Un ONG a sesizat ISMB refuzul unor școli de a înscrie o fetiță de opt ani, cu dizabilitate gravă

Publicat: 22 04. 2013, 18:10
Actualizat: 25 06. 2013, 14:41
Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități a sesizat Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) în cazul unei fetițe de opt ani, cu dizabilitate gravă, pe care trei școli au refuzat să o înscrie, una invocând că "politica" școlii nu permite încadrarea unui astfel de copil

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități a sesizat Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) în cazul unei fetițe de opt ani, cu dizabilitate gravă, pe care trei școli au refuzat să o înscrie, una invocând că „politica” școlii nu permite încadrarea unui astfel de copil

„Alexia are opt ani și trei luni și este diagnosticată cu tumoare hipotalamică cu metastaze spinale, operată în urmă cu patru ani, fiind încadrată în gradul grav de dizabilitate. În ciuda diagnosticului, și prin eforturi uriașe ale părinților, în prezent micuța se află la un nivel de dezvoltare mentală în jurul vârstei de 6-7 ani, fiind verbală și independentă în mare parte a activităților sociale”, arată Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități într-un comunicat de presă remis, luni, agenției MEDIAFAX.

Mama fetiței a inițiat demersurile de înscriere a Alexiei în invățământul primar și, fiind vorba de un copil cu dizabilități, aceasta s-a adresat, conform legii, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE), „care avea obligația de a emite o orientare școlară a micuței către școala de masă sau către școala specială”, au precizat reprezentanții ONG-ului.

„CMBRAE a evitat să realizeze orientarea, transferând responsabilitatea asupra mamei de a identifica o școală «dispusă» să o primească pe micuța Alexia”, potrivit sursei citate.

În aceste condiții, mama Alexiei a făcut trei încercări succesive de a-și înscrie fiica la școală, ultima fiind la un colegiu din București, unitate de care aceasta aparține cu domiciliul, însă în toate cazurile a primit refuzuri categorice.

Conducerea colegiului bucureștean i-a spus mamei că „politica” școlii nu permite încadrarea unui astfel de copil în unitatea de învățământ, chiar dacă beneficiază de însoțitor, arătând că prezența fetiței ar putea disturba procesul educațional, deoarece copiii „s-ar uita la însoțitor și nu ar mai fi atenți la învățătoare”, au mai precizat reprezentanții ONG-ului.

„Acesta este unul dintre multele exemple concrete ale dificultăților majore întâmpinate în mod curent de părinții copiilor cu dizabilități. Atragem atenția asupra faptului că mama minorei a fost victima unor încălcări flagrante ale drepturilor copilului ei atât la nivelul CMBRAE, cât și la nivelul Colegiului. Este inadmisibil faptul că în România anului 2013, drepturile copiilor cu dizabilități sunt încă considerate de autoritățile responsabile o formă de bunăvoință. Copiii cu dizabilități nu sunt și nu trebuie să fie obiectul milei publice. Ei sunt în egală măsură posesorii unor drepturi inalienabile instituite prin legislația națională și internațională. Cred cu tărie faptul că fiecare părinte trebuie să fie conștient de aceste drepturi și să și le revendice atunci când autoritățile tac sau sfidează. Este unicul mod de a construi un viitor de normalitate pentru copiii noștri”, a spus Mădălina Turza, președintele CEDCD, citată în comunicat.

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități a precizat că asistă cazul micuței Alexia și îl va monitoriza până la dobândirea efectivă a drepturilor acesteia.