În data de 24.03.2025, pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost publicat un anunț referitor la declanșarea procedurilor de transfer în interesul serviciului pentru anumite posturi de execuție și contactuale – fără interes instituțional – printre care și un post de conducere de nivel înalt, respectiv Inspector General Adjunct din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF).
Specialiștii care au analizat documentele aferente acestui anunț au constat că postul de Inspector General Adjunct face parte din structura centrală a Direcției Generale Antifraudă Fiscală, în subordine având direcții de inportanță strategica, operativă și informațională.
Potrivit legislației în vigoare, pentru a ocupa un post în cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală, trebuie să susții un concurs format din 3 probe: analiza dosarului, examen scris și interviu.
Mai mult, au transmis sursele Gândul, trebuie îndeplinite și alte condiții, respectiv evaluare psihologică și evaluare de integritate.
„Prin aceasta procedura de transfer în interesul serviciului, candidatul/candidații vor ocupa această funcție definitiv, printr-o procedura de evaluare simplă. După acceptarea dosarului se mai susține doar un interviu, iar bibliografia pentru interviu este mult mai ușoară decât cea utilizată pentru ocuparea funcției în urma unui examen”, avertizează aceleași surse.
De reținut este că, din informațiile obținute de Gândul, acest post de conducere dorit a fi ocupat prin aceasta procedură „ocolitoare”, a fost ocupat tot timpul prin promovare de către persoane care au un istoric în aceasta instituție, angajați proprii ai Direcției Generale Antifraudă Fiscală, persoane cu experiență profesională vastă în cadrul acestei instituții.
Numai că, prin aceasta procedură de ocupare prin transfer în interesul serviciului, acest post poate fi ocupat de persoane încadrate în oricare alte instituții – Consilii Județene, primării, administrații fiscale etc-, persoane care nu au o pregătire sau o expertiză profesională în domeniul de activitatea al Direcției Generale Antifraudă Fiscală
„Totodată, acest post – sub aceasta forma de ocupare (transfer în interesul serviciului) – nu poate fi ocupat de persoane din cadrul acestei instituții, deoarece aceștia ar putea ocupa acest post doar prin procedura de examen”, precizează sursele Gândul.
Astfel, se ridică o întrebare foarte interesantă, respectiv dacă acest procedeu de ocupare reflectă transparență, echitate și meritocrație în ocuparea posturilor de conducere.
1. Transparență: Organizarea unui concurs public permite că procesul de selecție să fie deschis și vizibil, eliminând suspiciunile legate de favorizarea unor candidați. În acest caz un post de o importanta că cel de Inspector general antifrauda, este scos pentru ocupare prin transfer în interesul serviciului este publicat în mod disimulat împreună cu alte posturi de execuție și contractuale.
2. Echitate: Un concurs oferă șanse egale tuturor celor interesați și calificați, evitând percepția că anumite persoane au avantaje nemeritate.
3. Meritocrație: Prin concurs, postul este ocupat de persoana care demonstrează competențele și aptitudinile necesare, pe baza criteriilor obiective.
4. Îmbunătățirea imaginii instituției: Instituțiile care promovează astfel de practici câștigă încrederea publicului, arătând că se respectă principiile de justiție și profesionalism.
Pe de altă parte, „transferul în interesul serviciului” nu poate fi justificat, având în vedere că nu s-a constatat nevoia urgentă de a ocupa postul, deoarece acest post este ocupat, de la înființarea DGAF, tot timpul prin promovarea persoanelor din cadrul acestei instituții.
Mai mult decât atât, atrag atenția sursele Gândul, conform organigramei se poate observa că – la nivelul acestei instituții – sunt mai multe posturi de inspectori generali adjuncți, de unde și întrebarea de ce tocmai pentru acest post se dorește ocuparea rapidă și prin aceasta metodă simplificată.
„Care ar fi interesul unei instituții să își ocupe posturile-cheie cu persoane din afară, atâta timp cât în cadrul instituției sunt profesioniști în domeniul de activitate al acestei instituții, care ar mai fi continuitatea și stabilitatea echipei? Se consideră că acest tip de transfer poate fi perceput ca subiectiv și lipsit de transparență, dacă nu este bine reglementat și justificat.
Transferul în interesul serviciului, cu privire la legalitate, poate varia în funcție de circumstanțe.
Totodată, prin această activitate de transfer în interesul serviciului nu se respectă principiul constituțional privind egalitatea de drepturi și apare atunci când o acțiune sau o decizie politică tratează persoanele într-un mod discriminatoriu, fără o justificare obiectivă și rezonabilă, contrar articolului 16 din Constituția României.
Procedura de transfer în interesul serviciului a postului de inspector general adjunct este mai mult decât controversată.
În acest context controversat, Gândul adresează câteva întrebări ministrului Finanțelor, dar și președintelui ANAF.
1. Ce opinie aveți despre aceste practici de ocupare a unui post de conducere important în cadrul Direcției Generale Antifrauda Fiscală, prin metoda transferului în interesul serviciului și nu cum ar fi echitabil, respectiv prin scoaterea postului la concurs prin recrutare internă?
2. Care ar fi interesul unei instituții să își ocupe posturile-cheie cu persoane din afară, atâta timp cât în cadrul instituției sunt profesioniști în domeniul de activitate al acestei instituții?
3. Care ar mai fi continuitatea și stabilitatea echipei?
4. De ce ANAF are interes să ocupe numai acel post de importanță deosebită în cadrul DGAF, și nu și pe celelalte?
5. Există un ordin și interes politic de ocupare al acelui post cu o anumită persoană din afara instituției DGAF, pentru a bloca sau efectua anumite activități?
6. Care sunt persoanele care s-au înscris pentru ocuparea postului de Inspector general adjunct antifrauda, având în vedere că aveți aceste date, deoarece depunerea dosarelor este finalizată în data de 04.04.2025?
7. De ce acest post de interes deosebit a fost scos disimulat pe același anunț cu alte posturi contractuale și de execuție din cadrul altor direcții fară importanță deosebită?
8. De ce pentru acest post s-a stabilit data de interviu cu o săptămână înaintea alegerilor, oare datorită dorinței de a fi ocupat înainte de acest eveniment? 9.
De unde provin candidații înscriși, de la ce instituții și ce apartenență politică au acele instituții?