Un important nod feroviar din România ar putea fi readus la viață de o fabrică olandeză

Publicat: 31 12. 2016, 15:46
Actualizat: 27 03. 2019, 09:13

Reprezentanții companiei au declarat că cele mai multe dintre produsele finite care vor ieși pe poarta fabricii din Piatra-Olt vor fi exportate pe calea ferată. Compania vrea să compenseze, astfel, lipsa unei infrastructuri rutiere în zonă, decizia ducând la revitalizarea Depoului CFR din localitate.

În prezent, planul firmei cu capital olandez este aproape de a fi pus în aplicare, o a doua facilitate Prolyte fiind gata de dat în uz chiar în primăvară.

„La baza strategiei noastre, în momentul în care am ales Piatra-Olt, a stat faptul că aici există un mare nod feroviar, care a fost folosit, în trecut, pentru exportul de mărfuri. Având în vedere că am ales această localitate, ne-am gândit că în timp, în legătură cu transportul rutier va fi și o problemă de mediu și încercăm să dezvoltăm, pe parcurs – având în vedere că va crește și partea de producție – o colaborare cu reprezentanții CFR Mărfuri. Asta înseamnă că vor pleca containere și vor exista noi locuri de muncă”, a declarat, pentru MEDIAFAX, unul dintre directorii Prolyte România, Mihai Hlihor.

Primarul orașului Piatra-Olt, Tudor Udrescu, și-a exprimat speranța că planurile celor de la Prolyte vor deveni realitate. El s-a oferit să intermedieze discuțiile dintre cei de la Prolyte și reprezentanții CFR.

„Transportul reprezintă o problemă. Au fost câteva discuții pentru dezvoltarea rampei CFR de la Piatra-Olt pentru că cei de la Prolyte intenționează, pe viitor, să asigure transportul pe calea ferată. Viitorul ne va demonstra în ce măsură aceste intenții se vor concretiza sau nu. Transportul rutier creează probleme atât cu distrugerea drumurilor, cât și în ceea ce privește mediul înconjurător. Mă gândesc că și autoritățile, în viitor, vor încerca să transfere transportul mare pe calea ferată. E mult mai ușor, mai economic și mai ecologic. Atunci când se vor hotărî, vom purta discuții și cu structurile CFR și sperăm și în revitalizarea punctului de la Piatra-Olt”, a declarat, pentru MEDIAFAX, primarul.

Investiția celor de la Prolyte se întinde pe două hectare, pe locul fostului CAP Piatra-Olt. O importantă parte a fabricii a fost construită cu finanțare europeană. Din totalul de peste 18 milioane lei, aproximativ 5,4 milioane lei reprezintă fonduri structurale, iar aproape un milion lei vine de la Guvern. Investiția va genera aproximativ 500 de noi locuri de muncă, atunci când fabrica va produce la capacitate maximă. Între timp, o nouă fabrică a fost ridicată lângă primul amplasament.

„Ne-am propus ca anul acesta să construim încă o fabrică la Piatra-Olt, în parametrii investiției din anul 2015. Avem discuții în derulare, aflate încă în faza de proiect, pentru extinderea ofertei de produse în domeniile energetic, respectiv aerospațial. Clienții noștri sunt din numeroase domenii, precum industria entertainmentului, sectorul industrial, arhitectural, platforme maritime, hoteluri, teatre, parcuri de amuzament, advertising, studiouri TV”, declara pentru zf.ro, Ioana Rândunică, project manager în cadrul companiei Prolyte Industry.

Cândva, întreg sectorul CFR din orașul Piatra-Olt avea peste 5.000 de angajați, majoritatea localnici, care deserveau depoul, triajul, departamentele pentru călători și marfă. Astăzi, mai există doar câțiva angajați, după ce, ultima dată, nu mai puțin de 23 dintre ei au fost disponibilizați, în urmă cu doi ani. Depoul CFR a fost înființat în anul 1987, iar câțiva ani mai târziu aici lucrau 3.000 de angajați, majoritatea localnici.

Nodul de cale ferată de la Piatra-Olt există astăzi doar fizic, pentru că traficul a scăzut foarte mult din cauza situației economice generale. Dacă oamenii mai apelează la călătoria cu trenul, traficul de marfă prin Gara Piatra-Olt a scăzut drastic. Surse din cadrul CFR au declarat, corespondentului MEDIAFAX, că efectele traficului de marfă s-au redus simțitor din cauza dispariției marilor producători industriali din perioada comunistă și a lipsei producțiilor mari agricole.

La călători, numărul trenurilor nu a scăzut foarte mult, dar s-a redus numărul de vagoane, pentru că a apărut concurența auto. Astăzi, prin gara de la Piatra-Olt mai trec doar 30 de perechi de trenuri.

Piatra-Olt are aproximativ 6.300 de locuitori.