furnizori de soluții, care au susținut și au recunoscut excelența în domeniul serviciilor de urgență din Europa.

Juriul internațional a apreciat că Serviciul de Telecomunicații Speciale a dezvoltat sistemul 112 într-o manieră eficientă, luând în calcul, atât rezultatele tehnice, cât și pe cele operaționale cu impact major asupra calității serviciilor și a siguranței cetățenilor.

Acesta este cel de-al patrulea premiu european 112 obținut de STS după cele din 2009 și 2013 pentru cele mai bune campanii de educare – informare și cel din 2011 pentru salvare remarcabilă.

Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență din România funcționează unitar la nivelul întregii țări, în toate rețelele de telefonie, fixe și mobile, începând cu anul 2005 și vizează asigurarea protecției cetățenilor și a unui grad înalt de asistență indiferent de locul în care se află aceștia. În România, 112 este singurul număr de urgență organizat de către stat.

SNUAU este alcătuit în principal din 40 de PSAP-uri (public-safety answering point – punct de răspuns pentru siguranța publică, n.r.) 112, dispuse în reședințele fiecărui județ, și două în Capitală, unul principal și unul de rezervă și la care sunt conectate în prezent toate dispeceratele agențiilor de intervenție la urgență.

Față de structura inițială a SNUAU au fost efectuate următoarele modificări esențiale: a fost înlocuită aplicația de hartă stand-alone cu un sistem GIS complex și a fost dezvoltat și implementat un sistem de localizare bazat pe standardele europene, complet integrat cu sistemul GIS.

STS a organizat extinderea sistemului informatic al SNUAU până la nivelul substațiilor agențiilor de intervenție la urgență din toate orașele țării.

De o atenție deosebită au beneficiat persoanele cu dizabilități psihosenzoriale. Astfel, au fost semnate acorduri de cooperare cu asociațiile de stat și particulare ale surdo-muților pentru a facilita accesul acestora la 112.

În prezent este în curs de a fi finalizată în STS o aplicație care va permite dialogul prin sms a operatorilor 112 cu apelanții.

STS a reușit să realizeze un timp mediu de răspuns de 3,77 secunde, în condițiile în care 94,04 la sută din apelurile recepționate au fost preluate în primele 10 secunde.

Totodată, România, prin Serviciul de Telecomunicații Speciale, este printre primele țări din Uniunea Europeană care a dezvoltat soluția tehnică eCall. În cazul unui accident auto, sistemul eCall instalat pe mașină va apela automat dispeceratul 112, odată cu transmiterea de informații relevante privind locul evenimentului și date tehnice ale vehiculelor implicate.

Sondajele Eurobarometru ale Comisiei Europene arată că România se află pe primul loc în domeniul informării cetățenilor privind numărul unic de urgență 112. Un alt raport al Comisiei Europene situează România pe primul loc în ceea ce privește modalitatea de răspuns la numărul 112 în mai multe limbi de circulație internațională.