„Trebuie să fie scandal ca să meargă”. Ce spune Pintea despre sistemul informatic

Publicat: 12 06. 2019, 15:28

„Am înțeles că de astăzi dimineață (miercuri, n.r.) sistemul merge, am pus și eu o întrebare retorică: trebuie să fie scandal ca să meargă sistemul? Am cerut mai multe date, dar repet nu Ministerul Sănătății gestionează acest lucru, iar CNAS nu este în subordinea Ministerului Sănătății este doar în coordonare. (…) Nu Ministerul Sănătății gestionează acest sistem. Ministerul Sănătății nu a contractat, nu a plătit și nu gestionează sistemul. Sistemul este gestionat de CNAS”, a declarat Sorina Pintea, la Realitatea TV.

Potrivit lui Pintea, începând cu anul 2012 sistemul a fost contractat și updatat de foarte multe ori, neținându-se însă cont de numărul mare de utilizatori care accesează sistemul simultan. Ministrul a mai precizat și faptul că „s-au risipit bani” în vederea pregătirii unor persoane „care nu se pricep” și a căror datorie era aceea de a se ocupa de mentenanța sistemului.

„Sistemul este contractat începând cu 2012 a fost updatat de nenumărate ori, din păcate nu funcționează, nu s-a ținut cont de numărul mare de utilizatori în același timp, nu s-a ținut cont de anumite aspecte. Pe de altă parte s-au risipit bani pe pregătirea unor persoane care trebuia să menteneze sistemul și care nu se pricep, nu au fost pregătiți corespunzător. Lucrurile acestea nu se pot rezolva de pe o zi pe alta. Au fost contracte denunțate, au fost plângeri penale. Eu nu pot decât să îmi cer scuze pentru neplăcerile pe care le provoacă utilizarea acestui sistem scuze pacienților, scuze medicilor și să îi asigurăm că MS face toate eforturile”, informează Sorina Pintea.

Ministrul Sănătății a precizat și faptul că este de acord cu ceea ce susțin medicii de familie vizavi de aceste erori, motiv pentru care a luat în urmă cu câteva luni decizia schimbării conducerii CNAS și a organizării de verificări ale sistemului de asigurări.

„În mare măsură, dau dreptate medicilor de familie pentru că eu sunt în legătură directă câțiva dintre ei și de fiecare dată, în fiecare zi, îmi aduc la cunoștință ceea ce se întâmplă. De altfel, de aceea am și luat decizia schimbării conducerii casei, am luat decizia verificării acestui sistem încă de acum câteva luni”, a declarat Sorina Pintea.

„Au fost pregătiți oameni pe bani grei ca să poată mentena acest sistem din interior, dar care nu se pricep. (…) De când ne-au fost semnalate în cursul acestei săptămâni, știu că trei zile la rând sistemul nu a mers, am luat legătura personal cu cei de la CNAS și am luat date referitoare la funcționarea sistemului .(…) Mi s-a spus în felul următor: cardul beneficiază de un contract de mentenanță pentru funcționarea cardului de sănătate, iar pentru prescripția electronică există o procedură lansată în acest sens”, conchide ministrul.

Precizările ministrului Sănătății vin după ce, marți Societatea Națională de Medicină a Familiei a transmis prin intermediul unei scrisori deschise adresate Guvernului României, Ministerul Sănătății și CNAS că medicii de familie din întreaga țară au ajuns „la limita suportabilității”, întrucât sistemul informatic e în „colaps total”.

Potrivit aceleiași surse, pe o perioada de 3 zile sistemul a funcționat adunat 2-3 ore, lucru ce a dus la crearea unei situații în care mulți dintre medicii de familie ajungeau să se trezească noaptea pentru a valida documentele de peste zi, în speranța că sistemul este mai accesibil în acea perioadă a zilei.